Viena- la bulivard, birjar!

Standard

Sa incep sa-mi depan amintirile…

Primul oras vizitat mai pe indelete a fost Viena. Fain oras, nu zic nu! Da’ putin odorizant de strazi nu i-ar strica.Sau macar sa-si hraneasca caii de la trasuri cu petale de trandafiri, sa elimine chestii mai placut mirositoare. Despre istoria orasului nu va spun nimic, intrebati-l pe Goagal ce si cum, stie el mai bine. Va spun doar impresiile mele de uimire si admiratie pentru arhitectura baroca, despre pistele generoase pentru biciclisti pe care eu, ca un taran veritabil ce ma aflu le-am tot strivit in picioare pana m-am dumirit ca nu de admiratie ma claxonau toti ci pentru ca le incalcasem teritoriul. Ce sa-i faci, la mine pe ulita nu-i cu exclusivitati, scapa cine poate si daca te mai storcoseste vreo motoreta zici ca n-ai avut noroc si gata!

IMG_3316Marea mea bucurie legata de Viena e ca am putut vizita palatul Schonbrunn, lucru ce mi se parea imposibil din pricina timpului limitat si a cozilor de la bilete. Dar ghidul nostru (de care poate o sa va mai povestesc, ca merita) a luat legatura cu un prieten de-al lui, ghid autorizat de Viena si ne-a luat biletele din timp, ne-a asteptat cu ele la poarta. Marturisesc ca nu prea m-a dat pe spate fastul de la palat, Pelesul nostru e parca mai rafinat, dar domnul Popescu, ghidul nostru ni l-a prezentat atat de amuzant si anecdotic incat mi-au ramas in minte mult mai multe lucruri decat dintr-o prezentare istorica stereotipa. De exemplu ne-a povestit cum imparateasa Sissi avea un par luuung, pana la glezne (chiar e un manechin in iatacul ei cu o astfel de peruca bogata) si camerista ei trebuia sa i-l perie de doua ori pe zi; de cate ori vedea un fir de par cazut imparateasa isi certa aspru slujitoarea iar aceasta, pentru a mai scapa de mustrari, si-a decupat o fanta in faldurile rochiei, cu un saculet ascuns pe dedesupt, in care ascunde repede fiecare fir smuls de pieptene; astfel a aparut primul buzunar din istorie!🙂 Tot ghidul ne povestea  cat de zvelta si anorexica era imparateasa, care masura in talie doar 52 de centimetrii neincorsetata. Si ca sa ne arate cam ce talie de viespe avea ne-a spus ca a adus cu el si un etalon:pulpa lui dreapta care masoara 53 de centimetrii!

IMG_3325Gradinile de la Schonbrunn par imense si sunt deschise liber publicului pentru promenada, sport sau orice activitate de recreere si includ sere, gradina zoologica si reproducerea unei ferme traditionale. Numele palatului inseamna „Fantana cea frumoasa” si e dat de izvorul captat intr-o maiestoasa fantana arteziana.

Dar cea mai mare curiozitate a palatului nu e data de trecut ci de prezent. Din cele 1441 de camere doar vreo 40 sunt muzeu, restul fiind ocupate de chiriasi. Pe bune, etajele sunt un fel de ANL mai aristocratic in care locuiesc familii ramase acolo de la al doilea razboi mondial cand au primit repartitii de locuinte sociale fiindca multi ramasesera fara case in urma bombardamentului. Sigur, municipalitatea si cei de la muzeu au vrut sa-i evacueze dar legea chiriasilor a avut castig de cauza si locuitorii raman nestingheriti la palat cat timp isi platesc chiria si nu provoaca daune. Ei, cum v-ati simti sa aveti in buletin adresa de Schonbrunn si cartela de intrare sa va parcati masina in umbra palatului?

Ce sa va mai spun de Viena? Se inchiriaza biciclete la fiecare colt de strada, se fac plimbari cu trasuri, se inghesuie puhoi de lume la magazinele din centru sau la intrarea in catedrala Sf. Stefan. Pe mine m-au enervat asa de tare preturile nesimtite incat am refuzat sa-mi cumpar ceva, orice, nici macar un magnet de frigider nu mi-am luat si nici Mozzardine cu 10 euro cutiuta.Si bine am facut fiindca le-am gasit apoi cu 3 euro intr-un supermarket de la periferie! Si nici nu sunt grozave, zau!

De mancat am mancat in centru, nu chiar in buricul targului, la jecmaneala de 20 euro o bere ci unde ne-a recomandat ghidul, intr-un local dragut si decent unde un snitel vienez urias cu garnitura si o bere m-au costat cam 12 euro. Caut in meniu bere cu lamaie si nu gasesc dar il intreb totusi de ospatar daca au asa ceva. El, cum sa nu, aduce baiatu’ imediat! Aduce pe naiba, ca mi-a adus un pahar de bere normala si o lamaie feliata pe o farfurie! Ce-au mai ras fetele de mine si de privirea mea crucita… Da’ daca baiatu’ n-a inteles ce i-am cerut eu, m-am facut si eu ca nu inteleg ce scrie in josul bonului, ca servirea nu e inclusa in pret si n-am lasat nici un ciubuc! Na, sa mai mi-aduci tu mie bere cu lamaie separate sa mi le asamblez singura!

IMG_3315Hai ca m-am lungit cam mult cu Viena asta. In concluzie mi-a placut dar e musai sa ma mai duc odata. Mai intai ca nu m-am plimbat cu trasura, asa cum visam, apoi ca n-am avut timp sa mananc inghetata la Zanoni, dupa cum imi propusesem si in al treilea rand ca acu mi-e cam ciuda ca nu mi-am luat totusi magnet de frigider. Bine, punctul trei se rezolva, ca mi-a promis Copilu’ ca-mi aduce el din China „magneti vienezi” cati vreau…🙂

25 responses »

  1. las că ghidul a ştiut el cum să vă scape de cozi, e şoricăria grupurilor organizate.😛
    noi anul acesta doar am trecut pe lângă schonbrunn, ocupaţi mai degrabă cu mariahilf, hofburg, cartierul muzeelor şi kartner strasse.
    da, viena e un oraş în care vii şi tot vii şi tot mai ai ceva de văzut.
    mai vorbeşte, mai vorbeşte, poate mă încumet să povestesc şi eu… că imediat e o lună de când m-am întors.😀

      • eu am văzut o bucată. hofburg şi kartnerstrasse. de fapt revăzut ar fi mai corect, că am eu o idee fixă cu ţările germanice pe unde mişun în variantă de mini-vacanţe.
        îmi fac timp, promit… îmi fac.🙂

  2. Chiar asa ,vorba lui Rudolph : Conchita nu era acasa?😛
    Adelina draga…sa iti fie de bine!🙂
    Ca si pe tine si pe mine m-a impresionat Viena,in mod pozitiv.Noi nu am vizitat palatul si habar nu aveam ca are chiriasi,insa am petrecut o zi intreaga la Zoo si ne -am cumparat ciocolata,din magazinul de la iesirea de la Zoo…multa si la reducere😛
    Cat despre parfumul de pipilica de la caii aia superbi…ufaaa,vorba ta…ceva flori de trandafiri nu ar putea sa le dea? 😆

    • Viena a impresionanta dar daca vrei sa zici ca vulpea ca strugurii sunt acrii gasesti o multime de motive. Eu n-am mai avut timp de zoo dar mi-au iesit in cale in concediul asta si ursi si camile si fazani si caprioare…Numai ciori nu!

      • Uite ca s-a inteles gresit 😀 Nu ma gandeam la chestia cu strugurii…poate din punctul meu de vedere , pentru ca nu mi-am permis sa platesc biletul de vizitare in castel…ci abia am avut de zoo…Insa ciocolata chiar a fost ieftina , fiind la reducere , pe bune…am dat vreo 10 euro si am cumparat o sacosa de ciocolata.

      • Nu de tine ziceam cand aduceam in discutie strugurii acri, ci de mine. Cat e ea Viena de faina tot am gasit eu multe de carcotit de parca la mine pe ulita ar fi fost vreun paradis. Vorbea invidia din mine…🙂

  3. Hai și nea Ion că și el e om.

    Am fost și eu la Viena. Ce face calul poate e de iertat dar o scurgere menajeră de suprafață de la ceva amenajare provizorie din fața primăriei baroc arhitecturată și cu flori super ornamentată mi-a pus capac, asta așa…ca umbră.

    Altfel…La Schonbrunn am participat la o demonstrație de patiserie, vestitul strudel cu mere cu foaia asa de subtire că se putea citi prin ea. Si altele. Dar aici este povestea ta si asteptam ce va urma.

    • Toti ati fost mai la Viena, eu eram ultimul fraier care n-ajunsesem acolo? 🙂
      Acum era curat in fata primariei, de fapt au o primarie noua langa cea baroca si miroase acceptabil. Am mancat si eu strudel dar nu la Viena ci la Praga. A fost delicios si cu multa frisca naturala!

      • Ha ! Ha ! Cand ma gandesc cand am fost eu la Viena…in alte timpuri, fara cai, cand centrul Vienei era asa de pustiu, chiar fara alti oameni intr-o zi de weekend in afara de vreo 2 bunici cu vreo 2 nepotei intr-un parc, plus efectiv de culoare asa relativ monotona, alb cu putin tiv auriu, incat efectiv eu am asociat in mintea mea orasul Viena cu un soi de parc asa provincial parasit, poate curat si intretinut insa chiar
        plicticos. Mama tot imi zice sa ma duc inapoi sa vad cum e si acuma, insa nu sunt deosebit de curios, e ceva legat de un soi de amintire din trecut, pt mine Viena trebuie cumva sa ramana in cartea de istorie, nu neaparat in sens ff puternic sentimental pozitiv sau negativ, dar doar asa ca reprezentand o ilustratie dintr-un manual scolar oarecare, si eu nu o prea am cu istoria oricum, insa respect si aceasta materie scolara la nivel formal. Oricum, Viena reprezinta trecutul pt mine, nu viitorul, de aia e mai mult ca un soi de scena de teatru de vara, nu o pot asocia in mintea mea cu un oras adevarat, doar o schelarie oarecare buna pt diverse spectacole, expozitii, un soi de structura utilitara oarecare, nu un oras intreg si autentic viu si dinamic…stiu ca sunt subiectiv si nedrept, ca desigur ca Viena e un oras relativ important pt istoria moderna UE, insa pur si simplu nu-mi pasa, nu sunt legat afectiv de acest oras. Pt ca pur si simplu genul lui de romantism mi s-a parut prea apasator pt oameni. Nu cred ca e un oras care se pricepe sa aiba grija de oamenii lui, cladirile lui si strazile lui mi se par indiferente fata de nevoile cotidiene obisnuite si importante ale eventualilor lui diversi rezidenti sau trecatori, nu mi se par optim adaptabile la scurgerea timpului, e ok poate ca muzeu, scena, estrada, spatiu expozitional, cum am zis, pt diverse, insa nu un oras chiar locuibil, nici macar in cartierele mai indepartate, (in legatura cu care chiar suspectez, posibil pe nedrept, ca o naveta este destul de practic anevoioasa pt cei care ar fi nevoiti sa o practice…un lucru poate util re aparare a centrului de posibile invazii sau epidemii, insa nu pt a sustine dinamica necesara a unui oras ergonomic). Niciodata nu am simtit dorinta sa petrec prea mult timp acolo, sau sa ma duc asa in mod repetat.

      • Mai e o chestie ff subiectiva legata de orase in cazul meu…eu mereu ma gandesc si la posibilitatea de a pleca de acolo…adica chiar simt nevoia sa am variante mai multe de refugiu, asa just in case, desi stiu ca e absurd…dar simt ca daca esti cumva prins in centru in Viena si trebuie sa pleci de acolo e destul de dificil sa parasesti incinta in
        mod relativ rapid plus eficient, esti prins ca intr-un soi de caldare, nu ai cum sa fugi, la barcile de la Dunare va fi coada si imbulzeala, drumurile vor fi blocate de trafic si bariere, portile palatelor se vor fereca, ramai efectiv in strada, expus. In Paris te poti de ex descurca mai bine sa treci de la un cartier la altul prin catacombe, in alte orase ai poate variante multiple pe apa si pe uscat, ai poate si deschidere la mare, in Bucuresti nu conteaza ca poti sa o iei la nevoie peste garduri, prin parcuri, peste lacuri, mlastini, paraiase, peste campii, oricum, in orice directie, cu calul, masina sau per pedes, sau pe schiuri sau rotile, fara sa-ti pese de sosele,
        adica e un oras ff deschis (relativ), cam ca anumite periferii ale Parisului de fapt, (odata ce iesi din catacombe) ! Ha ! Ha ! Zau, stiu ca e total SF gen filme de catastrofe ce zic eu, dar zau daca eu nu ma gandesc (asa visator, nu serios desigur) si la chestii din astea cand evaluez daca sa „aprob” un oras !

    • Bine ca m-am luat dupa altii si am plecat cu 3 sticlute de apa! Pe care am aruncat-o fiindca apa lor de la robinet e grozava, e apa de izvor si am preferat sa car cu mine in geanta pepsi cu lamaie ,pentru energizare. Am tradat berea cu lamaie pentru berea bruna.

  4. Imi place cum gandeste Copilu’. Spune-i sa le zica la chinezi sa faca o Viena mai ieftina, pt tot fraieru.

  5. La un material anterior te-am întrebat dacă sunt ţigani în Austria, iar tu ai spus că austriecii au rezolvat problema, integrându-i. Chestia e că nemţii au expulzat toţi ţiganii în Austria, care, pentru ei, este şi azi ţara ţiganilor…

Lasă un răspuns

