S-au aprins luminile!

Standard

Ieri pe seara m-a palit pofta de covrigi cu seminte si iaurt. Iaurt nu, covrigi nu… Pai hai sa dam o fuga in oras si sa luam!

Asa ca hodoronc-tronc am sarit in bocanci si-am plecat. Am auzit eu ca nu-s buni covrigii daca nu iei si-un bilet la 6/49 deci  mai intai am semnat condica la agentia loto. Cat ne-am mai invartit prin Lidl sa luam mancare pentru sectorul zootehnic (adica crantanele pentru Max si Yeti) si niste arahide-n ciocolata pentru varful piramidei trofice(adica eu!) afara s-a intunecat. Si daca s-a intunecat bineinteles ca s-au aprins luminitele pe bulevard (da, avem si bulevard cu fix patru treceri peste pentru pietoni!) si in noul Orasel al Copiiilor.

Cat as fi de carcotasa si cat nu ma pot abtine sa nu-l intep pe domn’ primar tot trebuie sa recunosc ca era frumos. Vegas nu alta! N-am avut aparaul foto la mine sa va exemplific…

Si-am zis sa dam o tura prin parc. La cele doua intrari sunt niste porti mari , pline de beculete, ca niste porti de palat. E si un brad de craciun frumos impodobit si toti pomii si boschetii straluceau de luminite. Pe alei s-au adus cabanute e lemn pentru comert stradal. Adica „aleial”, ca nu-s puse in strada… Curiozitatea m-a impins sa dau o tura si sa vad cu ce-i imbie comerciantii pe trecatori.

Mai intai ca rasuna muzica. Apoi rasuna, nu gluma, ca mi-au vibrat timpanele inca vreo doua ore! Urma sa fie un concert Gheorghe Turda, erau curiosi in asteptare dar eu as fi instituit un premiu pentru cine rezista mai mult de un sfert de ora in gerul si vantul taios de afara. Poate doar daca faceai consumatie zdravana la tarabele cu vin fiert. Mi-am amintit de vinul fiert baut cu nici trei saptamani in urma in Italia (ca sunt o persoana umblata prin lume, ce naiba!). Acolo nu puteai rezista tentatiei fiindca prea mirosea frumos a scortisoara iar muzica era placuta, aproape in surdina si pe tejghea erau covrigei la discretie. Aici doar timpanele erau asaltate de stimuli, nasul putea sa curga linistit, nederanjat de nici o aroma…

La intrare era toneta cu gogosele. Pardon, cu fitzosici! O fitzosica mica, un leu. Cam 70 de bani gaura si de restul iti lingeai glazura de pe degete. Si-apoi vad kurtosu’!E musai sa luam! Dam din coate prin multimea de o persoana care sedea la rand si cerem un kurtos-colac.

Kürtöskalács„Pai avem si la oferta”, zice nenea vanzatorul cu falcile inclestate de ger. „Ce oferta?” „Doua la 15 lei, fata de unul la 10 lei”. Curat chilipir, coane Fanica, nu se poate rata asa ceva! Si ne pune doi in traista ca intentionam sa-i mancam acasa. Cu iaurt.

Din pricina de ger si de lipsa de manusi degetul amputat al lui Sotu’ transmitea semnale dureroase ca vrea mai repee la caldura. Eu ii recomand sa-si bage degetul in kurtos dar nu-i nici o halvita ca si aia-s reci… Am mai cascat gura cinci minute la beculete si la tiribombele virgine, neatinse de picior de om si deasupra carora scria mare Tropical Trip. Asa o atmosfera tropicala cu turturi, mai rar!

Acasa am despachetat kurtosu’, l-am incalzit la microunde si l-am mancat. Cu iaurt. Senzatia? Lasa ca nu mirosea a nimic, nu vazuse nici urma de vanilie sau alte arome dar consistenta si gustul erau de limba de pantofi cu zahar. Ii zisesem lui nenea vanzatorul sa-mi dea cu nuca si el mi-a zis ca are; cred ca a vrut sa-mi zica ca are el nuca acasa, ca pe kurtos n-am depistat nici macar particule fine. Ma, da’ a fost chilipir de oferta, nu?

De dimineata, inainte sa plec la munca, am mai facut o incercare: mi-am mai inclzit o bucata s-o mananc inainte de cafea. Lasa s-o manance Max, ca are dantura mai buna!

E frumos la noi, la Valenii de Munte!Daca aveti drum intrati si in Oraselu Copiiilor, poate prindeti si un concert. Da’ kurtos sa nu va luati!Mai bine fitzosica… :))

 

42 de răspunsuri »

  1. Cu sau fara fitzosici Valenii de Munte are farmecul lui. Am amintiri frumoase despre Valeni. In Oraselul Copiilor nu intru nici daca are aprinse lasere de ultima generatzie. Daca incep sa aud ,,tatiii vreeem kurtos si tiribombe,, ce ma fac?

    • Cunosti orasul? Atunci stii ca nu-i chiar o citadela de vis dar merita admirat pentru cat a evoluat, pentru curatenie si pentru atmosfera de calm pe care o emana.Si sub ploaia de ghirlande si beculete chiar arata minunat! Eu am vizitat linistita oraselul copiiilor caci copilul meu e la multi kilometrii distanta si nu-mi cere nimic, asa ca nu-i pericol pentru cardul meu de bugetar. 🙂

      • ,,citadela de vis,,Daca treci cu masina in viteza prin Valeni sigur ca asa pare. In Valeni trebuie sa te opresti si sa stai o saptamana. Are un parfum deosebit. Daca N iorga si-a facut casa acolo inseamna ca nu este intamplator. Orasul are trecut,prezent si viitor. Oamenii sunt frumosi si primitori daca ai ganduri bune. Doamnele sunt placintarese si vb mult. Barbatii se ocupa de politica la greu. Daca stai o saptamana si te plac doamnele te ingrasi repede si incepi sa te gandesti ca vrei un loc de casa la Valeni

  2. Ei , daca veneai la Timisoara , aici gaseai kurtosz cu tot ce voia inima si stomacul tau….astia aici fac cu nuca multa… 😀
    Eu nu stiu daca Timisoara are orasul copiilor , insa si aici centrul e frumos luminat , desi e exact la fel ca toti anii anteriori….inclusiv Mos Craciun si Omul de Zapada , care sunt negri de la jeg… 😦
    De pe la tarabe ce ai cumparat? Noi am luat niste pastrama de vita,de pe la tarabele de aici….o bunatate!

    • Am mancat kurtos-colac adevarat in Ardeal, de atunci le tooot duc dorul…ce gasesc pe-aici sunt niste imitatii ieftine dar o data, de doua ori pe an ma amagesc cu astea, ce sa fac. De la tarabe n-am cumparat nimic, nu era sa iau fructe sau prajituri congelate tinute la -2 grade. Pacat de fatucele alea de inghetau pe langa marfa!

      • Sa-ti amintesc, draga mea, ca ai promis ca faci singurica kurtos (pe gustul tau!) atunci cand sotu’ tau iubit a cumparat forma pt asta tocmaaaaai de la Balea Lac (parca…) ?? Deci….spor!!! :))

  3. Vrei să vezi cum se prepară adevăratul produs ? Poftim o demonstrație de la campionatul internațional de gătit desfășurat la Cluj Napoca. Fii atentă că echipa care face demonstrația este de la ” mama lui”. Chiar este interesant de urmărit, durează doar 3 minute. După asta îl pui pe Florin să confecționeze utilajul și să încerce să prepare erspectivul produs. M-ar tenta să fac echipă cu el.

    Kürtős kalács recipe:

    • Stiam cum se prepara. Florin chiar si-a luat scula de-aia de lemn, de pe Transfagarasan doar ca n-are mecansim de invartire, e cu tractiune manuala. Am si facut proba de cateva ori, gustul a fost excelent dar la impresia artistica lasa mult de dorit. Data viitoare te las pe tine „maestru de ceremonii”. Si cobai! :))

      • Scula aia de lemn probabil era pentru altceva și vai de destinația ei… O vibra lemnul românesc dar cred că mai mare e fala …

        P.S. Chiar trebuia să-și caute Florin scula pe Transfăgărășan ? Bine că n-ai căutat-o pe Transalpina.

        P.S. 2 – Cu bicicleta medicinală e cam greu de filmat. Doar să-mi fac autocritica: la câți km am făcut (pedalat), cred că sunt pe la Ploiești (cu medicinala). Și ce , voi n-ați putut să-i puneți sigla de Mergedes ???

    • Vezi, stiam eu de ce n-am luat aparatul foto de-acasa! Saru’mana, Nashule! Da’ daca mai scoti mercedesu’ din garaj si vii cu el plin de praf inapoi …jar mananci! Ce , cu bicicleta nu puteai sa filmezi, iti falfaia bretonu-n vant?

  4. Numai tu puteai scrie atat de savuros despre delicatese precum fitzoshica si kurtos-ul… 😀
    The best kurtos ever l-am mancat doar la Sovata. In Iasi e nelipsit de la „evenimentele populare”, dar n-are acelasi farmec.

    • Asa cum toate gospodinele zic ca fac cozonac dar putine chiar stiu sa faca. Eu la prima incercare mi-am rupt toate degetele ca n-am stiut cum se framanta corect. Pe urma mi-am zis ca framantatul e treaba de mixer, nu de femeie… 🙂

  5. Deci se vede că nu te stiu decat de ceva vreme. Păi, eu ştiam că stai la Ploiesti…când colo tu imi zici ceva de Văleni. E clar imaginatia mea e razna. Apropo, m-am văzut pe 1 decembrie cu Vienela la Ploiesti. Coincidenta, că imi murise o mătuşă, pe ea am dus-o la Bolovanu’ şi noi ne-am delectat, mai apoi, cu ceva cafele in centru. Despre Kurtos…doar de rău. Nici la mama lor nu mai sunt ce a fost.

  6. Ioi baszmeg, toată lumea molfăie Kürtős kalács pe aici, de mi-am inundat tastatura cu bale! Băi fraţilor, io întîiaşi dată pentru prima oară am gustat aşa ceva în Tuşnad, cu vreo juma de viaţă de om în urmă. De atunci am rămas fascinat de minunăţia respectivă, dar n-am mai regăsit-o nicăieri, oriunde am umblat, chiar de unii au avut pretenţia de-a pune distinsul nume pe bietele lor imitaţii.

    Da’ ştiţi voi nene care-i şmecheria, de fapt şi de drept? Io pe atunci, în copilărgime, cînd am fo’ cu-ai mei în Tuşnad, am vizitat însăşi unitatea de producţie. Colacii ăştia faimoşi se făceau în fosta moară, unde erau amplasate nişte cuptoare precum cele de pîine de odinioară – după părerea mea de copil – uriaşe. Iar coca de colaci era înfăşurată pe nişte bîrne luuuungi, cilindrice, de încăpeau mulţi colaci pe una. Şi ei le răsuceau mereu, să se coacă uniform pe toate părţile. Apoi cînd îi scoteau, colacii erau unşi cu miere şi presăraţi cu zahăr. Atunci a fost singura dată cînd am acceptat să pun gura pe miere. Erau calzi şi pufoşi şi cu un gust divin care mi-a rămas în minte şi n-am să-l uit pînă în ultima clipă.

    Şi iată încă un exemplu de cum au distrus capitaliştii tradiţia, ducînd-o în derizoriu. Da, am văzut la un moment dat şi prin Ploieşti aşa-zişii Kürtős kalács; patetic, jalnic, groaznic, mizerabil. Şi nu mai ai nici cer la care să strigi „Huo, hoţilor şi distrugătorilor de tradiţii!”… 😦

    • Asa, rasuceste si tu cutitu-n rana, ca parca nu tanjeam destul dupa un kurtos adevarat! e drept ca de-ala facut de fabrica n-am vazut dar am avut norocul sa ma desfat si cu unii adevarati, nu paine insirata pe bat ca ce gasesc acum prin targuri…
      Nici eu nu mananc miere. Om fi prea dulci din fabricatie? 🙂

      • io zic ca voi nu stiti sa mancati miere. Sau nu stiti sa folositi limba Varful limbii are papile cu senzori pentru dulce Daca vrei sa nu simti asa de dulce,introduci lingurita mai spre centrul limbii. Poate trebuie sa mai studiati limba o tzara si pe urma sa o folositi. Scz cand zic limba ma refer la chestia aia ascutzita din gura

      • Adelină, eşti o dulce 😛 da’ trebuia să mă răzbun pentru toată pofta indusă! 😈
        Da, şi eu regret dispariţia originalului în favoarea imitaţiilor. Şi nu mă refer doar la colaci, ci la toate, inclusiv la oameni.

Lasă un răspuns

