Scrisori pe foi de praz

Standard

steag-OlteniaPai ma dusei si ma-ntorsei de la Olt. E ora cam tarzie si eu sunt cam ostenita dupa petrecerea de Florii, am mintea tulburata de fum de gratare, de usturoi din saramura si de bere cu Cola(ca n-am avut cu lamaie) dar parca am o mancarime in deget care nu-mi da pace. Nu cred sa fie raie olteneasca deci sigur e o pofta mare de scris!Ca am restante…

Periplul meu in Tara Prazului a fost scurt dar plin de invataminte, de uimiri si de impresii confuze. Sper ca in postarile viitoare sa vi le impartasesc si voua, poate descoperim impreuna miracolul oltenesc.

Daca poporul japonez are robotei eficienti ce pot depasi orice rutina, un fel de perpetuum-mobile in orice activitate, poporul roman are olteni! Oamenii astia sunt setati pe miscare continua, n-au stare nici sa stea la masa pe indelete, tot timpul au ceva important de facut.Si mai important decat orice e pamantul. Atata indarjire in a da cu sapa din zori si pana dincolo de asfintit, atata patima si chin pentru o recolta de subzistenta si atata ardoare in a pune lucrul campului in orice fila din calendar, chiar si in cele cu cruce rosie oranduite repausului si rugaciunii n-am mai vazut. Soacra mea are aproape 80 de ani si poate manui sapa zi-lumina ca si cum asta ar face parte din functiile vitale are organismului ei macinat de ani si de boli. „Sapa e condeiul meu” zice ea si nimic nu-i e mai drag decat sa-si plimbe condeiul pe camp. Si ca ea sunt toti, tineri sau batrani.Eu, spre rusinea mea de om traitor de ceva ani la tara, inca nu pot sa fac diferenta intre sapa, lopata si cazma, dara-mi-te sa le mai si folosesc!

Nu e mare beneficiul din agricultura, nu cred ca se gandeste cineva la profit dar asta le asigura traiul, asta e asigurarea lor de viitor. La oras s-au inchis fabrici, au ramas oamenii someri si multi s-au intors la sat. Nici la scoli nu prea se mai inghesuie tinerii sa mearga, au sentimentul unei cheltuieli inutile care nu le va aduce nici un castig.Diploma nu tine de foame, setea de carte seaca din zi in zi si munca la camp le acapareaza existenta.Copiii se nasc haraziti sa duca „condeiul” parintilor(adica sapa) mai departe si putini mai indraznesc sa aiba altfel de vise decat cele legate de pamant…Si zambetele sunt din ce in ce mai putine iar ridurile din ce in ce mai adanci!

Cand treci cu masina prin satele din sud prima impresie e ca ar fi parasite, toti cei in putere sunt pe camp doar cei foarte batrani si nevolnici mai sprijina bancile pe la porti supraveghind vreo capra sau vreo oaie la pascut. Femeile par niste ninja, invesmantate in negru(ar fi un sacrilegiu sa porti o palarie mai alba de soare!), cu basmalele trase pe frunte, cu „gumari” in picioare.Greu le ghicesti varsta, ai fi surprins sa aflii ca nu toate sunt suratele lui Matusalem precum par.Le admir pentru rezistenta si harnicie dar le condamn pentru resemnarea la care s-au condamnat singure. Oare care o fi fost ultima lor bucurie? Ca le-a laudat lumea coliva la biserica, ca le-a fatat capra doi iezi sau ca fata lor cea mare a fost petita de un baiat bun din sat, cu stare si cateva hectare de pamant?…

Oltenia e un paradox. Zona bogata cu oameni saraci, pamanturi rodnicesi oameni cu sufletul din ce in ce mai sterp. Recunosc spasita ca e singura regiune din tara unde n-as putea trai, nu pot sa ma adaptez la modul lor ancestral si primitiv de trai si la mentalitatea ce le-a conferit din nastere stofa de martiri.Cu o oarecare exagerare as spune ca singura diferenta intre Oltenia si lagarele de munca naziste este ca aici ai o bucata de paine in plus si chiar un pahar de zaibar. In rest condamnarea e pe viata iar viata e doar existenta si atat…

Cam atat azi, sa nu incep sa devin patetica. In numarul de maine urmeaza partea amuzanta, perle de cultura, gandire si limbaj. Ceva din ciclul „Ce vraji a mai facut soacra-mea”.Ca soacra-mea nici nu tace dar si face!…:))

68 de răspunsuri »

  1. Tu undelocuiesti ? Sa stii ca acelasi lucru se intampla si mai sus, recte in Maramures. Te-ar durea capul daca ti-as povesti scene de Evul Mediu, dar nu am chef ca ma doare pe mine deja.. Cei din Bucuresti stiu ca romanii sunt in majoritate tarani=saraci, si fac ce vor ca n-are cine-i opri, taranul e plecat pe camp….

    • Uite ca la asta nu m-am gandit! cred ca in acelasi procent ca si bancurile cu blonde. As inclina sa cred ca e posibil ca un oltean sa doarma cu ceasul in gura sa-i miroasa dimineata gura a Tic Tac…:))Dar Nea Marin era un oltean autentic!

  2. Nu prea stiu cum e pe la „Sudisti”, eu am tinut cu „Nordistii” pe vremea razboiului de secesiune si asijderea in serialul Nord si Sud 😀
    Da’ asa ca centurion ma gandesc ca n-ar strica sa ne mai cucereasca odata un alt Caesar imperator, poate o-m ajunge iarasi ce-am fost si chiar mai mult decat atat…. Observi ca am spus Cezar, nu Traian ca poate de la ala ni se trage 😉

    • Si poate vin si stranepotii lui Apolodor din Damasc sa ne faca niste poduri bune peste Dunare. Macar sa ne fie mai usor drumul pentru inmatriculari de masini in Bulgaria…:)
      Singurul Traian bun care-mi vine in minte e Traian Vuia.

  3. Adelina, e greu de înţeles pentru cei care nu au avut o legătură strânsă cu pământul din copilărie. Şi eu sunt olteancă, nu chiar de la Olt, ceva mai de sus, de la Dolj, de undeva de pe malul Dunării. Oamenii aceştia aşa s-au născut. Ai pământului. Bucuriile lor sunt mărunte poate, dar sunt importante pentru ei. Doar timpurile în care trăim i-a asprit foarte tare. În general oltenii sunt oameni buni, veseli, cu poftă de viaţă. Şi ai dreptate, sunt pe baterii ceva mai bune decât duracell :))))))). Cât despre poveşti cu olteni, te poţi aşeza la foc de tabără să povesteşti şi o să constaţi la ziuă că nu ai terminat şi te dor fălcile de atâta râs.
    Timpurile astea în care am ajuns să trăim ne-au cam încrâncenat de tot. Şi crede-mă, atunci când vezi că diploma nu-ţi asigură nici măcar amărâtul ăla de ajutor de şomaj (asta o spun în cunoştinţă de cauză, băiatul meu e licentiat şi de doi ani se loveşte de un adevărat zid când încearcă să se angajeze) dar toţi hoţii, maneliştii, tiganii si escrocii o duc bine, parcă îţi vine să te mai gândeşti o dată când dai banii pe şcoli. Îmi pare rău că se întâmplă aşa şi mai ales îmi pare rau de copiii care nu mai au nici o şansă, pentru că au o inteligenţă nativă de invidiat.
    Cât despre muncitul cu sapa de dimineaţa până noaptea, îl mai întâlneşti tot în Oltenia, pe la Mehedinţi şi o să ţi se pară ciudat, în Banat. Sunt oamenii aştia de o mândrie prostescă, au impresia că dacă se lasă mai prejos decât cel mai bun robot din sat se fac de ruşine. Nu contează că nu scot mare lucru, să fie pământul muncit. Şi mare lucru doar cu sapa nu vor scoate niciodată. Sunt conştienţi de asta, dar sunt mult prea mândri ca s-o recunoască.

  4. Ca sa te intampin cum se cuvine ar trebui sa ies cu paine si sare dar painea a ramas in Oltenia, eu n-am decat sarea, ca stau langa salina Slanic!:)
    Cat timp stationez prin Oltenia nu am decat doau variante:ori sa ma enervez cand lucrurile imi depasesc intelegerea , ori sa ma amuz de tot ce vad. Prefer sa ma amuz dar asta nu inseamna ca nu apreciez efortul oamenilor din zona si taria lor de caracter.Ai dreptate, oltenii au o mandrie care nu-i lasa sa ingenucheze niciodata dar nici sa recunoasca cand gresesc.

  5. Cam triste concluziile 😦
    Acum cativa ani, „ne-am ratacit” cu masina prin niste catune din Transilvania.
    Obisnuiti cu tot confortul, ne intrebam cum de rezista.
    Dupa cativa ani, am ajuns la concluzia ca fericirea sta in lucruri simple, intr-un loc confortabil.

    • O, Transilvania e o zona emancipata fata de Oltenia. Si saracia are un parfum aparte, o patina de noblete…Dar e adevarat ca dupa ce te lovesti de nevoile altora ale tale iti par marunte, chiar meschine.

  6. Aceeasi atitudine o vad si la femei educate de la oras, cu pretentii si fite. Dincolo de aparenta incredere in sine sta deseori o resemnare pe care nu o inteleg.

    • Cum sa nu intelegi ? Crezi ca traim in Germania ?! Fiindca viata e asa cum e, de aia e resemnarea asta !! Romanii sunt niste pacalici resemnati, nu au cojones sa isi decida viitorul, asa ca ne meritam soarta !!!

    • Femeile educate poate ca inteleg ce li se intampla,pot sa-si evalueze corect limitele si sa nu ceara mai mult decat pot. Dar femeile simple de la tara nici nu incearca sa-si puna intrebari, cu atat mai mult sa caute si raspunsuri, pentru ele tot ce li se intampla e un dat, o soarta, e „crucea” pe care trebuie sa o poarte. Si asa se naste resemnarea…

      • Si daca iti vezi limitele trebuie sa le si accepti? Si daca esti silit sa le accepti, e obligatoriu sa renunti la orice alt vis?

  7. Am trăit 13 ani printre olteni şi am auns să-i îndrăgesc. Sunt pasionali, extrovertiţi, muncitori şi curaţi, în ciuda unor păreri contrare preconcepute. Şi foarte iuţi la minte, asta uitasem să spun.
    I-am urmărit şi eu fascinată, dar n-am sesizat resemnarea de care vorbeşti. Poate pentru că erau alte vremuri… Am simţit în schimb pasiunea de a lucra pământul, de a urmări ce iese din el… Iar bucătăria lor mi se pare una dintre cele mai sănătoase de la noi. O mulţime de verdeţuri, ciorbe înnăcrite cu măcriş…
    E clar, mi-e dor de oltenii „mei”!

    • Toti romanii ne laudam cu orice ocazie prindem, ca suntem IUTI la minte. Dar tara e distrusa !! Oare de ce, fiindca suntem noi destepti ?! Nu, NU SUNTEM !!! NE HRANIM CU ILUZIA ASTA FALSA !!

    • Pai cumva si eu i-am indragit de vreme ce mi-am luat unul si acasa!:)
      Pasiunea pentru pamant cred ca este si va fi prima lor dragoste.Ca sunt iuti la manie n-ar fi asa rau daca orgoliul le-ar ingadui sa-si recunoasca apoi greseala dar eu n-am prea vazut olteni la emisiunea”Iarta-ma”.
      Bucataria lor e sanatoasa fiindca e foarte simplista, femeia de la tara n-are timp de sofisticaturi, fierbe repede o gaina in oala, ii pune buruieni, eventual mult usturoi si gata mancarea!Restul se regleaza din paine de casa!Si din zaibar!:))

    • Cu macris si cu zeama de varza, cu agurida vara… 🙂 Asa este sunt iuti la manie dar le si trece repede. Sunt ca focul de paie.
      Eu am plecat demult de acasa, nu as mai putea spune mare lucru despre traiul de zi cu zi acolo, acum. Doar ca aceeasi resemnare de care povesteste Adelina o simt si eu de cate ori merg la ai mei. Pe vremea copilariei mele oamenii erau mai veseli, pusi pe glume, deschisi. Acum sunt mai intunecati, mai batrani, mai obositi…

  8. ‘Geaba o zisa poetu’ ca „vecinicia s-o nascut la sat” , ca din postarea ta , ea o murit acolo 😀
    Oltenia nu este singura provincie romaneasca ce exista si supravietuieste ca in ce ai scris tu. Si in Ardeal , si in Dobrogea , ca sa nu mai vorbim de Moldova , sunt locuri intregi unde ai sentimentul de abandon si parasire.Sa vezi cum este in Banat cand intr-un fost sat svabesc , frumos de se invartea dupa soare mai ‘nainte de revolutie si putin dupa ea , mai locuieste in el , sporadic , cate un suflet….in rest case parasite si buruienile napadind drumurile si ulitele.
    Ceea ce scri tu , de oamenii aia harnici si care nu au stare….asa cred ca este spiritul oltenesc , sunt oameni energici…asa sunt si dobrogenii si unii moldoveni…
    Sa-ti fie de bine cu plimbarea!

    • E si mai tragic sa vezi sate ramase pustii. Si ma gandesc ce drame i-au impins pe oamenii de acolo sa renunte la casa lor si sa plece in lume.Oltenii se cam intorc acasa, putin din cei plecati la munca in afara au ramas acolo.Si partea buna e ca cei ce se intorc vin cu metode noi, cu ce au invatat peste hotare si incep sa-si imbunatateasca viata, mai renunta la conservatorismul tipic oltenesc.

      • Un fotograf profesionist a avut un workshop intr-un astfel de sat din Banat /zona Carasului/ Trist!
        Macar ca vin cu noutati si metode noi/Asta e bine si poate se face si schimbarea aia promisa/Oare de ce vin strainii aici /cumpara pamant si fac agricultura?De fraieri? Nope 😀 Stiu ei unde curge lapte si miere/Bine e ca si strainii astia ii invata pe cei ce nu vor sa isi depaseasca conditia ce este mai bine pentru ei si viata lor! Ceva de genul cum ii spun eu Luanei ca nu exista fantome si ea o crede pe Ana/colega ei/care le-a vazut pe youtube 😆

  9. Tot sudul este asa, saracie lucie, rautate, limitare, hotie si o incapatanare sinistra in a-si purta crucea saraciei. Satele unde merg eu cu ajutoare sunt in judetul Giurgiu. Ca sa poti ajuta acolo in primul rand trebuie sa-ti lasi creierul la „usa” si apoi sa calci in noroiul de pe drum, daca te duci cu mintea si vointa ta nu o sa reusesti sa faci nimic. S-au nascut saraci si s-au indobitocit in saracie si nimeni nu are voie sa-si depaseasca coditia. Cum scoate unul capul cum este izolat. Fiecare sa stea si sa-si sape petecul de pamant. In zona Oltenia- Teleorman problema este mai delicata si din cauza oamenilor, eu tind sa cred ca sunt pur si simplu alta specie, e ceva in gena lor. Eu oameni mai radicali, mai ingusti si mai iuti in a tranti cu judecati false nu am gasit nicaieri. Scuze daca o sa sara
    unul de fund in sus. 🙂

    • Ai sesizat foarte bine ca nu trebuie sa-i judecam cu unitatile noastre de masura. Ei au alte standarde, codul lor genetic n-a suferit nici un upgrade in ultimele secole.Acolo e „tinutul uitat de timp”dar si oamenii refuza sa tina pasul cu vremurile.
      Dar ajutoarele le accepta, nu? Ai intalnit vreunul sa-ti spuna ca e mandru de saracia lui si ca n-are nevoie de ajutorul vostru?

  10. cam asta fuse în mare şi impresia pe care Oltenia i-a lăsat-o unui ardeleano-greco-polonez aflat pentru câteva zile pe acolo…aştept partea amuzantă, că de părţi din astea triste mi-e plin podul…

  11. Pingback: Breaking news !!! | Gară pentru doi

  12. Mai oameni buni, toate ca toate, dar voi stit ca noi TOTI suntem de vina ?! Daca nu am trecut prin comunism, care ne-a distrus fiinta, poate nu eram ads lasi. Dar si alte popoare au avut greutati, dar parca au alt caracter, alta forta. Noi nu o avem. Suntem condamnati. Cei ce nu vor putea accepta asta, se vor carabani. Cei ce nu, se vor resemna.

    • in 89 cand a cazut comunismul Romania avea spitale si medici la nivel European, avea institutii de cultura la nivel European si industrie, Avea scoli si facultati la nivel European si nu existau persoane in RO care mancau din gunoaie si nu exista nici Mafie si nici tigani manelisti ! Campurile Romaniei erau toate irigate si muncite cu tractoare nu cu plugul tras de cal ca astazi ! Capitalismul ne-a distrus deoarece ei aveau nevoie de o piata de desfacere pentru Mc Donalds si Coca Cola nu aveau nevoie de concurenta !

      • Da, exact, sunt total de acord cu tine. Dr asta nu inseamna ca, comunismul a fost bun ! Democratia e cat-de-cat cea mai buna forma, dar problema este CA AVEM CONDUCATORI ANALFABETI, NEEDUCATI, LACOMI, ETC. Asta e problema, nu sistemul in sine !

  13. Fix asa era si bunicul meu, muncea zi lumina… pentru aproape nimic, cu trei zile inainte de deces a fost toata ziua la sapa… era bolnav si avea 82 de ani dar cu ultimele puteri a mers la munca campului… Anul trecut la mine in sat au murit 3 persoane pe camp la munca din cauza caniculei… asta stiu asta fac :(… castigul nici nu mai conteaza… daca socotesc cat dau la arat si la semanat..etc ar iesii mai ieftin sa cumpere legumele si cartofii dar ei nu socotesc doar muncesc !

    Probabil este si asta un rezultat a religiei ortodoxe, cam toate tarile Ortodoxe au un nivel de trai mult mai scazut decat tarile catolice deoarece preotii ortodocsi au preferat sa tina poporul in intuneric ca sa-l jupoaie mai bine de bani, pe cand in catolicism a fost un parteneriat… poporul dadea si biserica din banii primiti aloca si pentru educatie si dezvoltare !

    Uitate la sarbatorile Catolice si vei vedea ca nici un catolic nu isi calca in picioare semenii si nu se bate cu ei pentru o sticla cu apa sfintita si nici pentru 3 sarmale… asta spune multe despre educatia crestina ortodoxa !

    • Din nou, sunt de acord cu tine in ce priveste biserica ortodoxa. Multi stim ca este DOAR O AFACERE ! si o mare inselatorie ! Dar ce te faci cu varsta a2a si a3a ?? Ei iau de buna orice vorba a unui popa cu vila si piscina si masina de lux, de pe banii lor !!!

  14. Am fost de cateva ori prin Oltenia si niciodata nu m-a impresionat. Este o zona extrem de saraca, care din pacate nu vrea sa ajunga din urma restul zonelor. Dar in schimb au prazul, pentru care ii respect enorm de mult 😀

  15. Mi-a intristat sufletul postarea ta
    Unele n-au ce sa faca Adelina. Daca nu ai studii, n-ai pe nimeni la oras , care-ti sunt optiunile? Nu poti sa-ti abandonezi ograda si sa-.ti iei lumea in cap
    Bine, unii merg la cules capsuni dar si pt aia , iti trebuie un om care sa te indrume sa nu cazi in mainile unor agentii mincinoase
    E trist

    • Mie cel mai mila mi-e de copii, parca se nasc sub o stea fara noroc. Si cica ne nastem egali! Daca ai doi parinti semianalfabeti care iti pun sapa in mana inaintea creionului si-ti spun zi de zi ca rostul tau in viata e sa muncesti pamantul cam de unde sa se nasca dorul de carte? si daca ai si ghinionul de a iubi cartea si sa vrei sa mergi la scoala esti si mai nefericit fiindca nu vei fi lasat si vei avea toata viata sentimentul ratarii.Nu vreau sa-mi imaginez cum va arata populatia acestei zone peste inca o generatie daca nu se face nimic, nu se constientizeaza ca singura lor sansa e educatia…

    • Carcotasule! In loc sa apreciezi imaginatia de a inlocui berea cu lamaie cu ce am avut la indemana…Bere cu bere era prea banal pentru valoarea mea!:)) Ete ca o sa incerc si castraveti murati cu lapte.

  16. A propos de resemnare/bucurie: pai dupa parerea mea teoretica exercitiul fizic la sapa prooduce destule endorfine astfel incat sa nu se framante prea multa lume cu chestii de gen mahnire resemnata, care e mai mult o chestie pt sedentari. Asta desigur nu inseamna ca nu poate exista melancolie reala sau suprarare autentica si in mediu rural in care se munceste fizic ff mult, numai ca perspectivele unui creier imbaiat in endorfine naturale de la exercitiul fizic plus ale unei persoane crescute in disciplina si respectul pt valoarea muncii, fie fizica fie intelectuala se pun oarecum altfel. Plus, apropos de imagine, nu a zis nimeni ca femeile adulte aflate post varsta reproductiva obisnuita, (adica totusi pana in 36 de ani, chiar daca teoretic se poate si dupa, nu e totusi asa prea comun, plus scade si fertilitatea in mod destul de natural, chiar daca menstruatia ovulatorie mai continua inca vreo 20 de ani), trebuie sa arate neaparat ca in revistele de moda…cum nu au cum sa arate oricum, pt ca pozele alea sunt fotoshopate la un nivel ideal, sunt poze artistice si de reclama, nu reprezinta femei adulte reale oricum, mai ales ca majoritatea modelelor nici nu sunt femei, sunt ori fete adolescente de maxim 17 ani, (cu deosebit de rare exceptii), ori baieti intre 18-26 de ani cu infatisare mai androgina, ori baieti/barbati cu sindrom testicular feminizant complet si aparenta exterioara feminina aproape perfecta, ca numai astia pot sa fie de nivel de super-model, nu lumea obisnuita…desigur mai exista si modele de nivel mai mediu, nu super-model, mai exista si entertaineri care depun efort fiziic deosebit de disciplinat ca asta e meseria lor, etc. Dar totusi era vorba de lume obisnuita, nu era vorba de artisti, si nu era vorba de reclame pt a prinde o pozitie mai buna in competitia sexuala obisnuita. Plus chiar si cultural, in general mentalitatile din Romania nu s-au indepartat prea mult de cele ale sec 19, cu diiviziunea respectiva mai accentuata intre rural si urban, intre munca fizica si munca intelectuala, etc, adica pe de o parte in rural mentatiltatile adultilor inca sunt destul de traditionale, iar pe de alta e mai usor ca un orasean sau chiar un tanar din mediul rural actual sa aspire inca la un nivel relativ naiv (sau mai naiv decat ar fi cazul) la acel ideal de clasa mijlocie teoretic ferita de nevoi si asprimile climei care a fost promovat deosebit de puternic pe la sf sec 19 in UE, cu tot felul de sfaturii de self-help pt parvenire, realizare, implinire, perfectionare, asocieri sociale potrivite, ferirea tenului de soare, etc., desi acum atat acea clasa mijlocie e deja cam subtiata si nesustenabila economic chiar atat de usor cum se credea sau se spera, cat si acele sperante si idealuri nu au cum sa se actualizeze chiar asa de usor pt o majoritate, ci lumea se reconciliaza cu pozitii ceva mai modeste, de obicei pe masura ce inainteaza in varsta, altii fiind mai vulnerabili ramanand oarecum mai nefericiti asa la nivel comun, etc. E o chestie d perspectiva, dar ce voiam sa zic e ca poate nu e cazul sa deplangem noi oameni din care unii de fapt poate nici nu sunt de deplans, mai ales daca se simt in putere si se simt bine asa cum sunt, desi desigur ca unii din ei poate chiar sunt de deplans in mod mai realist, mai ales de ex pensionarii batrani, bolnavi, ramasi singuri si vulnerabili de la sate, in lipsa oricaror servicii de protectie sociala, dar chestiile astea sunt oarecum si raspunderea guvernantilor fata de orice oameni vulnerabili, plus si a educatorilor de diverse mentalitati sociale, fie de la sate, fie de la orase, plus desigur, asa la nivel civic politic mai larg, (daca mai are cineva chef sau putere sa interes pt asa ceva, ceea ce e cam greu atunci cand e criza economica plus fiecare incearca sa supravietuiasca asa cum poate, ca totusi in Romania nu e nici macar ca in Spania, daramite ca in Germania sau Olanda), si a celor care contribuie bugetar pt a vedea cum si unde si catre ce anume se indreapta contributiile lor bugetare.

    • Cum naiba sa secreti enorfine dand cu sapa? Asta doar daca esti masochist!:))
      S-ar putea sa ai dreptate si oamenii astia sa merite compatimire doar in imaginatia noastra, ei sa fie fericiti cu ce le-a dat Dumnezeu si atat;poate chiar ne compatimesc ei pe noi ca stam prea mult cu nasul in carti si ochii in televizor, ca ne framantam pentru probleme de serviciu sau optiuni politice…

  17. Multumim ca ne-ai impartasit experientele tale…
    Cred ca oltenii au cele mai ciudate traditii …unele exagerate rau 😦

    • Multumesc de lectura.
      Sunt convinsa ca ciudatenii gasesti in toate zonele dar eu de astea ma lovesc mai des. Asa mi s-a parut ciudat si cand am vazut prima data in Maramures toate oalele si cratitile din casa puse intr-un pom in fata casei apoi mi-au zis ca sunt cele in care se gateste de dulce cand e post si invers, cele de post cand e de dulce…:)Eu crezusem ca e pur ornamental.

      • Da asa-i ai dreptate dar chestia cu oalele in pom e amuzanta…Eu nu ma refeream la ciudatenii de genul acesta caci cate bordeie atatea obiceie 🙂

        Pe mine ma deranjeaza atitudinea unor preoti care nu lasa oamenii sa citeasca Biblia pe motiv ca e sfanta si numai ei au dreptul si ca au tot felul de traditii de scos oase la 7 ani si tot felul de pomeni ca sa ieie banii la oameni si mai ales de la vaduvele sarace 😦

        Sa nu ma intelegi gresit dar astea numai in Oltenia le-am intalnit…
        O zi frumoasa si multa sanatate ca e mai buna ca toate 🙂

      • Asta cu preotii e o mare revolta a mea. Eu i-as scoate pe toti din biserici si i-as trimite intre oameni, ca prea traiesc in sfere inalte, s-au desprins de pamant. Putini sunt cei in care mai gasesti un sambure de credinta, cei mai multi sunt escroci , profitori sau afaceristi.
        Zi minunata si tie!

  18. nu stiu daca sa ma amuz sau sa ma ingrijorez. ca sunt olteanca (chiar din Olt) si eu nu percep chestiie astea atat de tare si atat de problematic cum le expune articolul. pe de alta parte, eu am crescut si trait exlusiv la oras, din parinti cu oarece studii (colegii de 3 ani pt cadre didactice, facut dupa liceu, nu in loc de liceu); in plus, un tata muntean, plecat de langa fusta mamei de la 19 ani cand a plecat la scoala. (chestiunea cu tatal ne-oltean a fost o chestie deosebit de favorabila pentru subsemnata, persoana de gen si sex feminim; am auzit povesti de groaza despre tati si alte rude olteni fata de progeniturile de sex feminin)
    si totusi am auzit am vazut suficiente la bunicul meu matern si am auzit si altele de la prieteni/colegi cu ascendenta exclusiv olteneasca si rude „la tara” ca sa stiu ca articolul cu e exagerat de niciun fel.
    desi ai mei au ajuns la fericita concluzie ca e mai ieftin sa cumpere legumele de la piata, sangele apa nu se face, iar munca pamantului e in sangele lor, asa ca tata a pus pomi, iar mama isi bibileste florile de dimineata pana seara, desi pica de oboseala si dureri de spate.
    eu, in schimb, desi stiu si ce-i aia lopata, cazma (in vocabularul bilingv al subsemnatei exista si sinonimul „harletz” :)) si sapa, chiar si sapaliga, cum arata si in principiu, cam la ce foloseste fiecare, nu-s in stare sa tin in viata o floare in ghiveci. 🙂
    „cioace” eu nu-l stiu ca oltenism, ci ca muntenism, cu sensul de „prostii/aiureli/fleacuri”, in contextul „lasa-te de cioace”. 🙂

  19. Bine nimerisi pe-aici!:)
    Uneori ma gandesc si eu ca poate sunt putin rautacioasa sau poate nu inteleg felul oamenilor.Dar dupa ce stau si cuget bine zic ca nu-i doar parerea mea, chiar e prea multa munca si prea multa patima in sudul tarii si prea putine bucurii pe metru patrat(ca in productie la hectar nu ma pricep sa calculez).Tu ai avut norocul sa ai parinti instruiti si oarecum mai „rupti” de glie.Si sotul meu e nascut acolo dar e plecat de la 14 ani si-a facut studiile la Constanta deci pot sa spun ca e mai mult dobrogean de-al meu.E drept ca el deosebeste sapa de cazma, spre deosebire de mine, dar munceste cu folos , pe principiul „decat sa muncesc degeaba mai bine sa stau degeaba”. Cu florile in schimb ma descurc bine, horticultura de ghiveci e singura ramura a agriculturii pe care o admir.:)
    La cioacae aceeasi definitie o stiam si eu dar uite ca are mai multe sensuri.

    • Ha ! Ha ! Imi place principiul sotului tau, pare chiar destul de scandinav…sa stii ca prin Dobrogea cred ca au ajuns niste scandinavi, (vikingi suedezi in primul rand veniti in jos pe Volga, dintre care unii au luat-o catre Marea Neagra si altii catre marea Caspica, insa e posibil si cativa danezi care au fost in drum pe la nordul marii Mediterane catre Constantinopole, si poate dupa ce au ajuns la Constantinopole au venit si in sus catre Marea Neagra si Dobrogea)…poate ca de acolo de la Constanta s-a intalnit cu niste urmasi de vikingi si o fi invatat el acest principiu !…desi nu sunt sigur ca acest principiu e de pe vremea vikingilor sau e ceva mai recent la Scandinavi, doar din ultimii cca 40 de ani…adica de fapt nu stiu daca sotul tau la Constanta nu s-o fi intalnit cu urmasi sau urmase scandinave mai recente nu cu din aia proveniti de pe la vremea vikinglor si impamanteniti pe acolo…l-ai intrebat ce a facut el la facultate si cu cine a interactionat el pe la Constanta pe acolo in tinerete asa mai in detaliu ?!

  20. Pingback: Ce facui unde fusei | O zeama de cuvinte

Lasă un răspuns

