Ospitalitate romaneasca

Standard

S-a-dovedit-stiintific--pentru-betivi-nu-exista-femei-urateEra la vremea curateniei de toamna, cand da strechea in femei sa spele covoare, sa curete prin debarale sa faca loc pentru borcanaraia de iarna. De borcanareala m-a ferit Dumnezeu, nu suntem mari consumatori, deci nici producatori.Si de-aia exista supermarket, sa aiba de toate!

Dar la capitolul curatenie nu prea am de ales, ca nu m-am pricopsit invrednicit sa-mi iau menajera, deci trebuie sa prestez singura.

Asadar faceam alpinism utilitar, in traducere libera stergeam geamuri cocotata pe o scara, la mare inaltime.Sa tot fi fost  cam…2 metrii, ca de acolo de sus furnica se vedea fix cat o furnica!

La o curte mai incolo de mine se construieste o casa.Muncitorii erau cocotati si ei, ceva mai sus decat mine si vorbeau zgomotos in timp ce bateau niste zaruri cuie.Fiindca doar mainile mi-erau ocupate iar urechile nu si fiindca nici ei nu se caliceau la decibeli, am ascultat fara sa vreau, dar atent, conversatia.

Poestea unul cu voce de bariton iar ceilalti interveneau doar pe pauza de respiratie, un „Cor al robilor” foarte animat.

-Ba, il stiti pa Victor, ala de-a fost anu’ trecut cu noi in echipa? ala, ma, mic si firfiriu, de-l batea vantu’ de pe schela…

-Fatalau’ ala, bre, nea Nelule, ala de-i beam noi si portia lui de bere, ca el se imbata numai cu spuma?

-Ala, ma! a venit intr-o zi pe la mine, avea sa-mi aduca niste scule… Zic, hai, ma, sa bem un pahar de vin, ca e bun, de anu’ trecut.El ca nu, ca n-ar vrea…Eu ma infoi:bai, Victore, da-o dracu de treaba, ce vrei sa te servesc cu apa si dulceata?,  In curtea asta numa vaca bea apa ca nu-i dau vin sa nu se-mbete aia mica cand bea lapte.(rasete in cor)

Pan’ la urma s-a asezat la masa, i-am dat un pahar, l-a pupat ce l-a pupat da’ la baut, ma, da rusine(iar rasete in cor).I-l pun pe al doilea, el nu, nea Nelule, ca nu mai pot, ca nici n-am mancat si mi se face rau…Strig la muiere:”lasa, fa, „Nora pentru mama” si frige niste carnati pentru musafir, ca lesina-n batatura de foame”(rasete)……

-Punem si mai mancam, mai bem, rade Victoras al doilea pahar, iar ca nu mai poate…Bai si cand am dat un pumn in masa…cum, ma, vii la mine-n casa, te pun la masa, te omenesc si tu ma lasi sa beau singur? A baut de frica, saracu’! Dupa al treilea pahar, a dat sa se ridice si a picat jos, blana!(rasete, aplauze, ovatii indelungi)

Ce dracu’ sa-l mai duc acasa, ca nici eu nu ma simteam prea bine! l-am intins pe dormeza in bucatarie, l-am invelit c-o tzoala si l-am lasat sa doarma.Bai, lemn a fost pana dimineata! Nici la buda-n curte nu s-a dus, ca n-am auzit cainele latrand!…

…Orbita de stralucirea ferestrelor in bataia soarelui m-am dat jos de pe scara si am meditat la progresul ospitalitatii romanesti. De la paine si sare, am ajuns la vin si carnati! Un pumn in masa poate fi foarte convingator, un refuz e inadmisibi .Totul e sa ai si dormeza in bucatarie! Si eventual sa-i pui musafirului si un pampers, sa nu deranjeze cainele…

39 responses »

  1. Amuzantă întâmplare (dacă lăsăm de-oparte considerentele morale) şi bine redată! Am râs aici de unul singur. Ce mi-a stârnit mie imaginaţia nu a fost de fapt întâmplarea în sine, ci grupul acelor oameni care se delectau ascultând istoria. Ca unul care am experienţa unor „sesiuni” de acest fel, ţinute după ieşirea din schimbul de noapte din fabrică, nu-mi vine greu să-mi reprezint scena.

    • Eu am facut doar auditie, nu si vizionare.pacat ca nu pot reda hohotele de ras pe tonalitati.Ma gandeam cum ar fi fost sa ma vada si ei pe mine cocotata si sa ma strige:colega, hai sa bei cu noi o bere? :))Desi mai nasol ar fi fost sa strige:vezi, colo in colt inca mai e praf, curata naibii ca lumea!…

    • Cum stie romanul sa faca divertisment din orice!si daca isi dadea vreunul cu ciocanul peste degete restul tot se amuzau…Tie iti vine sa glumesti cand mesteci mamaliga? Ca mie nu.Deci n-am umor…

      • Si eu am vrut sa zic ca oamenii aia munceau si se amuzau, deci erau relaxati.Eu, daca fac ceva, mai ales bucatareala, mai mult ma crispez, e clar ca n-am chemare deci nici nu pot sa glumesc cand ma concentrez sa fac ceva(care de obicei nu iese!:))Si sa spun drept nic mamaliga nu stiu sa mestec, ca o fac intr-un castronel, la microunde.Dar de mamaliga o fac des!:))

  2. Ai perfecta dreptate, ospitalitatea asta romaneasca este cate o data tare ciudata!
    Noi cand venim în romania stam mai mult la masa! Cica daca nu stai si bei cu ei le vrei raul, asa ca am hotarat: daca vor sa ne vada sa vina ei, eu nu le dau nimic ca sa nu zic ca îmi vor raul! :))

  3. Din pacate , de o faza aproximativ la fel ca ce ai auzit tu , am avut si eu parte , pe meleaguri bucovinene…unde daca intri in casa omului , nu conteaza ca esti plin de mancare si nu mai intra nici aerul corect sau ca deja ai baut alcool la ceilalti vizitati…asa ca m-am facut pulbere cu tuica si vin si am mancat carnati si tochitura , pana am crezut ca ajung la spital…de rau. Nu a batut nimeni cu pumnul in masa , insa am zis ca in viata mea nu mai merg cu colinda la rudele altora , sa fiu prezentata.Cred ca am fost supusa unui test , atunci…si cand ma gandesc la ce a fost , chiar si acum cand scriu mi se increteste pielea de scarba si rau…brrrr!😦

      • :)))))))))))))))))
        Betia de whisky e piece of cake…:))))))))))) Cand am implinit 33 de ani am inceput la ora 10 dimineata cu Grant’s si am terminat noaptea pe la 1 cu Johnny Walker….habar nu mai am ce a fost intre…😀
        Iar tochitura mai halesc sporadic si numai cand o gatesc eu…. ma scutur de la viziunea tochiturii!😀

      • Sa spun drept si eu o amnezie lacunara, tot ce mai tin minte ca am ras si am plans simultan vreo cateva ore pana s-a mai dus alcoolul.Daca m-a vazut cineva(si m-a vazut sigur!:)) cred ca s-a gandit ca am nevoie de o exorcizare.Promit sa nu mai fac! traiasca berea cu lamaie!:)

  4. Întâmplarea e amuzantă, dar uite aşa devin unii alcoolici din prea multă ospitalitate. Nu văd românii câte probleme apar din cauza băuturii dincolo de limita proprie şi a bunului simţ? De ce propagă excesul mai departe?

    • Cunosc romani care s-au simtit ofensati daca au petrecut un revelion in afara si li s-a pus pe masa doar o sticla de sampanie.Cum adica, sa nu se insire un rand de sticle goale sub masa pana dimineata? Da, mai, occidentalii nu stiu ce e aia ospitaltate!

      • hahaha!🙂 – despre champagne si ospitalitatea vestica…🙂 Stii ce-apreciez enorm de peste 32 ani acilea sau pe-alte meridiane?… Ti se pune întrebarea:”(mai) doresti din asta?” o singura data, la care raspunzi:”nu, multumesc!” sau „da, te/va rog!” NU se insista niciodata, chestie de bun-simt si de respect… Când avem musafiri români, sotul meu care vorbeste curent româna(cu accent francez!) îi tachineza à la roumaine:”hai, mai ia, te rog! de ce nu mai vrei, nu-ti place?… hai înca un pahar, ca e bun! etc!”🙂

      • Deci s-a prins si sotul tau cum functioneaza ospitalitatea pe la noi! Pana cazi sub masa esti apt sa mai consumi, sa nu jignesti gazda.:)parca am fi ramas de pe vremea foametei, trebuie sa indopam omul pana pocneste…

      • da, s-a prins de la început, a fost socat, „marcat” când a venit prima-data în România…😀
        – – –
        exact: mai rau ca pe vremea foametei… ca si cum ai avea 2-3 stomace sau ar veni sfâristu’ lumii(aiurea-sanchi!) si trebuie sa-ti faci „rezerve”!😀

    • Ce sa fac daca aud orice?Ma trezesc din somn si daca tropaie furnica pe parchet.:) Si mai am si atentie distributiva, pot sa fac si treaba si auditie in acelasi timp.Si mai sunt si modesta…:)

    • Si eu m-am gandit ca omul e cam sugubat din fire.Povestea putea sa fie dau nu adevarata, dar ideea de a forta omul sa serveasca ceva pana nu mai poate e foarte adevarata la romani.Sa plece omul ghiftuit , cu crampe la stomac, dar sa nu zica ca esti zgarcit si mai ales sa te laude ce produse bune ai..Daca nu poate zice „ce inteligent esti” macar sa se compenseze cu „ce tuica buna ai”.:).

  5. Noi avem o batranica in bloc care bombane seara de seara sub geamul meu. Nu doar o data am auzit-o spunand: „iar s-a imbatat Gica. Daca ceri 1 leu de paine nu iti da nimeni, dar daca vrei sa bei ceva, se gasesc 10 care sa te cinsteasca.” :)) Cred ca e obicei stravechi, dar nu dadea bine in manuale pentru a fi pomenit. :))

Lasă un răspuns

