Mandrie sau prejudecata?

Standard

TRICOLORULS-a stins muzica de fanfara, nu prea mai falfaie nici drapelele, nu mai mirose a fasole cu ciolan si tuica fiarta. A trecut Ziua Romaniei si toti ragaie satisfacuti ca au mai bifat o parada si-o pomana. O zi de patriotism pe an ajunge…

Eu n-am sarbatorit. Intre doua nopti albe am bagat o zi neagra. Neagra de somn si de cafele cat sa mai rezist inca o garda.Am vazut pe seara cum au sarbatorit altii si mi-a ramas un gust amar. Asta sa insemne sarbatoarea nationala, inghesuiala la sarmale? Si calcatul pe picioare sa prinzi un loc mai in fata sa vezi cum defileaza ostasii si cum se inghesuie politicienii la depuneri de coroana?

Eu sunt dintre cei putini si prosti nascuti patrioti. Mie tata nu mi-a spus Harap Alb dar mi-a facut capul mare cu Stefan cel Mare de-am ajuns la polemici crancene, mai rau ca fanaticii din galeriile de fotbal fiindca eu sunt fanul lui Mihai Viteazul (poate ca anticipam ca o sa ma marit cu un oltean). Am invatat istoria asa cum se preda in vremurile acelea si am crezu in ea. N-am priceput niciodata de ce suntem latini si francofoni fiindca n-am auzit pe nimeni vorbind frantuzeste in familie. M-am crezut mereu coboratoare din Zamolxe, Burebista si Decebal si mandra ca sunt romanca. Acu o las mai moale cu mandria, e de ajuns sa ma uit in jur si in ochii celor care ne privesc ca pe niste gandaci de bucatarie si mi-e cam rusine sa-mi declam patriotismul.

Da, nu suntem fala Europei, avem ograda plina de gunoaie dar cele mai multe sunt gunoaie de import, unele ramase de pe vremea fanariotilor. Dar nici oaia neagra nu suntem, ne lipseste o scanteie de solidaritate, un stindard si un lider care sa ne imbarbateze sa facem KO trufasa Europa care ne tine la usa din dos ca pe niste rude sarace.

Si incerc asa, la primul impuls, sa gasesc niste argumente sa-mi sporesc mandria de a fi roman si sa-i dau coanei Europe niste bobarnace peste nasul ala arogant. Deci:

Or fi bune icrele negre si branzeturile cu mucegai dar nu se compara sofisticaturile lor aristocrate cu un bulz ciobanesc de-ala cu branza de burduf si rascopt in vatra!

N-am vazut Capela Sixtina si nici marile catedrale europene dar, oricat de impunatoare ar fi nu au evlavia si ramasita de duh sfant pe care le-am gasit intr-o biserica sapata cu dalta in stanca muntelui, la Namaesti!

Se lauda francezii cu Turnul Eiffel.Ei si? Un morman de fiare(da, stiu, e otel romanesc!), o pioneza in talpa lui Dumnezeu, cu nimic mai impunator decat turla unei biserici de lemn din Maramures!

Istoria altora e plina de regine: Isabella de Castilia, Victoria -regina fecioara, Catherina de Medici, Elisabeta cea Mare a Rusiei, Maria Tereza… Da Regina Maria a Romaniei ce are? Frumoasa, desteapta, inteligenta, talentata, curajoasa, a stiut sa fie un exemplu si o mana -forte care sa corijeze mana slaba a sotului ei, Regele Ferdinand. Se mai fabrica azi modelul asta de prima-doamna?

Fac unii, destepti foc, agricultura performanta. Noi, cu plugul, cu sapa si cu hectarul de pamant inca avem rosii cu gust de rosii si paine cu gust de grau. La noi pana si viermele se simte bine, ocrotit in marul lui neotravit de nimeni!

Shakespeare e mare. Da’ Eminescu mi se pare si mai genial! Si-n gandire si in limbaj si in implicarea in mersul istoriei din vremea sa. Ca sa-l faci pe fraierul de Romeo sa se sinucida din amor pentru o minora nu-i asa mare lucru chiar daca moare in versuri…

Altii i-au dat pe Newton, pe  Einstein, pe Nobel,  pe Tesla.Suntem la egalitate ca si noi am plusat cu Coanda, Vuia, Poenaru, Palade, Paulescu. Si daca mai socotesc cati tineri romani geniali studiaza prin universitatile lor si cati iau in fiecare an tot podiumul de medalii la olimpiade e chiar 1-0 pentru noi. Degeaba vor sa ne indobitoceasca, sa ne faca sa facem drumul inapoi spre analfabetism, inca avem cel mai mare IQ din Europa, doar ca e ca un sambure rodnic inchis intr-un ambalaj voluminos de prostie si ignoranta. Dar va rodi cu siguranta!

Bine, recunosc, Pepsi e mai bun decat Brifcor! Dar vinurile de Cotnari si de Murfatlar nu cred ca pot fi usor egalate. Iar licoare mai placuta decat Lacrima lui Ovidiu pentru mine chiar nu exista!

Sa mai zic si de femei? Pai merita sa pun romancutele noastre frumoase langa nasoalele alea de englezoaice pur-sange sau langa aschilopatele de frantuzoaice? Sa fim corecti, ce naiba!…

Steag_RomaniaIa sa ma opresc aici ca deja cota de patriotism e in crestere vertiginoasa, mi-e sa nu trezesc spitalul apucandu-ma sa cant cu patos „Desteapta-te, romane”!Si daca ma pun eu pe cantat, cu vocea mea de pitigoi afon face careva fibrilatii sau infarct si Prohodul nu-l stiu.

Hai, romane, fii patriot o clipa si spune daca ai macar un singur motiv de mandrie!Bine ca de grija fotbalului ai scapat…🙂

19 responses »

  1. Oare europenii uită că strămoșii noștri i-au apărat de invaziile barbare? Că noi am fost scutul lor?
    Sunt mândru că sunt din neamul lui Brâncuși, al lui Cioran, al lui Mircea Eliade! Mă opresc aici, căci vreau să las loc și altora să mai adauge câte un nume, din cele multe ce ne-au adus mândria de români!

  2. Eu sunt mândră că sunt româncă. Am cunoscut oameni care nu se înghesuie la mici și la bere de ziua națională pentru că au altă treaba. Alexandra despre care am scris de atâtea ori, de exemplu. Este în Papua și am aflat că astăzi a împărțit localnicilor stegulețe tricolore. Mâine va escalada cel mai înalt vulcan. Alt exemplu? Gina Gogean. De câte ori o întâlnesc îmi vine să iau poziția de drepți și să aștept să înceapă imnul. Ea zâmbește și mă îmbrățișează. Este atât de caldă și modestă. Vorbesc despre doi oameni care nu fac parte din cercul meu de prieteni, pe care i-am întâlnit întâmplător și de la care am învățat că succesul obținut prin muncă nu te pervertește. Și care mă uimesc de fiecare dată cu dragostea lor pentru țara asta.
    Așteptăm, mereu, să primim ceva de la România. De cele mai multe ori nu suntem dispuși să oferim și noi, la rândul nostru, ceva. Și când spun ceva nu mă refer la performanțe deosebite, doar la lucruri firești care stau în puterea noastră.
    Eu îmi iubesc țara. Și Brifcor îmi place mai mult decât Pepsi.🙂
    La mulți ani Adelina!

  3. Eu n-as putea trai in alta parte, poate asta sa spuna cat de legata ma simt de tara. Eu pretuiesc mult taranii ei intelepti, care ghicesc din zborul unei randunele ce vreme o sa fie peste noapte, care simt ca e apa intr-un loc ascultand vocea pamantului, s.a.m.d.
    Jos palaria in fata celor ce-au castigat renumele si fala tarii, dar sa nu-i uitam pe taranii nostri.
    Mi-a placut articolul tau!🙂

  4. Pe 1 decembrie, brusc, românii devin patrioţi, sunt mândri şi îşi iubesc ţara asta – vai steaua ei – vândută, furată şi care nu le oferă nimic. Îşi atârnă steaguri la geam, postează imagini tricolore pe Facebook, adăugăm sarmalele şi-o paradă militară, şi gata! Cum să fii mândru de ceva la care n-ai contribuit cu nimic, doar pentru că la naştere ai primit „calificativul” de român?! Spun asta, pentru că în restul zilelor, românii habar nu au de iubirea de ţară, devotamentul faţă de ea şi de valorile ei, nu respectă istoria, limba. Nu vreau să cad în păcatul generalizării, dar cred că cei care tac (şi fac) sunt mult mai patrioţi decât cei care, din gură, îşi declară patriotismul de-o zi. Ţăranul din spatele ogrăzii sale iubeşte mai mult ţărişoara asta, decât cei care, în public, urlă de dragul ei.

    Spui de Capela Sixtină şi de Turnul Eiffel. Oho! Stai să vezi când o fi gata Catedrala Neamului, o vom vedea din spaţiu. Să vezi ce mândroşi om fi atunci!
    Spui de agricultura făcută cu plugul. Vai nouă, fost-am cândva grânarul Europei, cu plugul, acum importăm de toate.
    Îmi pare rău că nu pot să-ţi dau un motiv de mândrie (le-ai spus tu pe toate;), în schimb te felicit pentru că le-ai amintit românilor de valorile pe care ar trebui, oricând, să le respectăm.

  5. Hai că sărim calul. Cred că analiza ta păcătuiește printr-un subiectivism naționalist.
    Exemple:
    – Regina Maria, născută Maria Alexandra Victoria de Saxa-Coburg și Gotha, a fost mare prințesă a Marii Britanii și Irlandei, fiind nepoata reginei Victoria. Părinții săi au fost Alfred Ernest Albert de Saxa-Coburg și Gotha, duce de Edinburgh, iar mama, Maria Alexandrovna Romanov, mare ducesă a Rusiei, unica fiică a țarului Alexandru al II-lea al Rusiei. Maria și-a petrecut copilăria și adolescența la reședința familiei din Eastwell Park, comitatul Kent.
    Concluzie – nu a fost nici pe departe purtătoare de gene carpatine și nici nu a fost educată în spațiul mioritic (la ei baronii localii erau Ducele de Edinburgh, Ducele de Cornwall, Contele de Wessex, Ducele de Malborough, Ducele de Gloucester etc. Nu cred că auziseră de Văcărescu, Bibescu, Callimachi, Movilă, Știrbei etc. – sau de Dragnea, Oprișan, Hrebenciuc, Cozma etc.
    – Universitatea Bologna – Fondată în 1088 e.n.- Universitatea din Bologna este cea mai veche instituţie de învăţământ superior din Europa şi a doua ca mărime din Italia, după Universitatea „La Sapienza” din Roma. Instituţia numără în prezent mai mult de 100.000 de studenţi. Dante Alighieri, Francesco Petrarca şi Nicolaus Copernic se numără printre absolvenţi.
    – Universitatea Sorbona – înființată în anul 1257. Mai scriem ceva despre ea ?
    – Nu cred că Einstein, Edison sau Tesla pot fi echivalați cu Vuia , Vlaicu sau Poenaru. În definitiv, Poenaru a inventat stiloul și Einstein a pus bazele fizicii cuantice. Tesla și Edison ne-au adus becul și au pus bazele cunoștințelor moderne despre curentul alternativ, puterea electrică… pe când, un exponent al românismului l-a stins (Ceaușescu) – respectiv becul.
    – Catedrala Sfântul Stefan din Viena, catedralele din Burgos, Reims, Milano, Sevilla, catedrala Notre Dame de Paris, catedralele din Cologne (Koln) și Chartres – depășesc prin măreție orice biserică ortodoxă. Poate, viitoarea catedrala a neamului le va depăși dar, nu prin frumusețe ci prin neam prostie specific românească și exagerare dâmbovițeană precum și prin taxele percepute pentru vizitare (iertare a păcatelor, ce vrei tu).
    – Turnul Eiffel – pe acesta l-aș compara cu Coloana Infinitului a lui Brîncuși. Cred că doar acesta poate susține comparația.
    – Vinuri medaliate, ape minerale celebre ? Hai să fi serioși. Chateau Margaux și Chateau Lafitte (Bordeaux) , Château Mouton-Rothschild etc, nu mai enumăr – nu au apărut în spațiul dintre Carpați și mare. Mai mult, șampania nu s-a stors de către daco-romani în județul “Zarea” ci în regiunea Champagne – Franța.
    Mai continuu ??? Nu am vrut să-ți demolez argumentația dar, hai să o lăsăm mai încet cu acest naționalism păgubos în timp ce întreaga Europă ne pune în genunchi pe coji de nucă. De acord, de multe ori nu din cauza poporului ci a politicienilor.
    Cred că m-am întins cam mult. Scuze.

    P.S. Tot eu m-am rugat de toți locatarii din bloc să pună drapelul național la balcoane. Știi de care este vorba, de către drapelele cumpărate anul trecut tot de mine, pentru toată scara. Mai comentăm ??? La mulți ani!!!

    • am citit comentariul, ca si pe celelalte si apoi am inchis. si dupa-aia m-am enervat.
      da, probabil aveti dreptate. nu se compara realizarile noastre cu alte altora. putini au auzit de ele in afara spatiului carpato-danubiano-pontic (cum ziceau aia la istorie), dar sunt ale noastre. mari sau mici, multe sau putine. sunt ale noastre si putem fi mandri de ele. nu suntem noi mai cu mot, dar nici cei mai cu ciunga-n par si curtea europei/lumii.
      daca noi nu suntem mandri de noi insine, de ce ne mai miram ca suntem luati in baschiaura prin multe locuri din lume.
      eu sunt mandra de romania si de romani, pentru ca sunt mandra de mine. sunt romanca. asta sunt. oriunde as emigra, oricat as sta acolo, voi ramane romanca. ar insemna sa desconsider pe mine insami in ultimul hal daca as spune ca romanii sunt numa’ niste hahalere, pentru ca ar insemna sa ma consider eu pe mine o hahalera. si nu ma consider.
      si, fir-ar ea de treaba, suntem. suntem aici. existam. romani. de 2000 de ani. si in tot iuresul si tavalulgul asta de istorie, in care s-au stins popoare si istorii, noi inca mai suntem. asa cum suntem noi, fara universitati, fara cladiri istorice, fara vreo inventie mai acatari se pare, fara vinuri si fara femei misto, suntem. azi, o tara, un popor, o natiune. si uneori, asta chiar conteaza. si in toata afurisita asta de tara se vorbeste limba romana. de la tisa pana la dunare, de la prut (ba chiar nistru cu oaresce amendamente) pana la…… (cine-mi sopteste in casca un rau din vest🙂 ). si zau ca asta conteaza.
      (olteno-munteaca de mine, nascuta si crescuta pe malul dunarii, da’ fix pe mlul ei, n-a avut nici cea mai mica problema de comunicare nici la granita opusa, la sighet, nici in apuseni, nici la suceava, nici chiar la sfantu gheorghe; si nu m-am conversat numa’ cu profesori universitari).

  6. Mie imi plac femeile franceze mai mult decat cele romane sau italiene sau spaniole, si decat cele scandinave sau germane sau engleze. Cred ca singurele femei pe care le pot suporta de fapt sunt cele franceze. Cred ca are de a face pt ca am invatat lb franceza pe la 6 ani, si eu prefer sa am cam 6 ani atunci cand interactionez cu femeile, si de aia am afinitate asa cu cele franceze pt ca pot sa ma transpun oarecummai bine la varsta de 6 ani alaturi de ele.

    • A propos totusi de comparatia lui doru de mai sus a turnului Eiffel cu Coloana Infinitului, zau,mie mi se pare o comparatie cam ridicola. Plus ca o biserica sa fie primitoare si util functionala nu trebuie neaparat sa fie monumentala ca o catedrala. Plu nu numai cercetarea fundamentala este importanta, desi desigur e mai estetica si nu trebuie sa te bati cu diversi non-experti in decursul desfasurarii ei asa de mult ca cercetarea aplicata, dar si aplicatiile practice si chestiile gen inventatul unui tirbuson sunt destul de utile. Cu vinurile sunt de acord ca acelea romanesti nu sunt extrordinare, dar eu nu ma pricep la vinuri,nu imi plac in mod special oricum, asa ca nu e ceva important pt mine. In general nu cred ca aceste comparatii sunt utile la ceva anume decat in conversatii de salon, nu ca sa isi bazeze cineva vreo perspectiva serioasa despre sine si relatiile internationale ale sinelui cu altii, decat poate daca e la o varsta de scoala generala.

      • Stop. Nu am comparat turnul Eiffel cu Coloana infinitului d.p.d.v. al bisericii sau religiei. Comparația mea s-a referit la reprezentativitatea acestor două monumente pentru cele două popoare. Să fim serioși, în Indonezia, Patagonia sau Mongolia, când vorbești de turnul Eiffel (sau arăți poza lui), 80% din cei întrebați au idee despre ce este vorba. Dacă am înțeles bine, habitatul tău este prin Scandinavia. Nu vrei să faci o probă și să mergi pe stradă cu două poze, turnul Eiffel din Paris și Coloana infinitului din Tg. Jiu, și să ceri relații despre cele două monumente ?
        Succesuri !!!

        P.S. Culmea ar fi ca reacția publicului la poza cu Coloana infinitului să fie o întrebare de genul : ” Acolo unde s-a născut primul ministru Ponta ?”

        P.S. 2 – Cred că singurele femei pe care le pot suporta sunt „cea din Bucovina”. Auzi, să spun că mi-ar place cele din …Dobrogea, Oltenia, Ardeal sau Banat ? Am ieșit la pensie pentru liniște nu pentru …

      • Adevarul e ca nu doru ci adelina a inceput, si ea gresind in articolul principal,dupa cum vad acuma, (ca nu il citisem atent prima oara), comparandu-l in mod inadecvat si neriguros pe William Shakespeare cu M Eminescu, dar si doru a gresit raspunzandu-i cu aceeasi moneda, in loc sa o combata mai adecvat din punct de vedere academic plus mai diplomatic, cf modelului de dezbateri ale Natiunilor Unite. De asemenea,nu este adecvat a se compara pe Regina Maria, care e de tip consort de monarh modern, din care e de altfel plina Europa, cu Isabella de Castilia sau Elizabeta 1, care erau de tip monarh principal absolutist. Zau, va rog sa studiati mai atent materia propusa. Eu nu imi pot lua raspundere de educator pt epoca moderna a Romaniei, ca sunt acum ocupat de a studia si de a rescrie istoria dacilor din minim 11 perspective istoriografice diferite si abia am ajuns la a 2-a, care e si cea mai dificila si nu are nici un haz…abia astept sa ajung la perspectiva culturala, ca sa pot sa fac un top ca lumea care trib dacic avea manelele cele mai misto, burii sau cotinii, (sau,ma rog, ceva oarecum similar).

        PS Dupa ce termin cu dacii, am sa trec si la Evul Mediu, ca vad ca e din ce in ce mai populara pe Internet in ultimul timp controversa dintre cine a fost mai misto, Stefan cel Mare, Mihai Viteazul, sau Vlad Tepes, plus eu am o slabiciune pt medievalistica, de vreme ce am determinat cu metode de etimologie lingvistica cum ca ar fi posibil ca un marinar roman medieval, (desi nu am aflat inca cine, insa am sa caut si am sa aflu,nu ma las, si am o suspiciune ca era chiar de la vremea cand a ars Stefan cel Mare cateva orase pe acolo pe langa Braila, sau Galati, sau ce mai era posibil portuar pe acolo, ca sa nu le ia turcii, si populatia de marinari profesionisti calificati romani ramasi someri a trebuit sa emigreze pt a-si lua serviciu de exploratori mondiali sub italieni, spanioli, si portughezi), a ajutat poporul peruan sa intre ulterior, in epoca moderna a sec 19, intr-o epoca economica de aur, si anume Era Guano, un cuvant cu etimologie misterioasa, insa care chiar este mai mult de 55 %, poate chiar 62 % posibil sa reprezinte o varianta initial dacica/tracica a unui cuvant nativ american peruan, care efectiv NU avea cum sa fie astfel inventat si ulterior sa ajungacunoscut ca atare de Imperiul Britanic, decat daca initial acest cuvant a fost creat prin schimburile culturale pasnice initiale dintre un marinar roman, originar fie din Galati fie din Braila, angajat pe un vas portughez (sau genovez) medieval si popoarele native sud-americane.

  7. Exagerarile de ambele parti nu sunt in masura, zic eu ,sa dezvaluie sufletul adevaratului iubitor de tara, de patrie, care doreste sa fie anonim,nici sa exagereze meritele in istorie si cultura ale romanilor, dar nici sa minimalizeze contributia celorlalte popoare, la evolutia civilizatiei.Imi displace fastul de voie si de nevoie, afisat oriunde ,din cand in cand.

  8. Aș vrea să am motive de mândrie, dar mi-amintesc cu amărăciune că și Brâncuși, și Cioran, și Enescu, și Eugen Ionesco, și Mircea Eliade, și Henri Coandă… să mai zic?… ei bine, cu toții s-au afirmat pe alte plaiuri decât cele românești. Faptul că și-au amintit că sunt români nu e deloc meritul României, ci al lor personal, fiindcă n-au vrut să-și uite rădăcinile.
    Iar de prezent, ce să mai zic, că avem cu toții ochi…

    • Bine totusi dar mama d-lui Ionescu era de origine 3/4 franceza si cultural franceza, iar micutul Eugen, desi nascut in Romania, si -a petrecut copilaria si primii ani de scoala la Paris, plecand din Romania la Paris impreuna cu mama lui la varsta de 4 ani, si nu s-a intors in Romania decat la16 ani pt a-si lua o diploma de liceu,pt ca in Franta intrerupsese vreo 2 ani studiile fiind oarecum bolnavicios pe la 14 ani, si mama lui a considerat ca era mai simplu dupa aia sa isi ia diploma la un liceu din Romania, si dupaaceea sa intre la facultate in Romania, care deja devenise o tara destul de moderna atunci intre 1925-1930 plus destul de pasnica si sanatoasa prin comparatie cu Parisul la acea vreme. Sunt aproape sigur ca a fost ideea naturala a mamei lui de a-l inscrie la scoala la Paris sub denumirea de Eugene sau poate chiar asa a scris secretara acolo cand l-a inscris la scoala pt ca asa ii venea natural. Nu stiu sub ce nume a fost dl Ionescu inscris la liceu si la Universitate in Romania. Cred ca este posibil ca sa fi fost inscris cf certificatului de nastere deoarece isimentinuse probabil cetatenia romana, si e posibil sa fi fost inregistrat ca Ionescu. Am cautat sa gasesc primeleeditii ale primelor lui carti publicate, (care au fost in lb romana), Elegii pt fiintele mici,poezii,1931, si Nu,eseuri,1934, ca sa vad daca lesemnase Ionescu.Cred ca in mod natural dansul a folosit Ionescu tunci cand era in Romania, si Ionesco atunci cand era in Franta. Sincer,din cate amputut sa deduc eu asa, parcurgand acum si cateva interviuri, plus asa cunoscand oarecum stilul lui, atat cat amputut eu sa-mi dau seama, NU cred ca pare sa fi fost ideea d-lui Eugen Ionescu de a-si frantuzi numele din cauza ca nu i-ar fi placut sa fie roman,el asa a crescut in cadrul acelui nume deja frantuzit de altii la o vreme cand el era minor si nu ar fi avut mare lucru de spus oricum, si pe urma pur si simplu a folosit numele care ii venea mai usor in functie de circumstanta, sincer zic nu cred ca a fost o chestie de dorinta din asta izvorata din vreun snobism aiurea, nu in cazul dansului, nu cred.

      • Cat despre d-na Elvira Popescu/Popesco, zau, dansa ar fi putut sa-si frantuzeasca numele si sa-si zica si d/na baroana (si apoi contesa) Elvira De Foy,ca asa il chemape sotul dansei, ins adesigur ca nu avea sa renunte la numele ei de scena cu care devenise faimoasa, si tocmai pt ca numele Popescu era faimos, si din ce in ce mai faimos, din 1924 incolo, este de-a dreptul cat se poate de natural ca dansa sa doreasca ca si poporul francez sa-l poata pronunta cat de cat adecvat,pt ca daca ar fi scris Popescu in continuare, francezii l-ar fi pronuntat Popeschiu, dar dac ae scris Popesco, este pronuntat mai aproape de cumsuna el in lb romana. Zau, sincer NU este o chestie de ridiculizat de gen „furculition”, d-na Elvira Popescu a fost o demna ambasadoare a culturii romane teatrale si cinematografice romanesti chiar ff bogat si experimentat avansate pe teritoriul Romaniei de la vremea dansei.

  9. Pingback: Înfiinţez o rubrică duminicală permanentă, "Recomandările săptămânii”.

Lasă un răspuns

