Ptiu , iarba dracului !

Standard

Sunt un impatimit anti fumator . Dar nu vreau sa pozez in lupul moralist , liberul arbitru trebuie sa functioneze, fiecare isi bate joc de viata lui cum crede de cuvinta .Dar nu pot sa ma abtin sa nu fiu putin rautacioasa cu fumatorii . Astia care mananca tiutiun pe paine , juma de salariu si pe urma  tipa ca din gura de sarpe ca e scumpa asigurarea de sanatate si ca nu-i respecta sistemul . Pai daca fumai cu 50% mai putin , erai cu 50% mai sanatos si-ti ajungeau si banii de medicamente !

M-am apucat de fumat la vreo 16 ani , ca orice copil teribil care se respecta . Ba mai eram si internata in spital cu hepatita acuta, portocalie ca un morcov.  Nu mi-a placut , m-am si inecat  , dar am perseverat , ca ce mandra eram ca scot si eu fum , ca lumea buna ..In liceu eram un fel de Gigi Duru , refuzam sa fumez in w.c. , nici nu ma ascundeam , parca as fi vrut sa ma prinda cineva , sa ma dau mare cu asa fapte de vitejie . Ete ca nu m-a prins nimeni , niciodata ! Cand am inceput sa lucrez , munca grea , ture de noapte , raspundere mare ,gaseam o refulare in pufaitul unei tigari . Abia aveam cateva clipe sa-mi trag sufletul si le iroseam si pe acelea la tigara . Eram doua asistente la 100 de copii, urgente non-stop , o reanimare plina de „spanzurati ” (adica pusi in perfuzii) si nu stiam cum sa-mi gasesc doua minute pentru inhalat nicotina , ca areul curat si briza marii nu-mi priau .

Pe la 23 de ani m-am imbolnavit de astm .Am facut prima criza intro noapte in care eram singura acasa , sotul de servici . M-a luat din somn, spre dimineata , parca rasturnase cineva o remorca de bolovani peste mine si nu mai puteam respira . In marea mea inteligenta , am crezut ca acu trebuie sa mor si singurul gest pe care m-a dus capul sa-l fac a fost sa descui usa , ca dimineata vine sotul , n-are cine ii deschide si sa n-o sparga . Si mai eram si asistenta medicala , halal conduita terapeutica ! La a doua criza  m-am gandit  hai , ma , ca daca n-am  murit la prima , ma descurc eu si cu a doua .La a treia deja ma invatasem : stai linistita , ca dupa ce-si face damblaua , trece .Dar crizele s-au inmultit , au fost din ce in ce mai greu de suportat si mi-am dat seama ca nu-i de gluma , trebuie sa iau niste masuri . Destul ca mi se parea o palma grea din partea sortii dar sa mai contribui si eu cu niste bobarnace mai mici ,mi se parea o mare dovada de prostie . Am renuntat brusc la fumat nu atat din ingrijorarea privind starea sanatatii mele , cat pentru a-mi dovedi mie ca nu-s chiar asa de proasta sa-mi cumpar singura boala si sa faca altii avere de pe urma viciului meu . De peste 20 de ani n-am mai pus tigara in gura  si nici n-am mai simtit dorinta de a o face .

N-am scapat atunci de crizele de astm , m-au mai chinuit cativa ani pana le-am venit de hac , dar am avut un sentiment major de mandrie ca am renuntat asa de usor , mandrie care era mai mare decat pofta de a scoate fum dintro tigara . In prima faza am devenit un aprig militant anti-fumat , incercam sa conving pe toata lumea sa renunte  sau macar sa nu fumeze in prezenta mea , nu ca n-as fi putut eu respira , dar nu suportam asa dovada de prostie ( asa gandeam atunci ) . Azi stiu ca nimeni nu poate fi convins nici cu sfaturi , nici cu cearta , nici cu puterea exemplului personal.  Nimeni nu renunta decat cand convingerea vine din interior , cand i se aprinde brusc beculetul si zice Gata! Dar incercati sa va tineti respiratia un minut , acoperiti-va nasul si gura , traiti un minut sentimentul sufocarii iminente . Si pe urma dati fuga sa va aprindeti o tigara . Poate vi se aprinde beculetul si renuntati , aruncati pachetul la gunoi si ziceti cu naduf : ptiu , iarba dracului !

7 responses »

  1. M-as lasa si eu de fumat… uneori ma las de 2-3 ori pe zi. Dar am cateva brichete interesante, si daca ma las, ce dracu mai fac cu ele? E pacat sa rugineasca.

  2. gata, stiu ce varsta ai🙂
    bai, vezi ce tehnica de deductie am?
    asta offtopic
    ontopic nu scriu nimic.
    tigarile nu merita sa fie bagate in seama.
    initiativa ta proprie e de laudat insa!

Lasă un răspuns

