Evlavie duminicala

Standard

Pace tie, cititorule!

Nu sunt batatoare de matanii, nu prea stiu nici rugaciuni. Dar Dumnezeu, in marea lui generozitate, ma asculta si daca ma rog cu vorbe simple, nemestesugite si fara sa ma asez in umbra unei cruci. Deci nu sunt o habotnica si nici n-as putea baga mana-n foc ca apartin unui cult religios, ca sunt adepta vreunei doctrine sau vreunei biserici. Pot sa-i ascult pe toti, pot sa-i tolerez pe toti (in masura in care si ei ma tolereaza pe mine) dar nu ma las indoctrinata de nimeni si nici nu am veleitati misionare. Sa creada fiecare in ce vrea , e mai bine decat sa nu creada in nimic, dar sa lase altora dreptul de a crede in altceva, nu sa sustina cu puterea pumnului ca religia lui e cea mai buna si restul trebuie starpite. Sa fim seriosi, nu cred ca e Cerul plin de dumnezei si fiecare trebuie sa inchine altare unuia aparte!Si nici nu-i raiul plin de fecioare care asteapta sa-i rasplateasca pe cei ce mor (si omoara!) pentru credinta!

Acestea fiind zise mi-am incheiat prelegerea despre toleranta religioasa si relatie cu Dumnezeu si va las sa admirati cateva fotografii din lacasele de cult pe care le-am vizitat in excursia mea. Recunosc, s-ar putea sa fi uitat cum se numesc unele catedrale, am vazut prea multe si nu le-am retinut decat pe cele mai importante si cu semnificatie istorica.

Esztergon, catedrala incoronarii regilor Ungariei.Rece si cu o sonorizare impecabila, amplifica fiecare suspin, chiar si tropaitul unei furnici.

IMG_3288

IMG_3292

Abatia Melk, un loc in care opulenta nu prea te apropie de divinitate.Si unde trebuie sa platesti ca sa treci dincolo de peretii de sticla si sa admiri fastul mai deaproape.

IMG_3380

Catedrala Sf. Vitus din Praga. Imensa si cu vitralii minunate.

IMG_3552

IMG_3557

IMG_3571

Biserica Sf. Nicolae din Praga.Azi e doar muzeu, cam 3 euro intrarea…

IMG_3608

IMG_3609

IMG_3619

Catedrala catolica din Dresda.

IMG_3816

IMG_3818

Biserica Maicii Domnului, cea mai importanta biserica protestanta din Dresda.Recontruita din temelii dupa bombardamentul din ’45, pietrele negre fiind cele originale.

IMG_3859

Catedrala din Brno.

IMG_4050

IMG_4054

IMG_4059

In Catedrala din Bastionul Pescarilor, de la Budapesta, m-a impresionat macheta cu informatiile scrise in alfabetul Braille, ca si cei orbi sa se poata bucura de „priveliste”.

IMG_4156

La final prezint dovada ca m-am dus acolo cu ganduri bune si m-am rugat si pentru voi sa aveti o vara minunata, fara canicula sau furtuni si sa aveti trafic pe bloguri.  Daca asa va fi, sper sa dati retur rugaciunile cand veti ajunge si voi pe acolo si sa va ganditi si la mine, roaba lui Dumnezeu, evlavioasa Adelina!

IMG_3613

 

33 responses »

  1. Splendide imagini.
    Crescută fiind într-un oraş cu biserici ortodoxe, catolice, franciscană, calvină, evanghelică şi ce-or mai fi fost acolo, ştii ce mi-a plăcut cel mai mult? Orga.

    • Si pe mine ma fascineaza orga, de-asta le-am si pozat oriunde le-am gasit. Intru in orice lacas de cult, nu ma prea intereseaza carei religii apartine, daca e un loc cald si primitor pot sa spun un cuvant de rugaciune si multumire indifernt ce fel de altar am in fata. Doar in sinagoga n-am avut ocazia sa intru inca.

  2. Parca erai blonda, bre! Sau de cand ai devenit evlavioasa ti s-a schimbat si nuanta parului? :))
    Cat am stat in Italia, am vizitat nenumarate biserici, catedrale si alte asemenea lacasuri de cult, desi nici pe mine nu ma da vreo credinta anume afara din casa. :))) In tara la noi intru numai prin manastiri si asta doar daca imi ies ele in cale.🙂

  3. Wow! Sunt frumoase, nimic de zis, dar daca nu te rogi în asa „minunatii” nu e ascultata rugaciunea? Oare cata sudoare si sange si paine luata de la gura copiilor este în aceste biserici? Si ma refer nu numai aici, ci în toata lumea! Inclusiv Olanda!🙂
    Mai bine sarac, da curat….nu?🙂

    • Daca ruga ti-e ascultata intr-un lacs impozant facut de mana omului cred ca la fel de bine ar trebui sa fie primita si in fata unui munte sau a unui copac secular, lucruri facute de Dumnezeu. Catedralele astea au istorie, au arta si mestesug, dar nu prea au evlavie. Sau n-am vazut-o eu…

    • Nu stiu daca foloseste sau nu biserica aia, dar vezi ca tanjesc si altii dupa asa minunatii; adica de ce sa fim noi mai fraieri si sa nu ne impaunam si noi cu Catedrala mantuirii neamului, oricat ar costa ea? Ca de-aia nu suntem noi mantuiti, in rest le-am rezolvat pe toate!

  4. n-as putea baga mana-n foc ca apartin unui cult religios… evlavioasa Adelina!

    Păi să mă ierţi matale Adelino, da’ nu se potriveşte prima afirmaţie cu… semnătura. Că evlavioasă, carevasăzică respectă cu sfinţenie prescripţiile religiei. Păi chiar copil abandonat fiind, ai cunoştinţă că ai fost botezată într-o anume credinţă, iar asta se ia, măcar şi convenţional, drept cultul de care aparţii. Dacă nu-l mai recunoşti înseamnă că te ruşinezi cu el, că în niciun caz toleranţa nu înseamnă negarea propriei credinţe. La fel, credinţele tale nu este obligatoriu a fi absolut conforme cu cele ale cultului de care ţii prin botez. Niciun om raţional nu va accepta ceea ce prevede oriş’care religie sau cult, cum că e singurul adevărat! Sigur, fineţuri de dogmă nu cunoaştem niciunul (presupun) şi nu vom dezbate acum pe tema filioque, dar înţelegem fieş’care că pretenţia infailibiltăţii papei este o pretenţie absurdă. Catolicii italieni, pe de altă parte, vin cu mare sârg şi se căsătoresc în bisericile ortodoxe române (a doua sau a n-a căsătorie). Raţionamentul lor e simplu: Biserica Catolică nu recunoaşte divorţul şi deci nu oficiază slujba căsătoriei decât odată. Bine, bine, dar aceeaşi biserică catolică recunoaşte oficierea slujbei căsătoriei de către Biserica Ortodoxă! Cum Biserica Ortodoxă recunoaşte şi ea taina botezului săvârşită de Biserica Catolică, hai, c-am rezolvat-o! Uite ce toleranţă de mai mare dragul. Nimeni însă nu-şi reneagă propria credinţă, chiar dacă nu-i de acord întru totul cu ceeace promovează propria biserică.
    Sigur, toleranţa începe în primul rând cu respectul pentru ceea ce cred alţii, chiar dacă noi nu ne prea omorâm să credem. Adică sunt convins că lipsa acută a unor irish pub-uri comparată cu utilitatea unor biserici, nu provine din nevoia ce-ar simţi-o respectivul pentru înmulţirea şcolilor!

    • Carcotasule, iti pretuiesc parerile si argumentele, nu ma supar nicioata cand vii sa ma certi, ba chiar sa-mi dai cu nuielusa la palma, stiu ca tu nu esti un „lup moralizator”. Am uitat sa pun evlavioasa intre ghilimele, nu sunt genul care bate matanii, ba chiar am spus ca voi sta in genuchi la slujba intr-o biserica cand va sta mai intai preotul, drept exemplu. Sunt botezata ortodox, e adevarat, dar nu mi-a cerut nimeni acordul pentru asta dar nici nu intentionez sa trec la alta religie, nu din fidelitate ci pentru ca n-am gasit niciuna care sa-mi fie aproape de suflet, in care sa ma regasesc. Am studiat (atat cat am putut si m-am priceput si eu!) si alte religii si mai ales cum au aparut ele si am incercat sa le inteleg, nu se le accept ca pe niste axiome. Cred si respect tot ceea ce regasesc in mai toate marile religii, ceea ce le uneste, restul sunt adaptari la locuri si momente, manipulari ieftine si ritualuri fara noima. Asa ca am spus cinstit, nu stiu carei religii apartin, dar cred cu tarie in Divinitate si mai ales in Justitia divina si nu incerc sa dau mita sau sa fiu ipocrita pentru a fi pe placul niciunei biserici in speranta ca ma va duce mai aproape de Dumnezeu. Dumnezeu e aproape de mine in fiecare clipa, chiar si atunci cand ma pedepseste. Chiar si atunci cand imi scoate un Carcotas in cale.🙂

      • voi sta in genuchi la slujba intr-o biserica cand va sta mai intai preotul

        Da’ nu tre’ să stai în genunchi la slujbă! Cine ţi-a cerut asta? Preotul ştie că în faţa lui Dumnezeu suntem aidoma unor fire de praf. Contează pe ce parte stă un fir de praf la o slujbă, în faţa lui Dumnezeu?
        În seara asta Mircea Badea băga mare în emisiune că cineva poate fi atît de trufaş încât îşi închipuie că Dumnezeu are un plan cu el. De fapt Badea este atât de trufaş încât crede că Dumnezeu e ceva asemeni lui, care n-are timp de unul ca el!
        Şi hai să mai lăsăm în pace „divinitatea”. În toate limbile pământului se numeşte Dumnezeu. Şi aşa e, Dumnezeu este peste tot, şi la noi în casă, şi pe stradă, absolut oriunde ne aflăm noi, care-i purtăm scânteia. Căci în noi este El! Dar asta nu-nseamnă că putem batjocori ceea ce, convenţional, numim „sfântul lăcaş”.

      • Eu cred ca sunt/gandesc oarecum asa ca Adelina, cu exceptia ca,
        1. eu personal nu am nimic impotriva ingenuncherii in fata a diverse, inclusiv icoane, altare, oameni, regine care ar dori sa ma innobileze cavaler, si nu cred ca e obligatoriu sa ingenuncheze toata lumea obligat ca sa fim „chit” sau
        sa fie mai just si echitabil, ca se poate
        rezolva echitabil si fata in fata, si unul
        cu spatele la altul, chiar alaturi si
        privind in aceeasi directie, etc
        2. eu cred ca ritualurile sunt importante
        si au noima, fie si doar aia ca reprezinta insemn de cutume umane social politicos civilizate, permit si screening rapid de securitate, reduc
        anxietatea tuturor, pot fi apreciate si ca
        aducatoare de placere estetica, adica
        per total au noima de a imbunatati
        starea de spirit si de sanatate si chiar posibil de fericire a tuturor, cu rezultate pozitive si pt GDP, (desigur cu atentie pt
        aprobarea celor conforme cu
        respectarea drepturilor universale ale
        omului, adica un NU hotarat ritualurilor cu sacrificii umane, plus fara sa fie impus obligatorii cu forta, plus cu acordarea necesara de atentie pt populatiile speciale de tip minori, femei gravide, oameni vulnerabili etc, care nu e bine sa fie expusi asa de des la cine stie ce ritualuri mai violente, de gen taiat gaturi de porci sau capre vii, fara pregatire adecvata prealabila si fara prezenta unui adult in preajma)

  5. Din păcate, și eu văd în multe dintre biserici doar efortul pecuniar făcut de enoriași; ba chiar și infatuarea unor clerici sau încercarea de răscumpărare a unor păcate ale sponsorilor… Și mă întreb, ca și Minnie, dacă banii ăia nu puteau fi folosiți ajutând pe nevoiași…

    • Eu nu inteleg: preotii sunt bugetari sau nu? Ca daca sunt, n-ar trebui sa ia bani de la enoriasi, asta s-ar numi „foloase necuvenite”; si daca nu sunt de ce nu traiesc doar din incasari proprii de la cei care le solicita serviciile, fara nici o sponsorizare de la guvern? Ba nici nu platesc nici un fel de impozit, sunt cei mai mari evazionisti! In schimb sanatatea cred oamenii ca trebuie sa fie gratis…

  6. Foarte frumoase locuri si superbe catedrale !..
    Ma intreb cum au reusit sa faca asa ceva cand inca nu se inventase Dedeman, chitul de rosturi Weber si nici Savana cu teflon… Asta chiar este incredibil !

  7. Hai, nu te opri, mai excursionează, mai bucură-te de locuri, mai fă poze!🙂
    Frumos! Sunt de acord cu tine: e mai bine să crezi în ceva bun, orice, decât să nu crezi în nimic.

Lasă un răspuns

