Ce facui unde fusei

Standard

Ce dornic era degetelul-atomic sa zburde pe taste! M-am odihnit, am respirat are de munte bogat in ioni negativi si acum sunt gata de treaba. De care treaba inca nu stiu, ca teoretic ar fi trebuit sa fac bagajele pentru o evadare la Sovata. Dar prognoza meteo imi e potrivnica, se anunta ploi pana la sfarsitul saptamanii. Sa ma uit pe geam cum ploua la Sovata? Pai nu cred sa fie alt model, tot apa care cade de sus in jos e, ca si pe la noi…

Despre Oltenia n-am mari noutati sa va spun, acolo nu s-a schimbat mai nimic in ultimul secol nu in ultimele trei luni de cand v-am scris eu in primavara

Scrisori pe foi de praz.

Cu productia agricola stau binisor in ciuda secetei care a lasat pamantul crapat ca o crusta uscata de mamaliga. Toate campurile sunt pline de floarea-soarelui, dublu fata de anul trecut doar ca pretul de achizitie a scazut la jumatate asa ca profitul e la fel de mic , nici o halvita! Porumbul e si el aproape recoltat dar se cumpara la pret mic, nu raman oamenii cu mare lucru dupa un an de munca…

Soacra-mea e tot intr-un zor, iepurasul Duracell e copil de mingii pe langa ea. Cred ca acumuleaza ziua energie solara si o foloseste noaptea, cand coace paine dupa miezul noptii si pune muraturi. O fi ceva cu efectul lunii asupra cresterii aluatului dospit?

Daca as sta mai mult de 4-5 zile cred ca as uita si in ce an sunt ca prea sunt toate zilele la fel, ca un ritual.Oamenii par intorsi cu cheita dimineata de o mana nevazuta si merg apoi zi-lumina pe pilot automat facand aceleasi lucruri.Daca incerci sa schimbi ceva din rutina strici armonia si feng-shuiu’, e mai rau ca inversarea polilor!:))

De exemplu: seara se ia cainele Nero de la nuc si se leaga langa primul tarc (sau”mutator de pui” cum m-a invatat pe mine Mixy) de pui; se ia capra frantuzoaica din gradina si se leaga la nuc; se ia cainele mic, Sandel, de la mar si se leaga langa al doilea tarc de pui; nemaifiind nici un caine al treilea tarc ramane fara santinela, il pazeste Domnul, in marea lui bunavointa…Si dimineata ritualul se reia in sens invers, de nu mai stiam eu unde naiba sa duc mancarea pentru caini…:)

Socru-meu e tot fudul, nu vrea sa se barbiereasca decat cu lama desi soacra-mea il mai barbierste si cu „gica”. Cand aud de Gica, ciulesc urechile, ca nu stiam sa fie vreun barbier in sat; dar ma lamureste ca „gica” e singularul de la „gicuri”, alea de unica folosinta de le aduseram noi data trecuta. Asta cu „gica” e leit faza cu „cioacele” care la singular se spune „ciochitza”!:)) Grea limba si olteneasca asta!

Am uitat sa iau aparatul foto cu mine si am ratat sa va aduc o poza cu gainile oltenesti care nu innopteaza si ele ca toate gainile in cotet ci cocotate in pom sau, mai nou, pe scara ce duce in podul de deasupra grajdului. Sa stiti ca si gainile, cu mintea lor de gaina, tot sufera de sefie! Ca prea se inghesuiau sa se urce cat mai sus, spre varful scarii unde trona cocosul. Daca vrei o supa de galuste nu trebuie sa alergi dupa o gaina ci te duci mai pe inserat si o culegi, cam la nimerala e adevarat, fie din copac, fie de pe scara!

Am avut norocul sa prindem si o ploaie. Se intunecase deja cand a venit soacra-mea sa-i dam o mana de ajutor cu niste iarba uscata ce trebuia pusa la adapost, ca „incepu sa bubuie”. Asa ca a bubuit, a fulgerat si-a plouat!

Da’ sa nu va mai fac capul mare cu pitorescul oltenesc ca nu-i nimic exotic sau palpitant. Doar putin mai ciudat.:) Si eu sunt cam nevorbita, as tot bate campii dar ma uit ca a iesit soarele si poate n-ar fi rau sa-mi fac totusi bagajele. mare dilema pe capul meu:sa plec, sa nu plec? …

Stie cineva daca ploaia la Sovata merita trei zile de exil intr-o pensiune? Sau sa raman acasa si sa va stresez pe voi? Ca si asa am ramas in urma cu raspunsul la comentarii, nu stiu cand apuc sa raspund fiecaruia, sa nu par nepoliticoasa…

oltean

 

37 responses »

  1. 😆 şăzi acasă şi povesteşte cum se culeg găinile din pom. că tot mă paşte o nedumerire: şi ouăle tot în pom?… sau gata papară?

  2. E buna treaba cu culesul gainilor din copac…Mai stii?Poate ca in toamna asta , daca se coc bine , le poti culege de pe jos.😀
    Pai , inteleg eu , ca una peste aialalta , a fost o excursie de toata isprava , in Prazilia aia si ca te-ai simtit bine , desi cateii erau cu cortul , ba la cotet , ba la copac si capra dupa ei.😀
    La Sovata mergi? Pai drum bun si sedere cat mai relaxanta.Buna treaba , poate ii face si sotului bine , niste apa termala , la shele.

    • Cred ca renunt la Sovata, deja ma gandesc la un premiu de consolare. Ori nu mai intru toata saptamana in bucatarie decat pentru o cafea si mananc numai in oras, ori de banii economisiti imi iau margele. Ca doar n-o sa-mi iau lemne pentru iarna!:))
      Daca privesti detasat, fara sa te implici, viata la sat in Oltenia e chiar haioasa,Daca te implici e tragica…

  3. În afară de faptul că am amețit la partea cu animalele și pomii de care erau legate (poate îmi faci un desen?), doresc să-ți confirm (citisem mai demult, din greșeală, căutând altceva pe internet) că aluatul dospit crește de minune când luna crește și ea. S-au fcut niște studii, mă rog.
    Despre găinile din pom, alea sunt eco bio cu adevărat!
    Despre Sovata: bazine acoperite (cu apă sărată) există, intrarea e la 50 de RON parcă și nu știu ce înghesuială o să fie pentru că va ploua pentru toată lumea, nu doar pentru voi:). Ce ai face? O plimbare minusculă prin stațiune, un drum la Praid la salină, ai respira aer umed de munte. Dar nu e cam departe?

    • Asta cu pomii si animalele e partea cea mai simpla, ca in rest nici eu nu m-am trezit din ameteala.:)) Deci stie soacra ce stie (ca doar n-o sa recunoasca ca-i insomniaca!) de coace paine numai noaptea! Ar fi bine daca luna ar mai si scoate cuptorul din priza la timp, ca soacra mai picoteste si i se arde painea.Norocul cainilor!:))Si tot luna are efect si asupra muraturilor? Se face flux si reflux in borcane?:))
      Am renuntat la Sovata, vremea se anunta ploioasa si rece pana in weekend si de aer de munte nu duc lipsa si nici de salina, ca doar stau langa Slanic Prahova. Voi profita de vreme si voi citi ca am ramas in urma cu lectura.

      • apoi zau, si cu tine acuma?🙂 cand voiai ca coaca paine, biata femeie? la miezul zilei? ca saptamana trecuta, in zona aia (caracalu’ e la o aruncatura de bat de oraselul copilariei mele) te cam coceai in timpul zilei si fara ajutorul vreunui cuptor (de aragaz, test sau vatra). da’ serile/ noptile au fost numa’ bune pt copturi.
        acu’ ma bate un gand ca asta cu gatitu’ noaptea e in sange. gatesc mai bine dupa-amiaza/seara (chiar si in week-end), iar acu’ vreo 3 ani, am lucrat pe 31 decembrie, am venit acasa, am sforait nitel, iar pe la miezu’ noptii mestecam in cratita pe aragaz si ma holbam pe geam la focurile de artificii. (zau, daca te mint).
        cand mai ajung acasa, fac eu poza la gainile din gutui. ca tot acolo le place sa doarma, desi au cotete la dispozitie. oua totusi in cotetele lor, nu al cainelui.🙂

      • Va sa zica fuseram vecine!:)) E adevarat ca ziua e caniculara, nu stiu cum suporta localnicii sa munceasca pe asa caldura sau sa stea pe camp toata ziua.Se vede de altfel ce pret mare platesc, acolo sunt cele mai multe cancere de piele si AVC-uri din pricina modului de trai. Deci asa sed gainile in pomi prin toata Oltenia, nu doar la socrii mei? Pff, si eu care credeam ca detinem exclusivitatea!:))
        Eu dupa pranz nu mai pot sa fac nici o treaba, bioritmul meu e dinamic numai intre 9-12, pe urma se blegeste; in schimb noaptea e a mea, sunt bine antrenata.:))

  4. Sunt moartă după supa cu găluști, te rog, îmi aduci și mie când te duci data viitoare în Prazilia un pui din copacul care face supă cu găluști?

    • Si cand te gandesti ca eu am plecat si cu niste cuburi Knor la mine de am pus la ciorba! Ma intreaba soacra ce-s alea si-i zic ca am venit cu gainile mele de acasa.:))Ea n-o sa priceapa in veci de ce stam noi la tara si nu crestem pasari, porci si alte lighioane, in schimb cumparam mancare cu sacul pentru caine si motan.:)

      • Am un lup clapaug, adica un ciobanesc german corcit cu un brac.:)) Si un motan maidanezo-siberian. Dar as vrea sa adun toate animalele fara stapan, daca as putea.Si le hranesc pe unde le gasesc, chiar daca voi fi amendata.

    • Uneori ma gandesc ca daca ar fi fost cainii stapanii planetei poate o duceam si noi, oamenii, mai bine…Ei se multumesc cu un singur os, nu vor sa le ia pe toate de la gura celorlalti.

  5. Eu as pleca la Sovata si pe ploaie si pe ninsoare in locul tau. Nu mai ezita, ca doar nu intri la apa! SI daca ar fi asa, tot bine ar fi. Acasa ce faci? Noi mai rezistam un pic fara tine.

    • Daca la mine e atat de frig incat mi-am pus papucii imblaniti imi inchipui cum e prin depresiunile transilvanene! Si iti dai seama ca n-as fi plecat cu haine adecvate in bagaj, deci as fi tremurat marunt-marunt. Acasa, daca ma supar, fac si focul in soba.:)

  6. La Sovata ? Un’ se face bine fata ? Nu, nu prea merită. Tavanul camerei îl poţi vedea şi-acasă. Sau era vorba de numărat banii de pe floarea soarelui ?🙄

  7. Te duci la Sovata, ca să ne povesteşti pe urmă ce frumos ploua pe-acolo, cum ai primit gratis ploaie la pachet cu fulgere şi tunete, cât de minunat se prelingeau picăturile de ploaie pe ferestră şi cât de melancolică e plimbarea prin ploaie. So…

    • Iti dai seama cam ce as fi scris dupa o saptamana de ploi? Filmele indiene ar fi parut comedii pe langa articolele mele.:)) Multumesc de muzica dar nu-mi vine sa dansez in ploaie, e cam frig…

  8. Am râs, şi râs, si mi-am imaginat şi…gata…nu mai citesc comentariile de acum. Că am ajuns la cel despre câini şi iar mi-am adus aminte că Zoe, căţeaua mea lup, o fugit pe sub gard după ….vreunul. De luni seara e depresie instalată la noi, aia din articolul tău următor pe care l-am citit deja. Sper să vină. Cică după terminarea …procedurii. Dar de unde va şti ea drumul …nu mă convinge nimeni.

    • Ca sa-ti ridic moralul o sa-ti spun ca acum cativa ani a trebuit sa renuntam la cainele nostru, lupul-clapaug Max fiindca vana gaini si deja pagubele si supararea vecinilor erau prea mari. L-am dus cu masina departe, dincolo de oras, langa o stana din padure.Dupa 10 zile m-am trezit cu el in curtea spitalului! Si nu iesise niciodata din curtea casei, nu era obisnuit cu orasul sau cu salbaticia. Dupa trei zile de stat in curtea spitalului, nemiscat din pragul usii sectiei mele, l-am luat inapoi acasa, unde e bine-mersi si acum.Si n-a mai omorat nici o gaina!:)) ASa ca poate si Zoe a ta sa se intoarca oricand, mai ales ca fetele sunt mai istete.:)

    • Adriana, nu te va convinge nimeni, Zoe o va face, exceptând cazurile în care poate fi prinsă de cineva sau chiar omorâtă. Am un motan, care la un an, a plecat de nebun, şi după 11 zile, când îl credeam mâncat de mult de câini, a apărut (vai de capul lui) şi l-am găsit pe capota maşinii noastre. Se spune, nu numai (vorba Adelinei), că fetele sunt mai isteţe ca băieţii, ci şi câinii că sunt mai deştepţi ca pisicile.

      • Vă mulţumesc pentru orice poveste moralizatoare. Cu siguranţă Zoe îmi va dovedi că e fată isteaţă. Revin cu veşti ….bune (sper)

  9. Am şi eu rude în Otenia şi am văzut găinile prin copaci.
    Parcă-s nebune! Nu-ţi spun că într-un concediu petrecut acolo,
    am fost trezit dis-de-dimineaţă, când îmi era somnul mai dulce,
    de nişte răcnete: „Păsăreii, păsăreii!” Găinele erau invitate la boabe…

Lasă un răspuns

