Devoratorii de carti

Standard

Am primit o intrebare  de la Vienela si ma straduiesc sa-i raspund, cu scuzele de rigoare pentru intarziere.

Ce parere am despre faptul ca oamenii mai cumpara sau nu carti si de ce o fac?

Cititorii adevarati, cei ce citesc din pasiune si isi cultiva niste pasiuni sunt din ce in ce mai rari.Ba, indraznesc sa zic ca analfabetismul incepe sa fie o epidemie care se extinde vertiginos.Copiii nu mai deprind gustul lecturii, al aventurii traite alaturi de eroii din carti.Ei prefera jocurile pe calculator, eroii lor se manevreaza strategic din taste si mouse.E mai simplu asa, fara sa legi litere intre ele..

Nici adultii nu mai dau navala prin librarii sau biblioteci.Nu au timp, goana dupa bani, traiul din ce in ce mai greu, nu indeamna la lectura.Si cartile sunt destul de scumpe.Eu nu inteleg de ce sa dai sute de lei pe un volum cu o coperta cartonata sau legata in piele ecologica si cu scrisul aurit.Ca doar nu citesti coperta…Dar snobismul ” cititorilor” a impus aceasta „moda”.Am salutat initiativa unor publicatii de a vinde si carti( titluri valoroase) atasate ziarelor si la un pret foarte bun.La inceput chiar erau cozi la chioscuri la prima ora , era bataie pe unele colectii.Pe urma mi-am dat seama ca nu setea de lectura era cauza , ci ambitia de a nu fi vreun numar lipsa , sa strice estetica asezarii in raftul bibliotecii.Si fiindca aveau culori diferite, cartile au devenit obiecte de decor care se pot asorta cu tapiseria sau covorul.

Eu am citit cam tot ce mi-a cazut in mana, fara prea mare discernamant, am fost un devorator de biblioteci.Pana la un punct mi-am hranit sufletul, apoi am simtit nevoia sa-mi hranesc mai mult mintea.Dorinta de cunoastere, pasiunea pentru unele domenii, m-au facut sa devin foarte selectiva, imi aleg atent cartile.NU mai suport beletristica, cred ca am ajuns la saturatie in domeniul asta! Dar parca nu despre mine trebuia sa raspund, ci despre altii.

Cunosc si cititori impatimiti, din cei ce stau cu lingura in ciorba si ochii in carte, de nici nu vad ce mananca( stie el, nasu’, la cine ma refer:)).Cunosc si cititori  in format electronic si care citesc bilingv( cum e Copilu’, care n-a mai tinut de mult o carte reala in mana, dar e cu ochii in monitoare toata ziua).Si mai sunt si cititori ocazionali, cei ce citesc pe tren, cand fac naveta, sau numai daca cineva le recomanda o carte ca fiind exceptionala.

Daca tragem linie si adunam, cred ca suma paginilor citite e in scadere dar nu in pericol de a tinde spre zero.Lectura inca mai este o pasiune, chiar daca pasionatii s-au mai imputinat.Iar snobii vor fi din ce in ce mai putini, moda cartilor la metru a cam trecut.Si poate ca asta va duce si la scaderea preturilo in librarii.Oricum, anticariate sunt pe toate drumurile si daca stiti sa negociati va puteti lua carti exceptionale la preturi de nimic, cat o saorma :)))

26 de răspunsuri »

  1. Adelina, iti multumesc pentru raspunsul detaliat. Cand am citit despre cei care stau cu lingura in ciorba si ochii in carte, de nici nu vad ce mananca, m-am speriat. Nu intelegeam de unde stii ce fac eu cand sunt singura acasa. :))
    Nu stiu cat timp vor mai rezista si anticariatele. Cei care vand carti la mana a doua se vaita ca le-au scazut drastic vanzarile si asta se poate vedea cu ochiul liber. Acolo unde altadata vedeai ciorchine de oameni in cautare de carti, astazi vezi doar o taraba si vanzatorul plictisit.

      • Banuiesc ca stiti ca nu e deloc recomandata lectura in timpul meselor, nu?… Intr-o vreme eram si eu asa, dar apoi am descoperit ca mancarea are si gust atunci cand nu este preocupat de o carte.

      • Stiu, dar daca sunt singura acasa uit sa mananc. Sau ma plictisesc, mi se pare ca irosesc timp stand la masa, doar pentru a manca. Cand ma prinde Mihai, tipa la mine ca la un copil. :))
        Daca sunt baietii mei acasa este altceva, atunci mananc cu pofta, vorbim, povestim, facem glume… Si are alt gust mancarea. 😛
        Nici nu cred ca as suporta sa ajung balena, tot mancand cu pofta la fiecare masa. Am disperat-o pe sora mea, mereu o cert ca s-a ingrasat exagerat, este dubla fata de mine. Si ea ma tachineaza, spunand ca sunt anorexica. :))

  2. Adelina ai atins un punct foarte sensibil! Chiar astazi citeam pe De Telegraaf, ziar olandez, ca una din printesele Olandei trage de semnalul de alarma! Analfabetismul se pare ca se întinde ca o ciuma….
    Am avut o biblioteca impresionanta în Romania dar, a trebuit sa o las acolo!

  3. Va contrazic. In Romania se citeste. Carti bune, carti proaste. La Targul estival de carte din Mangalia, denumit frumos Carte la nisip, in trei ore s-au cumparat carti de 17 milioane vechi. Am ramas surprinsa cati tineri au fost sa-i vada pe scriitori (Sega, Cartarescu, dan C Mihailescu, Alex Stefanescu, Cioroianu, Domnita Stefanescu, Tania Radu, poeta Lia Faur, etc) si cati le-au cumparat cartile. Credeam si eu ca sunt o generatie care nu citeste, dar nu e tocmai asa.

    • Daca aduceati si niste cipandeli si niste brazilience aveati si mai mare succes :)))Aia care au venit sa lectureze erau copiii nascuti in tura mea, ca i-am molipsit eu de microbul asta :))Eu ti i-am dat, tu educa-i mai departe!

  4. Mai sunt unii care citesc, in timp ce merg pe strada. Fara sa-si ridice ochii, fara sa piarda randul, fiindca pasii le-au memorat deja drumul, bordurile, treptele, stalpii… si mai putin masinile, mereu altele, dar la fel de ucigatoare, chiar daca tu esti pe trecerea de pietoni si semaforul e verde.

  5. Eu intru in categoria copiilor care au crescut cu Eroii de pe calculator :)) Recunosc, nu am citit multe carti la viata mea, dar sa zic drept nici nu m-a atras asta vreodata.

    • 3 la 10 lei e scump, in Obor e un leu cartea!La pret de maculatura….Dar sunt si carti bune si mie imi plac cartile fara fitze, cu pagini ingalbenite si coperti de hartie subtire.Mai ales ca eu citesc cu pixul in mana si subliniez ce gasesc mai interesant.

  6. Pai tie iti trebuie carti de unica folosinta 🙂
    Cumparam si eu carti de la anticari. Nu mai am loc in biblioteca, asa ca ma feresc de anticari, fiindca sigur m-ar tenta cate ceva.

  7. Nu stiu cati si cat ar dori carti. In jurul meu nu vad oameni care sa citeasca. Toate cunostintele mele se mira ca am atatea carti si ca le-am citit pe aproape toate, fara sa stie ca am cititi multe alte mii de prin biblioteci. Pe unele le cumpar fiindca le-am citit candva de la bibioteca si mi-ar fi placut sa le am si eu. Acum le am. Eu iubesc cartile intr-un mod special, le rasfoiesc cand si cand. Nu le-as da. Am aruncat ceva fiindca nu prea mai era loc, niste almanahuri dar plang si azi dupa ele…

    • Am cunoscut si eu pe cineva care odata aflata in vizita la mine, a ramas uimita de biblioteca mea si m-a intrebat daca le-am citit pe toate sau sunt de decor. Cand i-am zis ca eu nu cumpar carti de decor, ci numai ceea ce am de gand sa citesc a ramas masca. Mi-a zis ca ultimele carti pe care le-a atins au fost manualele scolare de pe timpul liceului. Am ramas eu masca. Nu stiu cum e posibila chestia asta la unii oameni, sa nu aiba interes nici cat negru sub unghie, sa citeasca macar cate ceva din an in pasti. Macar un ziar sau o revista (alea de moda nu intra la socoteala).

Lasă un răspuns

