In pragul Pragai

Standard

IMG_3677Sa va vorbesc despre Praga intr-un singur articol ar fi nedrept si nici n-as putea condensa atatea impresii in doar cateva randuri. Asa ca o sa incerc sa fac azi doar o introducere, cateva generalitati, lucruri pe care le-am aflat si eu la fata locului. Ghidul nostru (care a fost la viata lui pilot de avioane, luptator in Afganistan, salvamontist, alpinist, freelancer si altecele!) a locuit cativa ani in Praga, tocmai fiindca s-a indragostit de orasul asta, asa ca-l cunostea mai bine decat imi cunosc eu ulitele satului si stia foarte multe despre specificul zonei si despre oameni.

Cand Cehoslovacia s-a dezmembrat in Cehia si Slovacia cele doua tari au luat-o pe drumuri diferite; cehii si-au aparat independenta, au refuzat zona euro si etaleaza cu mandrie statutul de cehi,au ca moneda coroana ceheasca, in timp ce slovacii au preferat sa adopte moneda europeana si sa-si cam altereze integritatea,astfel ca au ramas mult in urma mandrei Cehii si cam chitaie de foame. Ei, nu-i compatimesc eu acuma, ca nici noi nu suntem mai breji, am facut doar o comparatie intre cele doua tari vecine dar foarte diferite.

IMG_3501Cehii se declara atei in proportie de aproape 70% si multi din copiii de azi nici nu cunosc ideea de Dumnezeu sau divinitate.Ei traiesc pentru ACUM si sunt foarte pragmatici. Desi au mostenit nenumarate biserici, catedrale sau manastiri foarte putine dintre ele mai folosesc ca lacase de cult. Si daca nu se mai roaga in ele cehii le-au gasit utilitate: unele sunt muzee, altele hoteluri sau chiar restaurante si toate sunt bine integrate in circuitul turistic.Va inchipuiti cum e sa locuiti la hotel chiar in altarul bisericii?🙂 Cehii nu si-au batut joc de ce au mostenit, n-au retrocedat, n-au demolat si atrag azi atat de multi turisti incat incasarile turismului au ajuns la 6% din PIB. Daca asa ceva s-ar fi intamplat la noi va dati seama ca turismul singur ar fi putut sustine tot sistemul de sanatate? Doar ca noi am ramas numai cu frunza madamei Udrea in timp ce altora le-am dat castele…

 

IMG_3532Praga e atat de plina de turisti incat mi se pare ca seamana cu un nou IMG_3682Babilon, auzi in jur toate limbile pamantului. N-am vazut asfalt in tot centrul ci doar pavaj cu piatra cubica. E plin de terase si cafenele, de standuri de suveniruri. Si comertul merge din plin.Accepta si euro dar mai intai iti calculeaza pretul in coroane (cei mai naspa bani pe care i-am vazut vreodata!)

 

Ca mijloace de transport turistic, daca nu vrei sa faci bataturi in talpa de la pavaj, poti alege trasura,limuzina de epoca, minicarul (un fel de trenulet), ricsa sau chestiile alea ca niste trotinete electrice, segoway. Dar si mersul pe jos nu e prea obositor doar ca risti sa te impiedici fiindca nu stii in ce parte sa te mai uiti, IMG_3623sunt prea IMG_3601multe atractii. Am trecut si prin fata ambasadei noastre, in Mala Strana, dar nu mirosea nici a sarmale, nici a cozonac, asa ca n-am intrat si ne-am delectat cu un strudel hand-made delicios, la un restaurant rustic.

 

Stand in piata centrala, in umbra catedralei cu ceas si asteptand – cu alte sute de gura-casca – sa bata ora exacta si sa se puna in miscare mecanismul ceasului care face sa defileze cei 12 apostoli, ma intrebam cu voce tare daca nu s-or fi saturat locuitorii zonei de atatea cohorte de turisti adunati zilnic sub IMG_3688ferestrele lor. Ghidul a zambit si m-a lamurit (mai mult m-a nedumerit!) ca toate cladirile centrale sunt in proportie de 90% nelocuite. Cum asa? ma minunez eu stiind cat de greu e sa-i evacuezi pe „bastinasii” de pe Lipscani, de exemplu. Simplu: primaria a renovat toate cladirile respectand arhitectura si a majorat chiriile astfel incat cei mai multi au plecat de bunavoie spre periferii. Chiar el, ghidul, locuise aproape de centru dar cand i s-a marit chiria cam la 1000 de euro a renuntat. Pai si tiganii? ma mai mir eu… Simplu:li s-a oferit sansa unui nou inceput si a unui trai decent intr-un oras minier aproape mort, un fel de Petrosani de-al nostru, undeva, in nordul tarii. Initial au plecat doar cativa, multi s-au incapatanat sa ramana dar cand au vazut ca nu primesc nici un fel de ajutoare sociale, doar oferta de munca, au migrat toti spre viata de miner. Si astfel n-am vazut picior de tiganus in toata Praga!IMG_3491

 

Sa va mai spun despre curatenie? Nu va mai spun, va arat doar o poza cu pungile pentru dejectiile cainilor de companie, aflate peste tot. Si n-am intalnit nici un maidanez, unul macar sa am cui da resturile de sandvis, de la care sa iau un purice de import!

Despre monumente, istorie, catedrale si alte chestii pur turistice in numarul viitor.

PS. Ca de obicei pozele s-au dus care unde au vrut muschii lor, da’ nici eu nu mai am rabdare sa le asez. Las-o, ma, ca merge-asa!…

 

9 responses »

  1. Singura chestie care mă tentează legat de Praga e… şunca cu acelaşi nume.😆

    Hai să nu fiu cîrcotaş🙄 – şi ştrudelul acela pare delicios. Stai să iau o linguriţă de zahăr să-mi treacă pofta de dulce, că altceva n-am.🙂

  2. Și aici am fost, pe vremea lui Ceașcă.

    Țin minte, pe lângă altele, copiii blonzi și foarte curați care vindeau serioși ziare. Era exercițiul lor pentru a se învăța cu munca nu erau copii care nu aveau ce mânca. Și berea, și cremwurștii și …mai vreau.

  3. Uaaaaa…ce strudel ai mancat , doamna! Yum,yum…
    N-am ajuns la Praga , dar imi doresc maxim! Informatiile tale completeaza ce mai stiam si eu….
    Frumos!

  4. Pingback: De la suflet la suflet | Iubesc Viaţa

  5. trebuia să ajung la praga toamna trecută. aşa plănuisem… că tot am auzit de piaţa wenceslas, de mulţimea de turişti, de berea lor şi altele. am rămas doar cu această curiozitate: mulţi spun în jur că este oraşul lor de suflet. mai frumos decât cracovia????

  6. Eu daca mai aud de chestii din astea gen oras de suflet, oras ff frumos, oras miraculos, etc, zau, incep sa devin anxios si sa mi se faca frica sa ma duc acolo. Ca e asa prea emotional. Adica de ex ce sa caut eu intr-un oras din asta gen unde se fac miracole, unde apar zei si sfinti tamaduitori, tot felul de minuni din astea, ca asta e fapt inseamna risc crescut de aglomeratie, risc crescut de boli infectioase, risc crescut de accidente de trafic, risc crescut de a fi calcat in picioare, risc crescut de crminalitate, sanse scazute de ajutor medical de urgenta eficient la nevoie, etc…numai riscuri peste riscuri si pt ce ? Adica cum se poate iesi cat mai rapid din Praga in caz de catstrofa, asta m-ar nteresa pe mine, cum e situatia cu soselele care ies din oras ?

    Plus chestia cu copii blonzi care sunt invatatid e mici sa muceasca vanzand ziare si ca nu e picior de tigan in Praga pt ca le-a oferit locuri de munca in looc de ajutoare sociale ! Ha ! Ha ! Pai copii aia blonzi care munceau asa de responsabil erau toccmai copii de tigani pe care i-au trimis parintii lor sa munceasca in locul lor in joburile oferite lor initial, (mai ales si ca maj joburilor oferite la tigani in diverse programe subventionate bugetar local sau chiar UE au de a face cu distribuirea presei), astfel ca ei sa leneveasca acasa bine mersi, dar in centru ! Zau, cehii au plecat de mult din Praga, nu mai e picior de ceh acolo ! Poate unii mai slab scolarizati sa fi ramas sa lucreze in servicii turism si diverse buticuri legate de turismul international, plus bugetarii de la guvern. Cine naiba, ceh fiind, sa stea in Praga la minim 1000 de Euro pe luna chirie, pus cu atatea biserici si turism si aglomeratie pe cap ? Plus cati cehi credeti ca exista asa pe lume ? Maj cehilor lucreaza si locuiesc in RFG, unii mai talentati au plecat si prin UK si SUA, studentii sunt imprastiati peste tot in lume, din Singapore pana in Stockholm. Plus mai ales, de unde si pana unde ca tiganii ar fi obligatoriu bruneti ? Nu ati vazut ce scandal international a iesit cand niste politisti au crezut ca un copil de tigan blond din Bulgaria fusese rapit de tigani si traficat in Grecia si cand colo era copilul lor si era cu parintii in calatorie de business-pleasure in Grecia, mergea si la scoala acolo, era ca orice copil de lucrator mobil asa ca atatia oameni prin lume astazi ?

Lasă un răspuns

