Biletel de…burta plina

Standard

Sunt inca afectata. Si fizic si emotional. Si pana imi revin in parametrii normali mi-am propus sa scriu in fraze cat mai scurte, cat mai concis. Ca daca insir prea multe cuvinte le cam pierd firul si nu mai stiu despre ce voiam sa zic…

Deci , contrar obisnuintei, o sa va trimit mai mult biletele decat romane. Ca nici voi nu sunteti prea apti pentru lecturi grele, nu?

coliva-mareAzi a fost  Sambata Mortilor, cam asa ceva, oricum a fost zi de pomeni. Si s-au impartit pasat si coliva. Astea doua deserturi nu le pot refuza niciodata, daca s-ar gasi la cofetarie cred ca mi-as face abonament. Si a venit o vecina, a venit a doua, a mai facut si mama…Si eu am mancat de la prima, de la a doua, de la a treia…Acum sunt ca o bomba cu cereale integrale. Cum nu stiu daca de la 112 mi-ar trimite un genist specializat in dezamorsari clismate prefer sa ma mai chinui asa pana …pana fac explozie sau implozie!:) Deja am senzatia ca sunt un dirijabil sau ca voi incepe sa levitez. Poate urmatorul biletel vi-l trimit de dincolo de paturica de ozon.

Mai e cineva imbuibat cu deserturi funerare  pe ziua de azi? Si ce ma enerveaza ca vecinele astea nu-si programeaza pomenile fiecare in alta zi, cat sa pot manca si eu rational! Dau navala toate odata sa le zic sa fie primit pentru mortii lor si la digestia mea nu se gandesc. Ca poate mortii lor ar vrea si un triferment…

21 responses »

  1. Eu cu coliva, mai uşurel spre deloc. Dar ziua de astăzi a convins-o pe o vecină că soacră-sa loveşte şi de dincolo de moarte. Pe la noi se obişnuieşte ca împărţeala să se facă în cimitir, lângă mormânt, după ce în prealabil faci şi niţică curăţenie pe-acolo. Cu ocazia asta etnicii noştri încă minoritari, încing pe marmura (că nu suportă orice material) mormintelor rudelor lor chiolhanuri în toată regula. Cu mâncare, băutură şi lăutari. Dar asta nu-i împiedică să-şi uite bunele obiceiuri aşa că biata mea vecină s-a trezit, în plină acşiune de smulgere a buruienilor de pe mormântul soacrei, fără portmoneu. Pe care se poate presupune acum că l-a împărţit de sufletul soacrei. Şi-acum se plânge, oricui e dispus să o asculte, că la mijloc e mâna hoaştei ăleia. Că n-a avut-o la suflet toată viaţa ei şi că nici moartă nu se abţine să îi facă mizerii.

  2. și mie îmi place coliva de nu mai pot, însă noi nu am făcut.
    îți ofer la schimb plăcintă cu urdă și mărar… că așa se face la noi de rusalii. vrei?😀

  3. Eu cred ca am noroc , Adelina! Ca pe scara mea ,din 8 apartamente , numai 3 sunt locuite si chiar si asa , zici ca e bloc parasit…..😀 Deci ,cum s-ar zice , m-a ferit Al de Sus de astfel de evenimente!😀

  4. haha,si eu sunt fan coliva 🙂 Desi nu amm poftit la coliva nimanui, in mod special,ca sa zic asa😛😛😛
    Norocul meu……..sau ghinionul😛 … este ca eu stau in capatul satului si batranelor de pe aici le e greu sa ajunga pana la mine, asa ca nu prea primesc coliva decat daca ma nimeresc in sat la magazin pe la ora cand ies ele de la biserica. Si cum azi nu am fost……
    Bea apa plata cu lamaie sau otet de mere si pana maine se dezamorseaza si burtica ta😛

    • Imi aduc aminte ca in copilarie stateam la poarta mai ca milogul satului pana trecea si ultima baba de la biserica. Si ce frumos si cu intonatie ziceam :badea prostu” ca asa pricepusem eu…:) De dragul colivei am vrut sa ma fac si preoteasa dar n-am gasit nici un popa pedofil sa ma ia de la 5 ani!:)

      • 😛😛😛 hahaha, ce-am mai ras……… pe infundate sa nu trezesc copiii. Eu si cu vecinii mei,cand eram copii, spuneam „Bă, da prost e…”😛😛😛

  5. Eu am incercat in zadar sa gasesc un echivalent al colivei pe diverse meleaguri unde am facut turism. Acum, imboldit din cauza acestui articol, am facut si un research mai extins pe Internet, pt ca sa stiu unde sa-mi petrec una din viitoarele vacante astfel incat sa am ocazia de a manca coliva in randul unor straini, ca totusi nu sunt asa de interesat de a manca coliva relativ la persoane decedate din Romania, mai bine sa decedeze altii din alte tari, adica, din patrotism de fapt zic asta, nu ca nu as incuraja turismul in Romania in scopuri de satisfacere a unor pofte culinare cat mai diverse.

    Cu ocazia serach-ului meu pe Internet, chiar am aflat ca exista o legatura etimologica interesanta intre credintele antic grecesti despre decedati si ritualurile ulterior adaptate crestin si in Romania. In lb greaca cuvantul kolybos inseamna un banut de aur sau o mica greutate de aur cu valoare de moneda de schimb, si ulterior acest cuvant a ajuns sa insemne, tot la grecii antici, un fel de turte mici facute din grau fiert. Nu stiu exact daca aceste turte de grau erau specific utilizate in ritualurile de inmormantare ale grecilor antici autentic pre-crestini, totusi se stie importanta graului asa ca simbol religios antic grecesc (ulterior adopatat si roman antic chiar pe diverse monezi, steme cu spice de grau, etc), iar intr-o carte veche de tip enciclopedic din sec 17, care poate fi rasfoita aicea, http://digicoll.library.wisc.edu/cgi-bin/HistSciTech/HistSciTech-idx?type=turn&id=HistSciTech.Cyclopaedia01&entity=HistSciTech.Cyclopaedia01.p0420&q1=colyba , autorul Ephraim Chambers descrie chiar o reteta de coliva presupus provenita de la vremea grecilor antici si utilizata pt a fi oferita ca hrana cu scop ritualic, si el spune ca era si legata de inmormantari la grecii antici, in plus se stie si despre banutul pe care un decedat trebuie sa il plateasca pe luntrasul Charon, care il va trece peste raul Styx din lumea viilor in lumea subterana a decedatilor greci antici, plus ulterior cum se pun bani pe ochii decedatilor chiar si in cultura romana, etc.

    Un aliment similar cu coliva se gaseste si in Liban, unde se consuma in mod traditional pe 4 decembrie, de ziua sf Barbara, o zi in care crestinii din Liban, dar si din Siria, Iordania, si printre palestinienii sau alti arabii crestini, se practica adiverse ritualuri de gen Halloween, facandu-se aluzie la sf Barbara care se deghzase pt a scapa de romanii antici care doreau sa o persecute. Acest aliment arab crestin numit burbara sau berbara e facut insa mai des pe baza de orz fiert, nu grau, si mai contine stafide, seminte de rodie, anason si zahar, si se serveste copiilor care se deghizeaza in cadrul acestei sarbatori.

    Alt aliment dulce oarecum similar numit kutia preparat din grane fierte se gaseste in traditia ucraineana, poloneza, rusa si belarusa, insa acesta contine si mac si fructe de padure si miere, plus se serveste la masa din Ajunul Craciunului, nu legat de ritualuri de inmormantare sau legate de decedati, asa ca in Romania. Insa graul pt kutia este similar cu graul care se utilizeaza pt coliva, cred ca grau decorticat dar nu sunt sigur.

    Desi mancaruri pe baza de grane fierte si amestecate cu fructe de padure sunt cunoscute pe teritoriul stravechi al Romaniei de la vremea neoliticului, pt ca s-au gasit vase cu urme de acest fel de aliment, totusi asta nu cred ca avea semnificatie ritualica legata de inmormantari. Wikipedia in lb franceza mentioneaza ca alimentul coliva a fost bagat in seama in mod mai larg de crestinii din est cu ocazia unui gest politic anti-conspiratie si anti-coruptie corporatista al sf Teodor din Tiron din sec 4, la vremea cand Imparatul Iulian care fusese initial crescut in credinta crestina se decisese sa sprijine reintroducerea politeismului si o politica anti-crestina, plus chiar a scris niste scrisori si discursuri carti anti-crestine destul de filozofice si docte, (culese in volumul numit Impotriva Galileenilor, la care a raspuns ulterior si prof dr Kiril din Alexandria in secolul 5 ceva mai tarziu, tot la nivel asa ff doct si filozofic in scrieri culese in volumul numit Contra Iulian), si, zvonindu-se in randul crestinilor din Constantinopole ca acest imparat ar fi dat ordin guvernatorului Constantinopolelui ca sa stropeasca alimentele de vazare aflate acolo cu sangele unor idoli jertfiti in mod pagan asa in mod expres ca sa le pangareasca plus ca sa-si bata joc de crestinii de acolo in prim asaptamana a postului mare de Paste, si atunci sf Teodor din Tiron, a dat indicatia fie pe Facebook fie aparand in vis arhiepiscopului oficial crestin Eudoxie al Constantinopolelui, sa se comunice tuturor crestinilor sa faca boicot alimentelor din piata de la Constantinopole care, chiar daca nu or fi fost chiar otravite, precis erau corupte de niste capitalisti verosi carora nu le placeau alimentele ecologice, si a recomandat crestinilor sa se hraneasca in scop de protest anti-corporatist cu grau fiert indulcit cu miere.

    Wikpedia in lb ebraica recomanda ca in coliva sa se puna si rom, nu numai nuci si stafide.

    Pana una alta eu nu am descoperiit unde se mai poate gasi coliva asa ca in Romania, desi exista un zvon ca e posibil ca prin Serbia si Ucraina sa fie, dar nu stiu sigur daca e adevarat, asa ca habar nu am unde sa ma duc in vacanta, si nu cred ca am chef sa ma duc totusi in Serbia sau Ucraina doar bazat pe un zvon.

    • Nici in Romania nu se face coliva peste tot.Bine ca eu locuiesc acolo unde se face!:)
      Si ce de lucruri noi am invatat! chiar nu stiam de unde ii vine numele. Oare n-ar trebui sa inregistram coliva la brendurile de tara, langa palinca, salam de Sibiu si gem de Topoloveni?

Lasă un răspuns

