Suflete cu patru roti

Standard

Azi, 3 decembrie, este ziua persoanelor cu dizabilitati.Le spunem uneori, aproape peioratv, handicapati.Nu prea s-a batut moneda pe chestia asta, eu am aflat intamplator de la X-pertul, un om mai normal decat normalitatea insasi, desi e dependent de un scaun cu rotile.

aimee-mullins-poze_02In cinstea lui si a tuturor celor ce infrunta aceasta povara, am incercat sa merg si eu, macar putin, in scaunul cu rotile de pe sectie.Bine ca nu m-a vazut nici un conducator de astfel de vehicol! Ori ca era carutul descentrat, ori ca am eu aptitudini speciale de conducator, cert e ca nici n-am putut sa merg jumate de hol! Ce sa mai vorbesc de a lua un viraj sau a folosi o rampa! Rampele noastre sunt pure obiecte de decor, nu au nici o functionalitate, ori au panta prea inclinata, ori unghiul nepotrivit pentru a intra pe o usa.Azi le-am verificat pe toate.Daca o sa ma hotatasc sa ma dau cu sania, stiu unde gasesc derdelus! Dar de urcat, nici vorba….

Doar la intrarea principala, acolo unde vin ambulantele pentru chirurgie si interne, in locul vechilor scari, desfintate integral, avem o rampa aproape corecta, cu bare de sustinere pe lateral, cu un material care face usoara manuirea rotilor de la targi. In schimb , la noi, la maternitate, rampa are rol de adapost de ploaie pentru catelusii orfani abandonati prin curte.Targa se manuieste tot „pe sus”, de cat mai multe persoane, plus cineva care trebuie sa sprijine pacienta sa nu alunece .Parca am fi echipajul de vasle 4+1 carmaci…

Cat timp mergi semet pe doua picioare, poate si pe tocuri de 12 cm. nu te gandesti la neputinta celui care nu poate intra intr-o cladire pentru ca nu are o rampa de acces.Am vazut policlinici unde cabinetul de neurologie, acolo unde vin bolnavii cu sechele dupa accidente vasculare cerebrale, sunt la etaj si nu exista lift. Cum sa transporti un om paralizat pe scari?Sau cum ar putea un imobilizat in carut sa urce in tren, autobuz sau taxi?Doar daca mai multi oameni generosi ii dau o mana de ajutor, altfel…Viata i-a condamnat intr-un scaun, noi ii condamnam si mai mult limitandu-le circulatia si asa dificila.

campion in scaun cu rotileA calculat oare cineva cata inteligenta si cat talent stau prizoniere in aceste scaune? Cat pierdem noi nevalorificand mintile lor, unele sclipitoare?Si cat de „handicapati” suntem noi in fata dovezilor lor de vointa, curaj si indarjire? Unii urca muntii cu proteze la ambele picioare.Unii alearga curse de ciclism .Altii inoata…Eu, care ma consider fara cusur, ma inec in 5 minute, desi dau din toate cele patru membre…Oameni cu maini sau picioare amputate alearga martoane, picteaza, scriu zilnic la calculator, desi nu pot misca un deget.Eu am toate cele 10 degete si tastez doar cu unul…Deci cine are un handicap?

Am vazut copii de 13-14 ani, cu mers foarte greoi, cu sechele dupa poliomielita sau alte afectiuni neurologice grave, care merg normal la scoala, dusi doar de mana de un parinte.Refuza sa abandoneze si sa se lase victimizati, sa fie plimbati in scaun cu rotile.Cu sacrificii mari ei isi doresc normalitatea.Desi sunt paranormali! Cu jumatate din capacitatea noastra ei fac lucrurile de doua ori mai bine.Cum pot unii surzi sa danseze perfect, cand eu, posesoare de doua urechi apte, ma calc singura pe picioare si ma trezesc ca duc hora exact in sens invers?Cum pot unii orbi sa vada culorile cu varful degetelor, cand eu, fara probleme oftalmologice majore, dau in toate gropile cand insereaza?

Tot respectul pentru acesti oameni minunati, adevarati eroi, care ne predau in fiecare zi o lectie despre curaj si perseverenta! Si care stiu in fiecare clipa sa transforme paranormalul in normal!Nu doar 3 decembrie ar trebui sa fie ziua lor, ci fiecare zi.Caci ei in fiecare zi sunt invingatori, oricate bete-n roate le punem noi!Sufletul, chiar sechestrat intre patru roti, tot zboara!

22 de răspunsuri »

    • Asta simt si eu.ca, desi nu-mi lipseste fizic mai nimic, sunt o multime de lucruri simple pe care nu le pot face; nu stiu sa merg pe bicicleta, nu dansez, nu cant, nu sunt in stare sa fugaresc o gaina…parca as avea piese in plus, piese de rezerva, pe care n-am invatat sa le folosesc.Interesant link.

  1. Sunt cu atat mai de laudat avand in vedere societatea perfida in care traim.
    Iar toti cei care ii considera doar „handicapati”, sa nu uite ca intr-o secunda pot schimba mersul pe propriile lor picioare cu mersul in carucior sau mai rau … Un acceident se poate intampla oricand si oricui, cu efecte devastatoare.
    Felicitari tuturor celor care reusesc sa se dezvolte si sa se sustina prin forte proprii.

    • Nici nu pot sa-mi imaginez cat le e de greu! nu numai pentru obstacolele fizice peste care trebuie sa treaca, ci si pentru pensia de mizerie pe care o primesc, cam 300 de lei.Asta in timp ce unul ca Augustin Zegrean are pensie de boala, ca cica e cam chior, dar poate sa judece la Curtea Constitutionala!Halal echitate si intre „handicapati”!

    • Pot sa faca si scaune Ferrari sau lamborghini, tot nu-mi doresc sa le incerc! Plus ca cei napastuiti nu-si permit miracole tehnologice.poate doar unul mai „norocos”, ca Nesu!Si el un mare luptator care va invinge, asa sper/

  2. Un handicap afectează doar deplasarea sau anumite mişcări, dar bogăţia din suflet, imaginaţia, creativitatea, tenacitatea de obţine ceva nu le îngrădeşte nimeni şi de multe ori aceşti oameni ne dau lecţii de viaţă.

    • Cand te gandesti ce banal e sa-ti explodeze o oala sub presiune in fata si sa te cufunzi in bezna pentru totdeauna! N-ai nevoie de scaun, dar nici picioarele nu iti mai sunt de mare folos daca nu vezi pe unde calci…

    • Iar noua uneori ne e lene si cand stam in fotoliu, fara a fi nevoiti sa ne si deplasam cu el…Pe mine ma dor mainile si cat imi leg sireturile, ce sa mai zic de invartit de roti!Dar eu am voie sa fiu lenesa ca,de, sunt „normala”!

  3. Ai denumit foarte frumos articolul „Suflete cu patru roti”. Nu mi-am dat seama dupa titlu despre ce-ar putea fi. Ce sa zic? Ai scris nemaipomenit. Sunt multi oameni cu anumite probleme care pot da lectii celor ca noi, cei care le avem pe toate. Chestia asta te face sa te simti neputincios…
    DIn fericire, in afara de a inota, lucru pe care nu l-am incercat fiindca am o problema cu apa, in rest, nu am de ce sa ma plang. De nimic. As mania pe Dumnezeu…

    • Si eu am o problema cu apa! In afara de faptul ca mi-e frica de tzunami, de care n-am avut parte decat in vise, nu suport apa pe fata si in urechi.Cred ca e tot o amintire din alta viata…E bine ca nu ceri mai mult si ca apreciezi ceea ce ti-a dat Dumnezeu.Iti dai seama ce dar minunat e sa poti merge, vorbi, auzi?Cum nici eu n-am constientizat ce minunat e sa respiri pana la prima criza de astm…

    • Eu doar am scris.Altii s-au implicat mai mult si chiar au facut ceva pentru oamenii astia deosebiti.Altii ar trebui sa faca, dar ignora total..Am stat o luna cu piciorul in gips, n-am reusit sa merg in carje si mi-a luat ceva timp sa invat sa sar peste praguri intr-un picior.Cum ar fi fost sa fiu nevoita sa merg asa o viata?.

  4. Mama mea a facut un AVC acum 4 ani. Nu poate folosi carutul singura, cu doar o mana sanatoasa, deci depinde de noi sa vada soarele si sa se lase batuta de vant. Chiar si conducator de carucior daca esti si tot te izbesti de obstacole de netrecut. Nimic in oras nu este pregatit sa primeasca acesti oameni. Ai dreptate, nici macar spitalele.
    Foarte frumos si plin de compasiune articolul tau.

    • Si socrul meu sufera de sechele dupa un AVC. A trecut de faza cu carutul, reuseste sa mearga cu un cadru, dar nu poate urca pana in cabinetul medicului, la etajul unu fiindca nu exista lift!Si atunci cum te duci la control? Luat in brate pe scari?

  5. What i do not realize is in truth how you’re no longer really a lot more smartly-preferred than you might be right now. You’re very intelligent. You understand thus significantly on the subject of this subject, produced me in my opinion consider it from numerous numerous angles. Its like men and women aren’t fascinated unless it’s something to do with Woman gaga! Your own stuffs outstanding. All the time care for it up!

Lasă un răspuns

