Fila de jurnal.Electronic!

Standard

O zi nebuna.Si parca nici eu nu mai sunt prea zdravana.

In sectie nu sunt probleme deosebite, doar o nastere prin cezariana din care am crescut populatia globului cu o fetita frumoasa si galagioasa.Dincolo de chestiile medicale ne omoara birocratia si tehnologia de varf, adica sistemul informatizat centralizat.De o saptamana am inceput(in sfarsit!) sa introducem si noi datele in calculator fiecare in sectia lui, fara seviciul de statistica.Si tot electronic scriem si condicile de medicamente.Asta e marea belea!

Fiindca programul e nou(si prost, dupa parerea noastra!) si are multe lacune ne prindem urechile in el.De exemplu nu pot completa decat fise de observatie pentru adulti, nu a luat nimeni in calcul ca intr-un spital sunt si copii si nou-nascuti. Si este facut sa se poata scadea medicatia de urgenta doar pe o condica centralizata, gen UPU, ceea ce noi nu avem. Dar cica toate astea se vor remedia in scurt timp, asa ne-a asigurat programatorul intr-o teleconferinta ce semana izbitor cu o intrevedere amicala la usa cortului.El unu si noi multe, fiecare cu o alta problema, noi cu decibeli in plus, el incercand sa se faca auzit.Sa mor eu daca am priceput ceva! Decat ca o sa fie bine! si la vara cald!

Asa ca am plecat, mai aveam si alte treburi si am zis ca voi cere lamuriri cand toate neregulile vor fi rezolvate si cand domnul programator va binevoi sa vina personal sa ne instruiasca, ca banuiesc ca nu pe nasturi ne-a livrat minunatia de program.

E de-a dreptul hilar sa vezi cum se abordeaza problema asta a documentelor medicale electronice. Am colege in pragul pensionarii, care n-au deschis un calculator in viata lor. care nu inteleg ce-i ala mouse, folder, Enter,Delete si alte de-astea. Ele bunavointa au dar le e greu sa invete totul deodata. Si nu inteleg de ce nu-i acelasi lucru click dreapta cu click stanga!si de ce odata e click simplu si altadata e click dublu.Oare e si click triplu?

Eu nu rad de ele, cam la nivelul asta eram si eu acum vreo 3-4 ani cand incepeam orice program invartind mouse-ul pe ecran de cateva ori ca sa-l curat de virusi.Ca asa ma invatase Copilu’, care n-avea pe seama cui face bascalie…Si pentru ca eu am invatat empiric si metaforic incerc sa le explic si lor la fel:cu un click deschizi poseta, cu dublu click deschizi direct portofelul, adica ajungi exact unde vrei, pe scurtatura.Ca nu te intereseaza daca ti-ai luat sau nu batista(asta verifici cu alt click) ci doar cati bani mai ai pentru margele.

Tot protocolul asta cu inregistrat foi, scazut medicatie in condici, dureaza mult si streseaza pe toata lumea.Toti transpira si injura de zici ca lucram la laminor nu intr-un spital.Fi-r-ar sa fie, ca pana acum ne vaitam ca nu ne da conducerea pixuri, acu ne-a umplut de pixeli!

Pentru multi tevatura asta pare o gluma, lucreaza asa de zece ani, dar pentru incepatori e …crima si pedeapsa! Dar e un lucru bun, trebuia implementat demult si sunt convinsa ca in curand vom fluiera bagand date in calculator.Sper sa nu fluieram a paguba!Parca-mi si vad colegele emitand condica electronica, cu blogul meu la bara, sa-l citeasca intre un pachet de vata si doua fiole de algocalmin!:))

Dar pana atunci, vorba unei colege:i-a pus dracu’ sa ne informatizeze acu’, cand mai am putin pana la pensie;dracu’ i-a pus, dracu’ sa-i ia!

babe cu laptop

 

 

 

49 responses »

  1. asta e o alta aplicatie soft, facuta pe banii statului, cu picioarele…

    Sa iti explic de ce. Deci n oi, cand facem o aplicatie, incepem asa, cu scrierea specificatiei, adica 1-2-x baieti se duc la clienti, viitorii utilizatori, aka tine, si te intreaba, personal: ce faci tu toata ziua la munca, cate hartii scrii, si ce parametri ai acolo: Nume pacient, nume doctor, CNP, descriere, etc si mai ales, ce pacienti ai tu matale acolo.
    Apoi face o schema, pe perete, la toata gasca de programatori, care… face aplicatiile, cu spatiu unde sa scrii, cu butoane sa salvezi etc.

    • Exista pe piata, de muuulti ani, un program foarte bun pentru spitale.Dar cica e scump, asa ca s-a achizitionat asta, cu multe hibe, fara sa se tina cont de particularitati.Nu stiu daca e vorba de economie la buget sau e un contract ‘cu dedicatie”.O sa-i dam noi de cap dar tare mi-e ca viitoarea conducere va schimba si sistemul informatic…

      • Pot sa raportez eu din tara sau tarile (ca am vizitat mai multe) cele mai informatizate posibil atat la nivel de societate generala cat si in sistemul medical, (pt ca nu toate tarile informatizate au ales sa implementeze asta si in sanatate, de ex in SUA sau Australia sist medical nu e asa de informatizat ca in UE), ca in sistemul medical se folosesc intotdeauna improvizatiile cele mai ieftine si proaste posibile desi teoretic ar fi ff usor de implementat ceva cat de cat ca lumea….efectiv habar nu am de ce se insista sa se faca economia cea mai mare si licitatiile cu cea mai stransa (si corupta) concurenta tocmai unde e vorba de niste chestii legate de sanatate, desi banii sunt azvraliti pe garla pe alte chestii, de ex in timpul in care s-a cheltuit ca 7 lucratori sanitari sa contribuie la scrisul unei retete pt 1 medicament la calculator, 1 lucrator sanitar ar putea sa scrie 7 retete cu minim 2 medicamente fiecare de mana, (nu ca as fi cumv avreun promoter al polifarmaciei, dar suna asa matematic mai frumos)…dar, ma rog, in sanatate se lucreaza cu calitate nu cu eficienta…calitatea in sanatate insemnand habar nu stiu ce, pt ca in nici un caz nu se refera la calitatea actului profesional, asa cum e el perceput atat de catre cel care-l ofera cat si de cel care-l primeste, si in nici un caz relativ la niste parametri cat de cat standard obiectivi, ci poate numai de catre serviciul de IT (unde lucreaza nepotul directorului sau varul directoarei de obicei, chiar si la case destul de relativ marisoare, de nivel de vila sau chiar castel).

        Disclaimer: eu comentez mai mult asa ca turist, ca eu m-am decis mai demult ca e mai bine sa fii turist decat insider, ca daca esti insider ai si raspundere si riscuri, si eu prefer sa fiu in vacanta asa la nivel de principiu, asa ca e posibil ca perceptia mea referitoare la diverse castele sa fie subiectiva, plus desigur nu l-am vizitat pe cel regal inca din nici o tara, desi nu cred ca e mult prea diferit nici la castele, daca vine vorba de management servitori si valeti si facut comenzi de servetele pt dineuri sau alte chestii necesare unui castel.

  2. Normal ar fi fost sa se faca un mic curs ptr asa ceva ca nu toata lumea sa nascut cu un calculator acasa! Chiar si un program cat de mic pare a fi un început de lume cand nu stii nimic nici despre mouse! Dar poate ca cei de la conducerea voastra au gandit ca de…. roamnii au talent! :))
    Aveti grija sa nu falimentati spitalul!🙂

    • Sefii nostri spu doar „Sa se faca!” si nu-i intereseaza cum.Cica cine nu se descurca sa plece acasa.Asta in conditiile in care unii nu stiu sa dea un mail!
      Nu cred sa falimentam spitalul, poate doar sa aruncam serverul in aer!:))Sa mai spun ca cele mai multe date ar trebui introduse de medici, nu de noi?

  3. Eu ma leg de poza din articol! Am vazut si varianta in care dialogul e ceva de genul: fetelor, ce-i spunem astuia? Pai spune-i ca te cheama Maria, zice prima babuta. Si ca esti inalta si supla, zice babuta nr. 2. Si ca ai 17 ani, adauga babuta din dreapta :)))

  4. sa inteleg ca pana acum nu aveati program pe calculator la spital,in Bucuresti si sa nu lucrati totul pe calculator,ei noi cei din provincie lucram din 2005 totul pe calculator ,condica de medicamente,foaie de observatie ,intr-un cuvant totul. Silvia Satu Mare

  5. Măi, suntem de râsul curcilor. Eu am fost mare fan la vremea lor a două serile din domeniu : Dr. House și Anatomia lui Grey. Deși filmele nu sunt tocmai vechiuțe, înapoiații ăia de americani tot cu fișe de observație scrise de mână umblau iar operațiile tăt cu markăru pe tablă le notau. Doamneeee … ce primitivi.
    be) titlul e absolut corect. Nu știu dacă știai dar „blog” este o prescurtare de la web-log, ceea ce s-ar traduce ca „jurnal online”

    • Pai sa-i chemam pe amaratii aia de americani sa invete si ei cum e cu condica electronica, cum se scade leucoplastul cu centimetrul si vata cu 0,15 grame!:))Uite asa o sa facem economie si vor fi bani suficienti in sanatate: cu 2cm. de tifon economisiti maui cumperi un laparoscop, un tomograf…
      La punctul B, multumesc de lamurire, nu stiam. Mamaa, am si jurnal! n-am mai avut de la 12 ani.:))

  6. Articolul tău îmi aduce aminte de începuturile mele la taste. Făceam anticameră în fiecare zi la director ca să mă miorlăi ca vreau și eu calculator. Șpre disperarea colegilor de birou, aproape pensionari, care îmi spuneau să venirea lui ne va lăsa fără locuri de muncă. Minunea a venit într-un târziu. Serviciul nu l-am pierdut, dar căpătasem ticuri. Îmi venea să mă dau în fiecare clipă cu capul de tastatură sau de monitor. Noroc că mouse nu aveam în dotare (că încă nu venise vremea lor) și am avut o grijă mai puțin. Deci pot înțelege cât este greu. Lumea merge însă înainte, cu sau fără noi. Sper ca noile „unelte” să vă ajute, iar erorile să se remedieze repede. Și să merite tot zbuciumul de acum. Teoretic așa ar trebui să fie. Sper și practic să fie la fel…

    • Recunosc ca inca tastez cu un singur deget! Dar e un deget bine antrenat si nu inteleg de ce trebuie sa le tocesc si pe celelalte daca tot se decurca asta onorabil!:)) Si eu am invatat destul de greu, inca imi prind urechile in chestii prea tehnice dar ma straduiesc, stiu ca asta e mersul lucrurilor.Cert e ca n-o sa devin nici dactilografa nici programator!
      Nu stiu cat ne va ajuta noul sistem si care va fi beneficiul spitalului dar in mod sigur saloanele de coafura vor prospera.Ca la cati peri albi ne scoate trebuie sa ne vopsim mai des.:))

  7. Măi, tehnologia avansează şi voi tot la hârtie şi creion să rămâneţi? Nu se poate! Uite, în şcoli, cică manualele vor fi înlocuite cu tablete. Într-un viitor nu ştiu cât de apropiat. N-ar fi rău. Ghiozdănelul piciului de-a cincea, de exemplu, are în media 7-8 kg (cu un vârf de 12 kg) la o greutate a copilului de cca. 32 de kilograme. Trebuie să-l care în spate până la şcoală zilnic (în cazul nefericit în care nu este dus de părinţi la şcoală). În termeni medicali, dacă un copil în creştere poartă această greutate o oră pe zi, rezultatul ar fi cifoza ori scolioza (ambele, deformări ale coloanei vertebrale). Crezi că există o comisie din Ministerul Educaţiei interesată de acest aspect? Ca şi cu clasa pregătitoare 0, ca şi cu multe alte reforme aplicate, dar deloc aplicabile. Nu interesează pe nimeni consecinţele, ci doar să reformeze. Ce să mai vorbim de sănătate, alături de educaţie sunt două domenii unde pluteşte haosul.
    Mi-aduc aminte când au introdus tehnologia în şcoli. Adică, nicio şcoală fără calculator. Jale! Aşa cum spui şi tu, că ai colege aproape de pensie, care nu mai vor să-şi bată capul cu butoanele, aşa şi în şcoli, erau pe la secretariat domniţe colea de pensie, care au dat cu pixul pe hârtie toată viaţa, şi-acu Ministerul vine să le reformeze! Erau directori habarnişti – ştirile, proiectele, actele, informaţii de tot felul erau primite pe mail – debandadă mare! Ei, dar să vezi, cu mic cu mare, cum au mers ei la cursuri de „formare”, de pregătire într-ale calculatorului. N-au avut de ales.

    • Bombane ele unele colege dar tot s-au pus pe treaba si pentru asta le admir. Pretentiile de la noi sunt mari dar oferta e minima.Adica lucram trei sectii pe acelasi calculator, trebuie sa stai dupa colega sa-si termine de inregistrat foile si daca colega bajbaie pe taste dupa C si L apoi…tot stai!Iar la biroul de internari era ieri o coada ca in vremurile ceausiste cand se bagau portocale ca era o singura persoana la ghiseu(cealalta fiind in concediu) si trebuia sa scrie intai de mana in registru apoi sa bage in calculator apoi sa-i dea capul de foaie electronica fiecarui solicitant.Plus noi, armata de neinstruiti si nerozi care tineam teleconferinta cu Guru Informatic!:))Deocamdata e cam de-a rasu-plansu’ dar o sa fie si bine intr-o zi.

  8. nici nu putem sta sa asteptam sa implementam un sistem informatic, pana ies toate bunicutele la pensie, pentru ca vor veni altele si tot asa

    • E adevarat, stiu si ele ca nu au de ales dar au totusi nevoie de putina intelegere. Si, oricum, nu sunt prea multe, majoritatea personalului e relativ tanar, in curand cred ca eu voi fi decana de varsta pe sectia mea.:)Eu astept vremea cand o sa ne oblige sa ne jucam online jocuri cu scor, ca le bat de le rup!:)

  9. la noi se merge pe principiul foarte (ne)sănătos „e bun ce e ieftin”, chiar dacă ieftinul ăla e de zeci de ori mai prost decât ceva cu adevărat bun…

    • Primul calculator ce ni s-a adus a „decedat” dupa 2 luni, cica l-am fi stricat noi.Zau, am ars noi placa video, sonorul si conexiunea la imprimanta? Asa pricepute am fost?Tot aflu eu de unde sunt achizitionate jafurile astea si daca au vreo legatura si cu initiatorii programului informatizat nou implementat(am eu o banuiala ca au!)

  10. Nah, că mă bucuram că zici ceva pe un subiect cunoscut şi când colo văd reţete…păi e posibil să mă induci în aşa hal în eroare… mai ceva decât programul vostru informatic😛😉
    Lasă că din greşeală în greşeală… spre victoria finală :))
    Şi altfel stând lucrurile cum am fi aflat noi că „nu tot ce zboară se mănâncă” sau mai direct, cum spunea Călin „nu tot ce-i ieftin e şi bun”😉

    • Te pricepi la informatica? Poti sa ne acorzi consultanta? Desi cred ca ai abandona dupa primul sfert de ora, e greu sa rezisti asaltului unor femei guralive si nepricepute si care dau din gura mult mai rapid decat din mana.:))Si care cred ca si noaptea in somn repeta „dau un click sau doua?” Dar peste o luna, sa zicem, o sa revin cu un raport despre uimitoarele noastre progrese!:))

  11. „incepeam orice program invartind mouse-ul pe ecran de cateva ori ca sa-l curat de virusi.Ca asa ma invatase Copilu’, care n-avea pe seama cui face bascalie” ce tare :))))))

  12. S-a dat hartogaraia pe pixeleala. O mare abrambureala. eu prefer in continuare creionul si hartia la anumite chestii gen planificare, socoteli de cheltuieli zilnice , notare de indexuri si alte asemenea tarasenii gospodaresti sau organizatorice. cred ca ar fi fost mult mai bine sa le lase cum aufost pe toate. stii de ce? pentru ca tot ce se face electronic trece apoi pe hartie si atunci nu vad unde i avantajul. hartie tot se consuma, timp tot se papa, asa ca nu e nici o tarashenie. doar ca ne dam noi mai informatizati. o sa umble doctorii la vizita medicala cu tableta sa caute situatia lui x sau y? si daca ii incurca intre ei si scoate rinichiul in loc de masea? mare tevatura va iesi. eu am fost la farmacie cu o reteta ptr copil in iarna si cica nu putea sa mi dea medicamente ca nu era corect nu stiu ce cod de bare. alt drum alta distractie. atunci unde i economia si rapiditatea? ete ca nu-i.

    • Condica electronica e buna dar inca nu s-a renuntat la cea pe hartie.La fel si cu inregistrarea foilor, bagi datele in calculator si iti genereaza o foaie identica cu cea completata de mana pe care o atasezi foii scrise! Mare progres, nu?
      A venit o colega din alta sectie si m-a rugat sa-i dau o fasa, ca ei n-au si n-am putut pentru ca nu pot sa mi-o scad pe condica, trebuie sa calculez cati centimetri folosesc la un copil si nu-mi iese socoteala. Buna treaba am facut…ca doar tot pentru un bolnav din spital se folosea!

  13. Ți-a făcut copilul așa ceva?! :))) Ție, Adelina? :)) Iuhu, e al tău, să știi, nu l-au încurcat la naștere! :))) Hahahaha, uite, a trebuit tu să introduci acest paragraf în text, ca să capete luciu și să treacă de la mine problema reală. Noroc cu cei care-au comentat mai sus, eu mă hlizesc în continuare!🙂 Te pupific!

    • Cate mi-a facut mie Copilu”… Da’ si eu lui, sa nu raman datoare! de exemplu i-am facut o singura data in viata injectii, cand avea vreo 8 luni si i-am facut un ..nodul.Sa aiba suvenir de la ma-sa toata viata!:))Dar nu s-a suparat si mi-a promis ca ma duce intr-o excursie in Egipt(visul meu de o viata) ca a zis ca o mumie in plus nu mai conteaza…:))

      • Of! Și-al meu se alege cu câte un nodul după fiecare vaccin, dar îmi părea că se absorb, nici n-am mai verificat…
        Câți ani are Copilu` tău acum?🙂

      • Copilu’ are 26 dar nodulul e tot proaspat, l-am facut cu simt de raspundere! Asa e cand ti-e mila si nu infigi acul in profunzime…De atunci cand il infig apoi merg pana la capat, parca ar fi harpon!:))

  14. Râdeţi voi, râdeţi, dar mă gândesc ce trăznăi or să apară când o să fiu eu în prag de pensie şi mi-e o milă de mine ! :(((((

    • Fata, daca o sa trebuiasca sa facem holograme ? Sau sa ne teleportam pana la serviciu? Iti dai seama, uituce si senile, dam date gresite si ne trezim prin Siberia, incaltate cu sandale?:)))

  15. Imi aduc aminte razand de ziua in care am atins prima data mouse-ul si mi-a disparut cursorul din cauza miscarii bruste. Doamne, cat am alergat dupa el! :))
    Si nu eram la varsta pensionarii.

  16. N-ai vrea tu sa apesi butonul „delivery” si cu fetita mea? Doar ca ar vedea viata razand cu toata gura stirba si pas de-i mai scoate vreo nota la Apgar sau cum l-o chema pe ala! Numa’ sa se prinda samanta si te caut!! As naste chicotind. Zic eu acuma, ca mi-s in pasa optimista.

  17. Pingback: Trileme | O zeama de cuvinte

Lasă un răspuns

