Precoca si eficaca!!

Standard

Zilele trecute m-au vizitat nepotelele.In timp ce cea mare, deja eleva in clasa a doua, alerga prin curte cea mica, de aproape patru anisori, mi-a tinut compania la o sueta, asa, ca intre fete.Eu cu o cafea, ea lingand glazura prajiturilor si facand bulbuci intr-un pahar cu suc.

-Stii ca io melg la gladinita?

-Da?  Ce frumos, inseamna ca deja esti mare.

-Da’ stii ca am un gagic?(chicoteli)

-Si ai invatat vreo poezie la gradinita? incerc eu sa dau o tenta „intelectuala” discutiei.

Se stramba de parca ar fi inghitit o lamaie cu coaja cu tot…

-Si ma pup cu el!!

-Pai e frumos asa ceva? de ce nu te pupi si cu colegele tale?

Mai inghite o lamaie, scoate limba a dezgust maxim…

-Io ma pup numa cu gagicu meu, ca asa imi place!!

Mai da-o naibii de poezie, bine ca e fata fidela si nu se pupa cu toti!

Mai tarziu, cand domnisorica pleaca sa framante noroaiele prin curte, vorbesc cu bunica ei si-i relatez conversatia avuta cu junioara cea „precoce”.Si bunica, ingrozita si ea de comportamentul nu noii ci foarte noii generatii imi povesteste si ea o patanie de cateva zile.

Cica stateau la televizor si se uitau la un film.Un film normal, nerestrictionat copiilor dar in care la un moment dat apare un moment de tandrete in care o doamna nuda se ascunde sub cearsafuri si isi asteapta iubitul. Care iubit zvarle camasa de pe el si se arunca si el in pat.La care nepotica cea mica izbucneste:

-Ce plost, ma mamaie, s-a ulcat in pat cu chilotii pe el! tantii s-a dezblacat ca asa tlebuie si nenea e plost, ca nu s-a dezblacat!…

?!?!?!

De ras am ras dar nu prea era rasul nostru.Mi-am amintit cum eram noi trimisi urgent la culcare daca aparea vreun sarut pe ecran.Dar nu mi-am putut aduce aminte daca mi-am pus vreodata problema, in frageda pruncie, daca e prost sau nu ala de se urca-n pat cu chilotii pe el…

Si zice bunica:

-Cand o fi sa mearga la scoala e musai sa-i puna mama-sa centura de castitate!

Asa „precoca”? Si „eficaca”?

Nu va socheaza uneori precocitatea copiilor din ziua de azi?Sunteti pregatiti sa aveti o discutie despre sexualitate? Mai puteti sa incepeti cu povestea cu albine si floricele si cu berze cu transporturi cargo?Sau treceti direct la parte cu aruncat chilotii?

copiii_au_descoperit_diferentele_dintre_fe-543

 

 

43 responses »

  1. Da, au castigat teren. Pe cand te gandesti ca e vremea sa-i spui despre ceva, afli de fapt ca acel ceva e fumat si rasfumat, sau nici macar tu nu stii atat de bine ca si ei.
    Am fost invitat sa vorbesc putin unor elevi de liceu despre emigrarea in Europa. Eu am zis ca la Paris e romantic, ei au zis ca in Rio de Janeiro e mai romantic. Eu le-am zis ca Irlanda e verde, ei au zis ca Thailanda e mai verde. Le-am zis ca Cehia merita vizitata, ei au zis ca prefera China. Am plecat rusinat. :))

  2. varianta barza si albinuta nu am folosit-o. bebe vine din burtica mamei, acolo creste, mama il mangaie, mergem la spital sa il scoata. neavand alta solutie, am luat copilul cu mine la ginecolog , si stie ca doctorul verifica fundul🙂 si burtica ( la ecografii). Dar nici nu am tv-ul deschis, ne uitam la un show cu muzica (the voice ), uneori cate un meci sotul. Nu filme, limitat desene animate.

    Creds ca sexualitatea de care vorbesti se invata prin imitatie – pana la pubertate cand hormonii se afirma si isi cer drepturile aceasta sexualitate cu gagiu, imbratisat, apucat de fund este copiata. E normal sa aiba prieteni de ambele sexe, anormal sa asiste la asa scene.

    • Si eu cred ca e vorba de ce vede in jur.Cei mari nu stiu sa-si cenzureze purtarea in preajma copilului, cred ca acesta e prea mic sa inteleaga. Si chiar nu intelege, doar imita!
      I-ai spus copilului ca a crescut in burtica si ca-l scoate doctorul de acolo dar i-ai explicat si cum a ajuns acolo?:))Asa i-a spus si o colega fiului ei si el a inceput sa tipe ca inseamna ca ma-sa e capcauna, ca l-a inghitit inainte.:)

      • nu am argumentat partea aia, copilul cere explicatii la cazul: mamici au 2 -3 copii, ce era in burta inainte de al 2lea copil, de ce l-a scos pe primul ( am zis ca era mare si nu mai incapea).
        la intrebarea : cum a ajuns acolo, as fi zis ca aunci cand mami si tati se iubesc mult mult, si sunt casatoriti, atunci vine un bebe in burtica.

      • Fi-mea a aflat cum ajunge copilul în burtă pe la 5 ani, dintr-o carte pentru copii, un soi de enciclopedie, culmea ! Pentru vârsta ei. De bună credință, am lăsat-o să răsfoiască. Și când a venit să-mi arate imaginile de acolo…

  3. La 4 ani e OK, ca nu e inca in varsta de latenta, plus nu e vorba de precocitate, ci de maimutareala. Desigur, in mod optim nu ar fi trebuit sa aiba accces la TV si ecran de Internet decat de 1 an, de la varsta de 3 ani, (sau cu indulgenta de la 2 ani), si si atunci maxim 1/2 ora pe zi, intre 3 si 4 ani (sau hai, cu indulgenta 1/2 ora/zi intre 2 si 3 ani si 1 ora intre 3 si 4) alaturi de un adult cu care sa interactioneze in timp ce priveste la TV.

    Daca ar fi zis cea mai mare despre asta ar fi fost mai ingrijorator.

    • „latenta” e un termen mai vechi, probabil incorect, dar ce voiam sa zic e ca adica aprox intre 6 si 10 ani, (deci cea de clasa a 2-a) unui copil nu prea ar trebui sa-i pese de sex aproape de loc, adica in mod habitual e chiar indiferent pana si in legatura cu subiectul, chiar daca stie pe undeva cam despre ce e vorba, si chiar daca desigur poate pune intrebari potrivite varstei daca vine vorba sau daca aude sau vede ceva, in timp ce la 3-5 ani ani un copil e ff curios despre toate alea plus maimutareste absolut tot, de aia e importanta prezenta adultului la Tv sau Internet langa copil, chiar si la desene animate, nu doar ca cenzura, ci

      a) pt ca sa raspunda la orice intrebare daca copilul o pune, in mod adecvat si in real time, plus
      b) sa ajute copilul sa-si dea seama o idee despre ce e Tv si ce e realitate, plus
      c) sa-i angajeze si alte simturi si abilitati decat alea de receptor pasiv (plus ulterior imitator sau re-difuzor fara sa stie despre ce e vorba) de imagini si/sau expresii verbale stas/stereotip plus
      care doar angajeaza o portiune specifica mai mica de creier, nu asa si alte parti una dupa alta.

      • Imi povestea o colega ca nepotul ei de 6 ani o tot intreba despre anumite cuvinte, cele mai multe spicuite din injuraturile pe care le auzise pe strada .Si fiindca ea a tot evitat sa raspunda l-a gasit cautand pe net, tastand toate cuvintele vulgare pe care ea nu stiuse sa i le explice.:)In ziua de azi internetul le raspunde la orice dilema.
        Nici nu mai sti unde incepe precocitatea.Cea mai tanara mama pe care am intalnit-o in meseria mea avea 11 ani…

      • Un copil de 6 ani NU are ce sa caute singur pe Internetul mai ales larg, ca doar exista filtre de blocare parentala, dar la 6 ani nu ar trebui sa fie singur in fata Internetului si punct. Asta e ceva ff serios, si recent s-au repetat warninguri si de la pediatrii Americani si de la cei din UK (desi nici pe ei nu-i asculta nimeni) in legatura cu timpul in fata ecranelor (TV, I-phone, Internet), ZERO toleranta la sub 2 ani, deci ZERO ecran sub 2 ani. Dupa 2 ani, crescut treptat cu 1/2 ora asa de la 1/2 ora pe la 3 ani pana la 2 1/2 ore la 10 ani, iar numai de la 7-8 ani in sus, dupa clasa a 2-a singur (desigur cu acces limitat). Ca nu e numai de continut, e si neurologic, mai ales sub 4-6 ani, ca dupa aia mai trebuie permis acces ca incepe scoala, si daca la scoala sunt desigur supravegheati si filtrati de sist scolar, acasa parintii au raspundere educativa. Plus trebuie facut natural, nu asa ca un Bau-Bau, ca totusi Internetul e o unealta ff utila, plus comunicarea cu telefon desigur, dar trebuie implementat plan de management de nivel de complianta corporatista probabil, ca pare a fi scapat de sub control, si e destul de nasol ca consecinte pe rezultate scolare, plus pe analfabetism functional mai tarziu, mai ales la baieti, ca ei si asa sunt mai retardati.

      • Si daca un copil de 6 ani, deci marisor scolar sau scolarizabil INTREABA, CUM sa nu-i raspunzi ? Chiar si daca nu stii, zici „nu stiu” si „hai sa incercam sa aflam dintr-un dictionar sau o enciclopedie”, sau chiar de pe Internet, dar impreuna. sau daca ti-e rusine, zici, „eu nu prea stiu dar poate stie tata sau unchiul Gelu ca el le stie pe toate oricum, ia sa-mi notez ce ma intrebi tu, si o sa-l intreabam impreuna cand vine acasa sau ca musafir”, ca e OK, ca bunica sau matusa sau mama, cred eu, sa scapi si cu basma curata, adica nu e chiar nevoie sa intri in Rai in legatura cu toate golanelile pe care le poate auzi un baietel de 6 ani astazi. Sua daca stii si vrei sa explici ca e o injuratura, la un copil de 6 ani e OK sa incerci sa explici ca acel cuvant reprezinta o injuratura adica o mare suparare exprimata intr-un mod cam nepoliticos, si nu e frumos sa injuri asa pe oricine sau in gura mare pe strada, si aia care injura pe oricine sunt niste prosti si cel mai bine e sa injuri catre o icoana sau un obiect nu catre alti oameni (teoretic, asa zic eu, dar nu stiu daca am dreptate, dar asa as dori sa fie, ca totusi si injuraturile daca sunt utilizate in mod etic au si ele rostul lor).

        Aici chiar mi-am dat cu parerea asa la nivel total amator, dar sincer cred ca parintii mei cam asa ar fi procedat cu mine, ca si eu am injurat de cateva ori pe la 8 ani dupa ce auzisem la scoala si mama si tata amandoi mi-au explicat ce e aia injuratura, si cam cum e politicos sa nu o folosesti asa aiurea-n tramvai fara sa stii ce e si cum se foloseste. Cand aveam cam 12 ani odata tata chiar mi-a explicat ce e aia „fariseu”, deoarece cred ca auzisem in mass-media pe undeva si intrebasem, si cum trebuie sa stii ce e aia inainte sa zici despre cineva ca e „fariseu”, si chiar s-a dat exemplu pe el insusi ca a zis la serviciu odata despre unul la altul ca e „fariseu” si i-a auzit directorul si i-a chemat si i-a intrebat, „mai baieti, voi macar stiti ce e aia fariseu de va barfiti asa unul pe altul tocmai cu cuvantul asta incontinuu” ? Si le-a tinut asa o mica lectie (dubla, adica si de comportament adecvat la locul de munca si de sensitivity training de tip mai corporatist, desigur total improvizat romanesc la vremea aia ca nu existau corporatii in RSR la vremea aia decat una mare de tot de stat, dar si lectie de istorie destul de interesanta), si dupa aia tata a ramas cam socat, si cred ca de aia a tinut minte ca sa-mi povesteasca ulterior si mie, cand s-o ivi momentul, asa la nivel educativ, si pe asta am tinut-o minte si am fost atent la el daca chiar mi-a marturisit mie sincer cat de spocat ramasese el !

  4. A propos de cealalta intrebare ridicata de articol, cea legata de educatia sexuala, in caz de copil baiat, in mod traditional cade si pe umerii tatei, nu doar ai mamei, de aia eu chiar am devenit curios cum se descurca mamele singure cu o educatie sexuala corecta catre fii lor, adecvat varstei (si desigur si posibili mai rari tati singuri fata de fetele lor). Deci daca are cineva o parere sau o idee, eu personal chiar as fi curios, ca e totusi un subiect dificil, si modul in care am primit eu educatia sexuala cred ca a fost total Ok desi cred ca a fost un adevarat tur de forta pt parintii mei, care au contribuit amandoi si cred ca s-au consultat in permanenta unul cu altul, pt ca pe de o parte asa e la noi in familie, se fac consilii de familie in legatura cu problema „copilul” inca de cand m-am nascut, la care uneori sunt invitat si eu ca observator oficial plus/minus consultant de cand am fost mai mare asa de la cam cca 15 ani incolo (desi probabil ca nu la toate inca si am 32 de ani acuma deci imi dau si mai bine seama ce adevarata problema, nu doar preocupare asa naturala am reprezentat eu personal pt parintii mei), plus pe de alta probabil ca stiau sau simteau ei ce simteau despre mine de cand eu inca habar nu aveam, ca maj lumii gay.

    • Cand eram mai mic de 15 ani, daca eram eu vreodata invitat la vreun consiliu de familie trebuie ca era ceva grav si trebuia sa mi se comunice o sentinta pt ceva ff rau, si nu mi s-a intamplat decat o data, cand aveam cca vreo 12 ani, care este o poveste mult prea lunga si prea misto ca sa nu scriu un articol pe blogul meu despre ea, asa ca…va urma…

      • Mamele singure sunt foarte apropiate de baietii lor si ideal ar fi sa le vorbeasca deschis inca de cand sunt mititei, pe masura puterii lor de a intelege, cam cum spunea Arakelian mai sus. De la o anumita varsta nu vor mai avea nevoie sa stie mare lucru, pentru ca ceea ce nu a apucat mama sa le spuna afla de afara, de la prieteni. Eu am avut grija sa ii vorbesc despre tot ce ar fi putut avea legatura cu sexualitatea, pentru a fi sigura ca nu invata gresit de la copiii din jurul lui.

    • :))
      Deci vine vreme cand trebuie sa eliberam spatiul!:))La mine a fost mai simplu, Copilu; a plecat de acasa de la 14 ani(ca si noi, parintii lui) si a fost destul de independent, nu l-al „incomodat’ prea mult.

  5. Aproape ca nu-mi mai aduc aminte cand si cum am abordat eu astfel de discutii cu fiul meu.Dar sigur n-am vorbit niciodata despre berze si am vorbit intotdeauna in termeni medicali nu populari sau metaforici.:)Cat despre discutiile dintre el si tata-sau…n-am fost de fata deci nu pot sa dau amanunte.Cred insa ca e esential sa vorbim cu copiii cat mai devreme, sa nu-i lasam sa caute sfaturi si informatii in alta parte.

  6. Mi-ai amintit de fetita de 4 ani a unui prieten care l-a surprins pe ta-su la dus si ala sa lesine, saracu. Si copilul foarte calm asa: „Eu stiu, tati, ce ai acolo, ai pasarica lunga!”. Si de atunci pasarica lunga i-a ramas numele :)).

    Generatia nou a precoaca rau, vede, simte, inregistreaza altfel. Fi-mea, la 2 ani, stie ca are pasarica,stie doar ca este pentru pipi, dar stie ca a maica-si e altfel si sunt sigura ca banuieste ca barbatii au altceva acolo. Si intelege cum sta treaba cu tandretea intre adulti, cu tandretea dintre parinti si copii, stie ca e alta mancare de peste. Stie ca bebelusii vin din burtica mamei. Pana la 4 ani cred ca o sa inteleaga si procesele. Important este sa stii sa le expui corect si potrivit varstei si sa nu-i investi ca este ceva „de rusine”.

    • Cred ca pasarica lunga se cheama cocostarc!:))
      O alta colega imi povestea de baietelul ei tot de vreo 4-5 ani care facuse el investigatii la gradinita si ajunsese la concluzia ca fetele sunt altfel, au o „piele crapacioasa” pe unde fac pipi si nu pot din picioare.:))Uite asa invatam noi noua anatomie de la copii!

      • Dar chestiile astea ultime 2 povestite mi se par total naturale si comune pt aceste varste, nu mi se par de loc vreo forma de precocitate. Probabil ca noi insine nu putem tine minte aceste amanunte despre cum eram noi la aceste varste, desi probabil ca la fel, si poate daca i-am intreba pe parintii nostri si-ar aminti, desi e cam jenant sa-i intrebi asa hodoronc tronc despre asta, plus si ei probabil s-ar jena sa raspunda sau poate chiar au uitat sau unii chiar au preferat sa uite niste chestii de genul asta legate totusi ff natural de comportamentul si curiozitatea unui copil mic sub varsta de 5-6 ani.

      • Uite am intrebat eu acum, era mama la indemana, cica pe la 3-4 ani ne dezbracam si ne desenam reciproc pe hartie corpurile (am un frate cu un an mai mare) :)))). Deci se pare ca eram mai zarghiti.

  7. e o mare diferenta in a intelege diferentele intre sexe ( fetele au pasarica si fac pipi in fund, baietii au altceva si pot face pipi in picioare), si a intreba de ce intra nenea cu chiloti in pat. Prima e normalitate de la 2 ani zic, a 2a de la pubertate ( 13-14-15 ani , desi unii mai intarziati ca mine au priceput mai tarziu). Nu e o varsta anume de clarificat, pana la urma sexul e ceva normal, dictat de evolutia corpului hormonala.

    • whatever, totul se contruieste din familie. Un copil nervos si agresiv copie parintii, un copil ce injura copie parintii, un copil trist vine dintr-o familie cu tristeti, un copil cu rasisme etc. Chiar de are contact cu o injuratura in afara, o repeta de 2-3-223 ori, dar nu ramane o obisnuinta.
      (Acu, sa vedeti ce figura am facut eu cand a venit fiica mea de la Scoala Catolica spunandu-mi imbufnata ca si-a lovit degetul: putain… ).

  8. Recent am avut si eu o conversatie cu fiica-mea , de 9 ani , in legatura cu perioada de menstruatie…are colege foarte dezvoltate si dezinvolte , „precoca” si „eficaca” , vorba ta…care stiu ele neshte chestii , da’ nu chiar pe toate…Si daca inca de pe la grupa mare am fost surprinsa de anumite cunostite ale fii-ca-mii legate de urcatul cu chiloti sau fara in pat , pe care am constatat ca le-a aprofundat de-a lungul vremii , despre treaba cu menstruatia era in copac si copacul in aer…Adicatelea stia cum intra bebelusii in burta , cum ies de acolo si care e ghidusia…nu stia mecanismul de la baza ghiduselii…. Dap , as spune ca copiii ce au acces la informatie , sunt mult mai precoce…in plus , zic eu , in urma experientelor mele , degeaba i-am ferit cat am putut pe ai mei , au aflat de la colegi , prieteni , de pe strada….si ma intreb ,oare are rost sa ma ascund dupa deget?Macar explic si expun avantajele si dezavantajele informatiei , atunci cand e cazul…de ce sa afle de la straini?Ii explic eu!

  9. Sincer…nu ma mai socheaza nimic de foarte mult timp. Stiu ca eu am cercetat cam singura sau din auzite diverse chestiii…dar asta cred ca relativ tarziu, cam dupa 5 ani. Pana atunci n-am prea fost interesata. Eram foarte rusinoasa, imi aduc aminte perfect. Eram rusinoasa fiindca la noi in casa toata lumea era foarte pudica…avand doua fetite🙂
    Eu n-as lasa un copil sa se zbata singur sa afle si sa afle si prostii (adica gresit), vreau sa spun ca mai bine i-as expune eu situatia exacta decat sa vad ca afla tot felul de tampenii de la alti copii. Ma pricep sa vorbesc cu copiii…

    • Dar sunt atatia copii care n-au cu cine sa vorbeasca! In anul intai de liceu sanitar, deci la 15 ani, o colega de la tara a venit plangand din oras si infricosata ca a pupat-o un baiat in fuga pe strada si ii e teama sa nu fi ramas gravida! Atunci am ras, acum nu mi se mai pare nostim…Mai ales ca am vazut tinere mamici care habar n-aveau cum au ajuns sa nasca…

    • Si ai aflat?:))
      Sa inteleg ca in rest nu aveai nelamuriri, cu anatomia stiai cum e…
      Mi s-a intamplat de curand sa aud o tanti destul de in varsta ingrijorata ca are probleme de sanatate, ca i-a spus doctorul ca sta prost cu libidoul, deci tu ai fost foarte precoce.;)

Lasă un răspuns

