Despre pasarica

Standard

Va plac diminutivele? Mie nu prea…

Ce e un diminutiv? Un mod de a alinta ceva drag ? Sau un mod de a minimaliza ceva prea mare? Cand spui „casuta mea” s-ar putea sa nu te referi la o coliba de chirpici, poate fi chiar o vila ca a lui Videanu dar ii spui asa fiindca ti-e apropiata, e lipita de sufletul tau. Dar daca spui „razboias” sau „cutrmurel” nu cred ca o faci din prea mult drag. Sau „tzunamior”!Wow, cum suna!

Am la serviciu o infirmiera pe care , daca o intrebi  „unde e X” raspunde „e in cabinetel, bea o cafeluta la birouas”. Manca-ti-as gurita ta de infirmieruta care dai cu maturica si duci gunoiasul la tomeronel!!:))

Unele diminutive, departe de a alinta, chiar vulgarizeaza. De exemplu: semetul vultur e o pasare a cerului deci mica vrabiuta de ce nu-i o pasarica a cerului? Ca, cica, „pasarica „nu suna bine , are conotatii obscene. Pai mai pasarica decat un colibri nu exista si n-am auzit nici o piranda de-a mea sa se vaite ca o ustura la „colibrii”…

Si daca tot mi-a venit pasarica asta-n cap (pe langa stolul ce-l aveam deja!) a venit la pachet cu un moment liric ce se cere analizat. Nu ca as fi carcotasa dar, totusi, am gasit prea multe inadvertente care trebuie clarificate. Asa-s eu, cand am dileme trebuie sa mi le lauresc!

Asadar atentie, citam din clasici!

Pasarica alba-n cioc,

Subtirica la mijloc

Tragi cu pusca, nu ia foc.

Pasarica-i cu noroc!

Nu vi se pare un enunt gresit? Daca pica asa ceva la bac? Iar era catastrofa nationala. S-o luam metodic:

1) ciocul alb, prin analogie cu specia umana, ar fi un semn de anemie. E clar ca e o pasarica anorexica si cu carente de fier sau cu o hemoragie interna nedepistata. Deci pasarica trebuie indrumata urgent catre medic pana nu se albeste de tot!

2) unde naiba s-a mai pomenit pasare mai subtire in talie? Disectii pe vrabii n-am facut dar ceva gaini sau curcani la cuptor am mai vazut si noi si toate zburatoarele au circumferinta maxima mai jos de piept, mai ales daca li se umfla pipota-n ele. Rezulta dar ca biata pasarica a fost victima unui traumatism, probabil prinsa in vreun lat care i-a cam sugrumat mijlocelul precum un corset; ceea ce ar justifica si anemia, ca n-a mai putut sa ingurciteze boabe…

3) versul trei e ambiguu. Ori tragi si pusca nu ia foc, mai ales daca e o pusca luata din obor de la racketii moldoveni, fara certificat de garantie, ori tragi bine-mersi si pasarica nu ia foc! Si pasarica nu poate lua foc decat daca apare o combustie spontana(fenomen neprecizat pana acum la pasari) sau daca e un pescarus afectat de deversari de produse petroliere, imbibat de combustibili si usor inflamabil. Dar n-am auzit pe nimeni sa traga dupa pescarusi nici macar cu o prastie, dara-mi-te cu o pusca!

4) eu stiam ca pasarica e aducatore de noroc doar daca scapa un gainat pe tine dar asta o fi o specie aparte, precum papagalii care iti extrag biletele cu previziuni numai de bine pentru viitor. In aces caz as vrea si eu o pasarica de-asta sa-mi extraga numerele la loto!

Ce ziceti, cum m-as fi descurcat cu subiectul asta la bacalaureat? As fi luat o noticica bunicica cat sa trec liceutul si sa ma duc la facultatica? Ca sunt chiar desteptatica…Pasarica cu noroc imi mai trebuie! :))

39 de răspunsuri »

  1. Ai plecat de la păsărică şi ai ajuns… tot acolo! Vreau să spun, în centrul chestiunii. Pt ca e vorba de o trăsătură esenţială, nu doar a creaţiei literare din folclorul românesc, dar poate chiar şi a atitudinii românului faţă de lumea din jur. Doinele şi baladele noastre abundă de diminutive, de frunţuliţe, de măiculiţe, de ochişori şi mustăcioare, ba chiar şi poema de căpătâi a culturii noastre nu se întitulează Mioara, ci Mioriţa! Cuvântul a devenit atât de obişnuit că aproape nici nu-l mai percepem ca diminutiv.
    Incitant ca întotdeauna subiectul abordat de tine.

  2. Nu numai ca luai bacul dar luai si coronita! 🙂
    Nu stii exista vre-un manual si pentru oameni cum sa te…. pe semenii tai? Aia din guvernul vostru l-au citit toti, dar ai dracu, nu vor sa spuna de unde sa-l procuram si noi! 🙂

  3. Asta cu usturatul la colibri , nu mi-a dat niciodata prin capatana! Multumesc , coana , de sugestie! Am s-o utilizez! 😀
    Si referindu-ma la diminutive , pe mine ma scot din minti…mai ales cele are definesc mancaruri , adica : ciorbita , supica , ficatel , pireut , carnita , rosiuta , pilafior….sa mai zic sau e suficient?
    Apropos de pasarica aia vulgara , fiica-mea se rusineaza sa zica ca poarta colibri intre picioare si diminutivul e peseiche! Mna , ca colibriul se facu colebre… 😉 😆

  4. Am si eu o pasarica de care mi-am amintit din pricina versurilor tale.
    La o simulare de capacitate, limba romana, de acum vreo 12 ani la care fusesem convocata la corectat s-a dat la primul subiect o poezie si diferite intrebari pe tezt. Poezia era din Arghezi, se numea „Creion”, dar rad si acum in hohote amintindu-mi cum au putut comenta elevii de 13-14 ani pusi in fata urmatoarelor versuri ( special primele doua versuri din strofa 2):

    Obrajii tăi mi-s dragi
    Cu ochii lor ca lacul,
    În care se-oglindesc
    Azurul şi copacul.

    Surâsul tău mi-i drag,
    Căci e ca piatra-n fund,
    Spre care-noată albi
    Peşti lungi cu ochi rotund.

  5. Cu acestă analiză detaliată, plină de profunzime şi expresivitate, la care se adaugă, evident, originalitatea şi creativitatea elevei sus-numite, admit, dând nota maximă, trecerea cu brio a bacului.
    Pasărică mută-ţi cuibul şi te du,
    La fereastra mândrei mele spune tu,
    Spune-i că eu plâng mereu, neîncetat,
    Bacul l-am trecut şi 10 eu am luat

  6. O analiză literară foarte interesantă, cu conotaţii din domeniul social, economoc, ginecologic şi… satiric. Sper că n-ai dat ceva euroi pentru vreo fiţuică ascunsă în sutien sau chiar în chiloţei!

  7. cu subiectelul acesta te-ai fi descurcat binisor la bacalaureatusul din acest anisor , chiar daca subiectutul era mai greusor decat ce li s-a dat copilasilor , ca ei trebuiau sa fie la plajita acum , cu umbreluta si cafeluta , nu banuiti de astia ca ar cam fi copiat ceva 🙂

Lasă un răspuns

