Poarta manastirii nu-i deschisa spre rai

Standard

Bine-i in plimbari, da’ parca mai bine-i acasa! Home sweet home! Sau, in traducere libera, Dormeo, mi-a fost dor de tine!🙂

Doar ce am ajuns ,de cateva ceasuri. Sunt obosita ca naiba dar e ora nepotrivita sa dorm, ma rezerv pentru deseara, asa ca mai bine insir cateva impresii „la cald” din scurta mea vacanta bucovineana. Ca-i frumos pe acolo nu-i nevoie sa va spun, o sa va spun mai degraba cateva carcoteli, ca nu-i genul meu sa dau like la tot ce-mi iese in cale.

chilie Danil Sihastru (1 of 1)Am vizitat Putna, Sucevita, Moldovita, Sihastria Putnei, Chilia lui Daniil Sihastru, Voronetul si manastirea Humor. Prima concluzie: cele sfinte s-au indepartat de lacasele de cult, cele lumesti te inghesuie la tot pasul! In afara de Sucevita unde am nimerit la ora la care se oficia slujba, in rest n-am vazut pe NIMENI rugandu-se in aceste manastiri. Toti casca gura pe pereti, pozeaza cu tabletele sau telefoanele, susotesc si, in cel mai fericit caz, platesc un acatist in fuga si aprind o lumanare. E plin de turisti, nu de enoriasi. Taxa e fixa peste tot: 5 lei intrarea, 10 lei fotografierea sau filmarea. Dar numai pentru exterioare, caci in interior e interzis sa pozezi. Si atunci pentru ce sa dau 10 lei, sa pozez doi trandafiri si o maicuta? Drept pentru care mi-am permis sa-i trag teapa multpreafericitului si sa pozez clandestin.O fi mare pacat? Nu inteleg chestia asta cu interzicerea fotografierii in interioare, in alte parti esti doar rugat sa nu folosesti blitzul, in rest nu te opreste nimeni sa duci cu tine imaginile cu cele mai frumoase picturi si icoane. Ma rog, suntem noi mai ortodosci decat patriarhul…

Putna era aproape pustie, am crezut ca e zi de relache, ca la teatru. Ce am retinut, textul de pe mormantul lui Stefan cel Mare care nu se autointituleaza nici domn, nici voievod ci gospodar al Tarii Moldovei! De-aia merg toate prost la noi, ca e plin de sefi si conducatori si nu mai e nimeni…gospodar!

Alaturi de Putna mai e o manastire micuta, Sihastria Putnei, o constructie din piatra, sobra si de mult bun-simt. Doar ca in fata ei s-a construit un mastodont de biserica noua, cat jumate de Casa Poporului, in care ai putea inghesui lejer 4-5 biseici vechi. E maiestuasa dar oribila prin fast si aroganta. Daca Dumnezeu ar iesi maine la plimbare pe pamant cred ca ar darama-o cu un bobarnac, atat e de sfidatoare fata de ce inseamna credinta si austeritate. E toata numai marmura si foita de aur si-ceea ce n-am vazut nicaieri!- are un subsol compartimentat cu locuri de joaca pentru copii si diverse sali de relaxare. Iar in pridvorul inalt cat un bloc turn are mese si scaune ca pe terasa unei cafenele. In holul din subsol troneaza pe perete o copie a Giulgiului din Torino, de parca ar fi catedrala catolica, nu ortodoxa. Iar in spate mai era o cladire impozanta in constructie, am banuit eu, in naivitatea mea, ca va fi vreo biblioteca, vreo Academie religioasa, ca la Sambata, dar nu, ne-a spus un calugar ca e viitoarea sala de mese pentru preoti si oaspeti.

Am intrat in magazinul cu obiecte religioase sa cumpar niste mir, ma rugase cineva sa-i aduc. Ii cer calugarului care sedea ascultand muzica simfonica (de cea religioasa cred ca era satul), un fel de Liiceanu cu barba si-mi zice sa-mi aleg. Pai ce sa aleg, miru’ nu-i mir si atat? Nu, cica trebuie sa-l aleg dupa miros, au parfumuri diferite. Fratili mieu, daca ai mir Channel bine, daca nu da-mi un flacon oarecare ca nu intentionez sa-l tin in trusa de farduri!

Albastrul de Voronet nu mi s-a mai parut asa de albastru, parca i-a disparut stralucirea de cand drumul pana la manastire trece printre tarabe cu suveniruri, care suveniruri sunt jumatate made in China. Unii vand ii si cojocele brodate vechi de 50-60 de ani, adevare comori, altii brelocuri si bratari ieftine. Ouale incondeiate sunt, cele mai multe, din lemn, iar un ou mare, de strut, costa 180 lei.

Moldovita mi s-a parut ca Patimile lui Isus in regia lui Mel Gibson. Pe bune, e plina de picturi cu atrocitati, numai sange pe toti peretii. Am intentionat sa fac un recensamant al capetelor taiate de pe pereti dar mi-am dat seama cam ce ridicola as parea invartindu-ma si numarand, ar fi zis lumea ca am venit pentru exorcizare.🙂

Manastirea Humorului e linistita si are curtea plina de tandafiri. Nu pentru decor, ci pentru dulceata! Pe-asta am vazut-o mai putin dar am auzit-o mai mult, adica in fiecare zi la cafea, de pe terasa pensiunii unde am sta, la nici 200 de metrii de manastire.

Cam atat cu cele sfinte. Marturisesc ca n-am inceput sa levitez de atata inaltare spirituala si nici n-am inceput sa fredonez din Psalmi. Raman o oaie ratacita dar cred ca Domnul mi-o arata si mie drumul drept si nu ma va lasa sa gresesc prea mult.

Despre cele lumesti si alte peripetii, in numarul viitor ca si asa m-am intins prea mult. Pace voua, tuturor!

16 responses »

    • Asta e descrierea interiorului, ca la exterior mi-a dat senzatia unui clasor cu timbre, asa multe imagini inghesuite are! Ochi de profan nedus la biserica, ce sa-i faci…🙂
      Manastirea Neamt e mai comerciala decat Curtea de Arges unde poti sa intri si in costum de baie, ca la strand?

  1. Acasă ? Când ? V-am sunat dar nu a-ți răspuns. Hai înapoi, a-ți uitat …valiza.
    Sic, am terminat grătarul, e cam mare.
    Ce dracu, încap doi boi, pardon doi … ceva de sex masculin, cu cine-i mănânc ? Singur ?

  2. Eu doream sa comentez ca cuvantul voievod inseamna lord feudal de razboi, iar gospodar inseamna domnitor mai pasnic gen administrator sef al unei proprietati personale. Eu sunt de parere ca serviciile de PR/imagine de la vremea lui Stefan cel Mare reprezentate de BOR functionau chiar competent onorabil si reprezentantii BOR de azi nu trebuie sa se odihneasca pe laurii inaintasilor ci sa se straduiasca sa tina pasul si chiar sa-i depaseasca in mod constiincios, iar contribuabilii care doresc sa sprijine PR de calitate din partea BOR pt politicienii de azi (daca evalueaza ca este util si relevant) sa contribuie la un fond de burse de studii PR de inalta calitate la universitati reputabile si cu traditie (nu am momentan o lista insa precis exista plus costa bani, si nu e bine a se improviza sau a se face rabat de calitate in sustinerea unei idei, plus trebuie neaparat uitata chestia aia cum ca pr-istii lui Stefan cel Mare lucrau pe gratis din patriotism, ca probabil lucrau pt ca el le apara vietile concrete plus casele si bisericile, insa in zilele noastre ceva mai pasnice in UE trebuie gasite si alte motivatii)

    • Tare pasnic a mai fost Stefan cel Mare, numa 49 de batalii a dus!🙂 Iar aia de-i faceau PR-ul nu cred ca lucrau de frica somajului sau a diminuarii salariale ci a diminuarii…capitale! Sa nu le stea capul unde le stateau picioarele, parca asa se zicea.🙂

  3. Construirea bisericilor mamut pe langa bisericute cred ca a devenit un obicei. Pacat! In Dobrogea unde am fost verile astea, nu cred sa existe o manastire cu biserica veche care sa nu aibe in constructie o biserica noua, mareee. No comment mai mult!

    • In plus,vroiam sa intreb, cum de ai rezistat sa vezi atatea manastiri?Noi am mers la Putna, Moldovita,Sucevita,Voronet si am decis ca toate sunt ca in oglinda…am mai fost la 3 dar sa mor de-mi mai amintesc ceva de ele…

    • Eu sunt atenta la detalii, imi fura ochii tot felul de amanunte,nu prea ma uit dupa clpotnite si altare.Stilul lor e asemanator, e stilul moldovenesc, dar au niste paticularitati, unele chiar ciudate. De exemplu la Sucevita sunt pictate chiar la intrare zodiile si niste animale fantastice pentru locurile noastre, gen elefanti si crocodili. Si multa canepa! Cred ca o foloseau si pentru fumat, nu doar pentru tesut. :)Iar la Moldovita se intalneste chiar sub ferestre hexagrama, steaua lui David, deci nu-i doar un simbol evreiesc.
      Pacat ca nu prea are cine sa-ti povesteasca istoria bisericilor, ghizii nu merg decat cu grupuri, ca asa-i rentabil…

      • Si nu numai ca asa e rentabil…dar nu spun tot fie ca nu stiu, fie ca costa extra.
        Iar maicutele sau calugarii nu prea vorbesc pentru ca nu au voie sau le e lene.Ori te sfatuiesc sa cumperi pliantele lor.

Lasă un răspuns

