Film si filozofie(ieftina?)

Standard

De critica sunt numa buna. De critica de film mai putin, nu stiu daca am criterii de evaluare corecte.Mie imi place sau nu ceva, ma impresioneaza sau nu , raman sau nu cu o morala la sfarsit.Nu stau sa analizez nici scenariul, nici costumele, nici coloana sonora.Vreau sa contemplu, nu sa fac disectie.

Azi am revazut „Pacientul englez”.Mie imi pare un film mare, poate putin siropos, dar bine asamblat, e ca un puzzle care la sfarsit iti dezvaluie o imagine impresionanta, iti lasa un gust dulce-amar.Sau poate mai mult amar, depinde cu ce stare sufleteasca il privesti.

Multe personaje, drame care se intrepatrund, rascruci ce aduna laolalta destine din colturi diferite de lume.Lumi care nu au nimic in comun si care totusi  isi gasesc tangente.In rezumat povestea e simpla: dragoste, tradare, pasiune, minciuna, aventura, devotament, razbunare…Mi-a ramas in minte o singura replica, ce mi se pare definitorie pentru film, dar nu numai:

In fiecare seara mi se sfarama inima.Si in fiecare dimineata o regasesc intreaga.

Cam asta-i si-n viata: la apus simti ca esti spulberat, ca te-ai risipit in patru zari, iar dimineata o iei de la capat, iti aduni cioburile, le lipesti cu speranta si mergi mai departe.Seara te scufunzi in intuneric, singur si deznadajduit, dimineata te imbraci in lumina, iti lingi ranile si continui sa pasesti spre o alta inserare.Cat timp te poti ridica din pat si sa-ti aduni pasii, inima ta are sanse sa se vindece si sa spere.

Si mai spune filmul asta ceva.Ca nu poti sa-ti permiti luxul de a fi fericit cu pretul nefericirii altuia si nu-l poti minti pe celalalt fara sa te minti pe tine.Iar minciuna se plateste scump.

Ce altceva am mai inteles? Ca poti salva un om din ghearele morti dar nu si din ale trecutului.Remuscarile  , sentimentul vinovatiei, nu se anesteziaza cu nici o morfina.

Cam asta am facut eu azi: vizionare si filozofie.Daca n-at vazut filmul, v-il recomand.Daca l-ati vazut, va recomand sa-l revedeti ca o lectie, nu ca un film.Si daca ati mai inteles si altceva decat mine, spuneti-mi, ca poate n-am fost eu prea atenta.Si nici nu ma pricep la critici de film…

12 răspunsuri »

  1. Am inteles ca-i bun. Trebuie sa-mi „fac curaj” sa ma uit la el 3 ore, ca deobicei n-am rabdare. Am revazut recent „Sleepers”, care e tot asa de lung, deci poate ma voi uita si la pacientul respectiv 🙂

  2. N-as spune ca m-a impresionat prea mult. Si eu sunt cam prea peretentioasa. Dar e timp de atunci. Poate acum l-as vedea cu alti ochi…Rar, dar mi s-a mai intamplat.
    Nu mai vad filme insa, Pentru ca viata mea e mai rau ca un pumn de cioburi si nu mai am rabdare desi am mancat o viata filme pe paine…

  3. Te referi la vechitura aia din ’96? Pe mine nu ma impresionat deloc. E sec si fara „sirop”! De ce a luat atatea oscaruri, mai exact 9, ramane o enigma pentru mine.

Lasă un răspuns

