Gainar fara voie

Standard

Am vrut sa locuiesc la tara si am vrut sa cresc animalute. Dar numai din cele cu blana si de pe urma carora nu prea tragi foloase, respectiv caini si pisici. Multe am vrut, putine am adunat. In prezent posed doua blanuri cam puricoase, pe Yeti, un siberian mai muradar decat un salahor de pe santier si pe Max, un lup clapaug viteaz care tremura si se ascunde in fundul custii de cum tuna undeva, la munte. Au trecut si alte lighioane prin inventarul meu, de la arici la testoase si de la maidanezi abandonati la soparle amatoare de racoarea bucatariei, dar acum doar atatea mai am,un caine si un motan! Cel putin asa credeam…

Am multa verdeata in jurul casei. Asta spre deosebire de vecinii de peste gard in batatura carora e ca pe drum, numai praf. Nu-s bogati in vegetale da-s bogati in animale, au o gramada de oratanii. De vreo doua saptamani unul din puii vecinului si-a facut o intrare secreta in gradina noastra. La inceput ciugulea timid iarba si fugea de cum pasea vreunul dintre noi dincolo de terasa. Apoi s-a apropiat, a facut cunostinta si cu terasa. A facut cunostinta si cu Yeti care initial l-a pandit prin tufisuri convins ca-i o zburatoare aterizata sa-si faca el tabietul de vanator profesionist; apoi si-a dat seama ca asta are prea multe pene  si nu merita efortul de a-l fugari…

In ultima vreme puiul pare de-al casei, vine in zori si pleaca pe inserat. Adica, cred ca pleaca, ca doar nu ies noaptea sa-l caut pe Gogu! Ca asa l-am botezat, Gogu. Trebuia sa aibe si el un nume, nu puteam sa strig „pui, pui” sa alarmez toate gainile in vecini!

Mai nou Gogu s-a obisnuit sa fie servit cu ceva bun, firimituri de placinta sau macar de paine, miez de pepene… Asa ca, de cum pasesc acum in gradina, hop si el! Nu conteaza ca ies cu ligheanul de rufe, Gogu isi vrea „tainul”.

Nu m-am gandit niciodata sa cresc gaini. De fapt , m-am gandit sa nu cresc. Ma cam enerveaza cotcodacitoarele astea care scoala tot satul anuntand ca fac un ou si in urma carora trebuie sa strangi gainati toata ziua. Si cum as putea sa cresc eu o vietate si-apoi s-o fierb sa fac supa de galuste? Exclus! Doar ca Gogu mi-a devenit simpatic, ma gandesc chiar sa-l rascumpar de la vecinul. Dar ce fac cu el cand mai creste? Il bag la iarna in casa? Sau i-l dau vecinului inapoi? adica eu sa-l cresc si el sa-l faca galuste? Exclus si asta!

Asa ca nu stiu ce sa fac. E nasol cand se trezeste omu’ gainar peste noapte si nu e pregatit psihologic. Stie cineva cat traieste o gaina ?(nu, nu-mi spuneti ca pana ajunge in oala cu galuste!) Ca sa stiu daca trebuie sa-l las pe Gogu mostenire de familie…

PS. Noroc ca Max e analfabet si nu citeste bloguri, ca daca ar afla ca in spatele casei e un pui de gaina mi-ar fi rezolvat demult aceasta dilema…

doar-verificam

PPS. Desi poza e luata de pe net pe cuvant ca e leit Gogu, are aceeasi privire inteligenta. Si nu m-ar mira sa-l vad maine intinzandu-si gatul peste pragul usii sa vada ce scriu la calculator.🙂

27 responses »

  1. Cremenală poza cu „just checking on you”!😆

    Mă uimeşte faptul că n-ai găini! Au mulţi chiar pe aici prin jur, în buric de oraş. Sincer să fiu, nu mă deranjează, chiar dacă aud cucurigeală la ore ciudate; mult mai mult mă enervează lătratul tîmpit al javrelor din vecini.

    Nu ştiu dacă ai avea ce face cu un singur exemplar, ar trebui vreo 3-4 găini şi un cocoş. Ouăle nu sînt de colea, mai ales dacă păsările-s crescute cu iarbă, mălai, boabe şi nu cu făină de peşte. Crede-mă, dacă aveam verdeaţă în grădină şi venituri să iau boabe, creşteam şi eu găini, chit că stă să se dărîme coteţul ăla.

    Dacă ai niscai scînduri poţi să încropeşti un coteţ suspendat (ca să le fereşti de şoareci şi alte cele) şi iarna o mînă de paie uscate le-o fi de ajuns ca aşternut.

    • Daca eu as creste gaini atunci vecinii mei, mai gospodari, cui ar mai vinde oua? Prefer sa incurajez micii intreprinzatori si economia de…ulita.🙂 Plus ca am obiceiul de a rasfata excesiv orice animalut pe care il infiez si n-as vrea sa ma vad maine-poimaine precum madam Albu cu gaina in poseta prin tramvai…🙂

      • Mai e un avantaj pe care am uitat să-l menţionez: găinaţul ar fi un foarte bun îngrăşămînt natural pentru flori şi plante în general. Desigur, ţi-ar trebui mai multe păsări ca să aduni suficient pentru o grădină măricică.
        Ar fi totuşi o muncă în plus.

        Sper să n-ajungi să înfiezi vreun piton sau boa…🙄

  2. eu as creste flori si plante. Ghivece peste tot, jardiniere, ladite etc. cu toate plantele ce imi trec prin cap. Acum, la balcon, am rosii, ardei iute, teline, zorele, petunii mici si mari, muscate mici si mari, capsuni, fragute, castraveti, busuioc, ridichi, salate, usturoi etc.

    • Am incercat sa cultiv legume,cativa ani ne-am tot chinuit sa plantam de toate si sa pigulim buruieni , dar n-a mers, pamantul e prea pietros… Acum n-am decat capsuni, zmeura si pomi. Si flori in ghivece, din abundenta si-s tare mandra de ele. Nu pot sa ma extind prea mult fiindca iarna n-am spatiu de depozitare pentru prea multe ghivece asa ca ma limitez la flori sezoniere.

      • Si capsuni si zmeura si pomi si flori – tot e bine.

        Exista intodeauna solutii: in lazi, straturi inaltate, containere (pt inceput aduci pamdnt de padure dar apoi iti faci compost). Nu e usor, doar e .. altfel, mai ingenios. Si eu tot pe sezoniere ma bazez😀

  3. Si mie mi-ar fi placut sa am o ferma, pana mi-am dat seama, naiva de mine, ca trebuie chemat si macelarul din cand in cand… asa ca m-am lasat pagubasa. Ma multumesc cu Mishu si cu motanul vecinilor!🙂

    • Cand eram intre doua joburi si ma batea gandul sa incep o mica afacere ma atragea ideea de a creste animale cu blana, gen shinshila, dar apoi mi-am dat eama ca vor deveni haine pentru cucoane simandicoase si mi-a tecut. Asa ca m-am reprofilat pe blanuri puricoase!🙂

    • daca mi-e foame, tai si o gaina. Instinctul de supravietuire e mai mare in mine. Doar lenea e si mai mare, decat sa mai jumulesc o gasca ( una singura am jumulit, in liceu, mi-ajunge!!) -mai bine devin vegetariana.

  4. Eu am avut gaini si cocos in curte , ba chiar si pui , scosi de sub closca , nu din incubator…Nu stiu sa iti spun cat traieste o gaina/pui/cocos….habar nu am.Majoritatea ajungeau ,vremelnic , in oala….😀
    Daca te ajuta cu ceva , intr-un an , de 8 martie , tata a adus cadou de ziua fetelor , 2 pui galbeni , de numai o zi , intr-o cutie de pantofi😀
    Iti dai seama ca au ajuns animalute de casa si se comportau ca niste adevarate animale domesntice : veneau cand erau strigati , ciuguleau din palma , se urcau pe noi si stateau la mangaiat.
    Cand a inceput sa le dea penele si au crescut , i-am dus la curte , unde tata avea gradina si le-a amenajat un fel de cotet …De ce un fel? Pentru ca ieseau si intrau acolo cand vroiau , fiind libertate deplina in toata curtea.Intre timp puii s-au facut gaini si au inceput sa faca oua😀 Asa ca mama a vorbit cu vecina ce avea multe oratanii si a facut un troc : cum era exclus sa le taiem noi si sa le facem supa , vecina a luat gainile si ne-a dat la schimb alte doua gaini,taiate si curatate , gata sa fie preparate. NU stiu ce s-a mai intamplat cu gainile noastre si nici nu vreau sa mai stiu , mai ales ca la putina vreme dupa trocul asta, satul respectiv a fost ras , la propriu , de pe fata pamantului , pentru ca Elenei Ceausescu i s-a parut ca e tiganie , dupa cum vazuse ea din elicopter….Dar daca te ajuta cu ceva povestea , poate fi o idee.
    Poate si Google te ajuta sa afli care e durata de viata a unei gaini…cred ca se tine cont si de rasa…

    • Soacra-mea avea niste puisori scosi la clocitoare electrica si care, neavand closca, au fost infiati de …pisica! Erau mortali mici si pufosi, toti gramada pe biata pisica, care accepta sa fie calarita si ciupita de coada. Am vrut sa-mi iau o ratusca dar nu m-a lasat Sotu’, zicea ca o sa manance pestii din lac, asa ca mi-am luat doua.De plastic!🙂

      • Chestia asta cu speciile care infiaza alte specii…mi se pare o chestie atat de interesanta si frumoasa!

  5. Cred că Iulia Albu ar putea fi o sursă de documentare.

    Altfel, te rog să ma crezi că dacă ajungi să vezi o pasăre murind sub ochii tăi (de batranețe, de boală etc) pe următoarea primești s-o faci borș mai ales dacă nu ești nevoită s-o tai tu.

    Joacă-te cât se poate cu puiul, în cunoștința de cauză a vecinului, și nu te zgârci pentru ceva boabe acolo, orice distracție se plătește și lasă omul apoi să-și reîntregească efectivul galinaceu.

    • Gogu a devenit asa de obisnuit in peisaj incat, daca nu-l vad in gradina, deja ma ingrijorez si incep sa-l caut. Doar ca a inceput sa se simta cam de-al casei si isi aduce si oaspeti, mai nou vine insotit de un alt tovaras, mai negru.🙂

  6. O gaina poate trai pana la 8 ani, insa trebuie sa fie standard adica de tip Leghorn sai de rasa Italiana care nu au alterate forma fizica fatza de gaina standard salbatica, cele foarte grase (rasa de carne ) nu traiesc mai mult de 4-5 ani, insa cel mai mult traiesc gainile ouatoare si de rasa pitica. Conteaza de asemenea cu ce le hranesti.. hranite cu porumb boabe si resturi alimentare se dezvolta normal si armonios… hranite cu furaje concentrate cresc anormal si ficatul lor se distruge, asta le cauzeaza moartea prematura !
    Eu cresc gaini pitice si sant tare multumit de ele, nu as putea traii fara gaini si pisica… Mi-a fost extrem de greu cand a trebuit sa renunt la caini :((… Dar am fost nevoit deoarece cand eram la spital nu avea cine sa-l hraneasca… Pisica se descurca si nu moare de foame si sete…dar cu catelul era altceva😦

Lasă un răspuns

