Maruntisuri

Standard

Voiam sa scriu o poveste frumoasa,  duios-lacrimogena, imi suflasem chiar si nasul sa nu-mi pice mucu-n tastatura odata cu lacrimile de atata duiosie. Da’ m-a trezit Mixy la realitate cu maruntisul ei si s-a dus naibii tot siropul…

Si m-am trezit intrebandu-ma pragmatic: la ce e bun maruntisul, nu ne era mai bine cu bancnote si cu preturi fara zecimale? Ma apuca bazdacii cand citesc oferte de NUMAI 99,9 lei, de parca ti-ar da cineva , vreodata rest un ban. Cica e efectul psihologic, ti se pare ca ai facut un chilipir de pana in 100 de lei desi fix 100 ai dat.

Si daca monedele sunt asa importante in viata noastra de ce nu le putem lua si de la bancomat? Adica, daca mai am in cont 111 lei de ce nu-i pot scoate pe toti? Mare escroc statul asta, dom’le!  Are dreptate soacra-mea care spune cu naduf despre orice, fie ca e tehnologie japoneza de varf, fie ca-s prosoape chinezesti de-alea de ies culorile la primul spalat, „ce-a mai scos si statu’ asta, numai sa-ti ia bani!”

1264098377_pusculita-3De obicei tratam monedele cu lipsa de respect, obisnuim sa le aruncam prin casa, sa lasam restul pe tejghea ca sa nu ne incarcam portofelul sau il dam cersetorilor pacalindu-ne constiinta ca am fost generosi. Dar daca ne izbeste o criza financiara valeu!, ce mai scotocim dupa fiecare banut sa luam o paine sau -mai rau!- un pachet de tigari. Nu stiu cati dintre voi mai au acasa pusculite, cati v-ati educat copiii sa adune maruntisul si apoi sa-l investeasca cu folos.  Eu recunosc cinstit, n-am stiut niciodata sa economisesc, nu-s facuta sa adun avere; la mine cat e, atat se cheltuie si cand nu mai e…nu mai e! Pe principiul decat sa le duc grija mai bine sa le duc dorul! 🙂

Dar ce frustrant e sa stai in parcarea supermarketului si sa vanezi sa lase cineva un carucior fiindca n-ai in portofel o fisa de 50 de bani! Noroc ca merg si fisele de 50 de eurocenti, cate una de-asta se mai rataceste si oricum nu foloseste la nimic. Sau sa te duci cu bancnota de 50 de lei la simigerie si sa nu-ti poti lua un covrig fiindca n-are vanzatoarea sa-ti dea rest si nici pe datorie nu-ti da…

Da, cred ca au si monedele rostul lor, uneori dau farmec existentei noastre. De exemplu cand vrei sa-ti platesti un impozit sau o amenda si-i pui doamnei plictisite de la ghiseu galetusa cu fise in fata sa numere pana face bataturi la deget.Ani de zile am avut in torpedoul masinii o punga cu fise in valoare de exact cat era o amenda de deapasire  a vitezei si aproape ca ma bucuram cand trebuia sa i-o inmanez „organului”, nici nu ma mai puteam supara ca-i amenda, parca era un premiu. Cred ca monedele sunt bune (sau erau, acum nu stiu daca mai merge sistemul) si sa faci contact cu o singuranta slabita in panoul electric. Sau le poti folosi ca munitie pentru prastie daca esti intr-o zona fara pietricele. Si daca vrei sa traiesti senzatii tari precum nababii de la cazinourile din Las Vegas poti sa joci un „popa prostu” sau un septic pe bani cu 10 bani miza! Daca esti in forma te poti imbogati cu suficienti bani cat sa-ti iei o eugenie. Si-apoi cum ar fi sa „dai cu banul” cu o bancnota? Risti sa ti-o ia vantul si sa nu stii pe cine au decis sortii. 🙂

Acum, lasand gluma la o parte, ce rost au monedele in viata voastra? Le tratati ca pe un maruntis inutil de care nu stiti cum sa scapati mai repede sau le transformati in „fond de investitii”? Ca fi-miu, care acum vreun an a adunat tot maruntisul din casa, l-a pus in fisicuri de zece lei si s-a dus si si-a cumparat o aeroterma.Doamnee, ce s-o fi bucurat vanzatoarea! Sau ce l-o fi compatimit crezandu-l vreun aurolac care si-a investit castigul saptamanal ca sa nu mai inghete prin subsoluri… 🙂

33 de răspunsuri »

  1. Strâng mărunțișul într-o pușculiță. Din când în când, la nevoie, sparg pușculița (de fapt, deschid lăcățelul).

    Prin liceu adunam monezile în fișicuri sau în tuburi de la pastile efervescente – au mărimea potrivită. Am fost într-un an la mare și le-am luat cu mine. Au fost folositoare. Cred că vânzătorul de la sardine a fost realmente pus în încurcătură când i-am dat fișicurile de 50 de bani sau cât mai erau pe atunci. Să vă mai spun că la întoarcerea acasă nu-mi ajungeau banii de un bilet de autobuz sau maxi? Dar am ajuns totuși. 🙂

    Da, sunt bani ca oricare alții. Am putea inventa și bancnote de valori mai mici, dar ar depăși, probabil, valoarea pe care ar reprezinta-o și cred că ăsta este motivul pentru care nu avem acum bancnote de 1, 5, 10 și 50 de bani.

    • Copil fiind si eu adunam fiecare banut iar apoi luam carnete de economii , din acela cu timbre. Ce economa eram odata! 🙂 Si imi amintesc de bunica, care aduna monede intr-o sticla de lapte, de aceea cu gura larga, o tinea ascunsa intr-o soba in care nu se facea foc si cand se umplea se ducea cu maruntisul la „cooperativa”, ii schimba in bancnote de 100 lei si mi-i trimetea mie…

  2. Banii? Mă piş pe ei, în toate formele lor posibile! Au distrus lumea. De fapt nu ei, ci schimbul de valori şi restricţiile plecate din asta. Dar ei au fost şi sînt mijlocul prin care cineva poate decide cine să trăiască şi cine să moară – de foame, de sete, de frig, de… 😦

    • Ce frumos era cand eram noi mici si ne jucam de-a magazinul si faceam cumparaturi folosind frunze de copaci! Aia valuta verde!…Azi nu ti se mai permite sa fi independent, trebuie sa depinzi de bunuri materiale si de bani…

      • Eu n-am fost niciodată atît de mic… 😈 Am preferat dintotdeauna trocul. Îmi aduc aminte că odată am luat o maşinuţă de fier pe o ciocolată! Maşinuţa era destul de mare, se deschideau uşile şi portbagajul şi avea – ciudat lucru! – un tun în faţă sub radiator, mascat de-o uşiţă şi un alt tun în spate, în portbagaj. Nu ştiu care erau proiectilele originale, dar eu „armam” tunurile cu beţe de chibrit rupte la dimensiuni. Declanşarea se făcea prin cîte un levier ce culisa pe dedesubt.

        După ceva vreme am dat maşinuţa pe un aeromodel construit amatoriceşte, din lemn de balsa şi hîrtie de-aia subţire, semitransparentă. S-a făcut praf după vreo trei-patru lansări. 🙂

        Dar banii… banii i-am urît cu înverşunare, mai ales după cîteva evenimente repetate. Şi nu numai pe ei i-am urît…

  3. Fiica-mea ii facea intr-o zi instructajul lu’ frate-sau sa nu fie darnic si sa ia si maruntisul, ,,Las’ ca mi-l trebuie mie, nu-l lasa vanzatoarei,, ii spunea. 🙂

  4. Adelino, tată, stai jos şi cujetă mai întâi, nu te repezi când crezi c-ai prins o idee de coadă.
    Cu oareş’ce iz filozofic, întrebările tale sunt amestecate rău.
    Păi dacă cumperi numa’ un obiect, n-ai decât să renunţi la a primi restul. Da’ să ştii că nu toţi renunţă la dreptul lor. De regulă însă, cumperi mai multe, caz în care „mărunţişurile” se însumează şi tu nu ai numa’ 1 ban de primit, ci undeva pe la 15-85 bani, aşa că ia un liber!
    Pe urmă, nu amesteca bancomatu’ acilea, că ăla-ţi dă bani de cheltuială, nu restu’ la cumpărături. Fiind şi el un automat în slujba celor ce posedă un card, de debit sau de credit, nu poate avea decât 3 valori de monedă, 10, 50, 100 lei. Mai sus, „e” neşte limitări impuse de statutul de automat ce elliberează numerar, îţi dă, adicătelea, salaru’ şi ăla nu-i cu virgulă! 😯
    Când vrei să plăteşti cu cardu’, la farmacie par exemplu, acolo-ţi ia valoarea la 0,1 lei. Ce te nemulţumeşte?
    Chestia cu plata cu găletuşa de monede, îmi amintesc şi eu că am plătit o miză de 25 de lei la pocker cu monede de 5 bani. Era normal, eu plusasem cu careu de aşi şi am pierdut la royală. Da’ să nu uit, eram liceean pe vremea aia! So…, teribilismele de rigoare…!
    Altfel, întrebarea e fără răspuns. Poţi să te-ntrebi orice, dacă ai dificultăţi de înţelegere, că doară omenirea n-a-nţeles niciodată de ce e femeia femeie şi bărbatu’ barbat! Răspunde la asta înainte de chestia cu mărunţişu’! 😯 🙂 🙂 🙂

    • Bre nenea Carcotasu, lu matale nu ti se inflameaza neuronii de atata logica? Nu pot sa vorbesc si eu ceva ipotetic ca hop! imi dai matale cu rationamentu-n cap. O sa-ti para rau cand o sa ucizi tot idealismul din mine, zau… 🙂 Vii acu si-mi dai lectii de moralitate dupa ce te-ai autodenuntat ca ai fost un pokerist precoce ca sa ma simt si mai prost ca pe mine nu ma ducea capul sa joc pe bani, doar pe mentosane? Ete, asta ar putea fi un posibil raspuns la dilema omenirii:femeile nu stiu sa castige bani, menirea lor e doar sa-i scuteasca pe barbatii de corvoada cheltuirii lor! 🙂 Si ar mai fi o diferenta: o femeie se poate imbarbata dar un barbat nu se poate infemina. Zic si eu facand o paralela logica (ca sa vezi ca am si logica!) cu diferenta dintre Ploiesti si Pitesti, ca in Ploiesti poti sa te pitesti , dar in Pitesti nu poti sa te ploiesti… 🙂

      • Care idealism bre? Că care cică de ce mai ezixtă milimetru’ din moment ce maşina parcurge kilometri? Şi p-ormă de ce mi-ar inflama logica neuronii? Din contră, logica te linişteşte şi-ţi spune când e cazu’ să te duci la culcare…! Filozofie d-asta face unu’ Iohannis care ‘ce că 6 apartamente-n Sibiu fac cât unu’n Bucureşti! Auzi ce-al dracului am ajuns io, cu un apartament în Bucureşti! Păi nu simţi că-ţi lipseşte lojica? 😯

      • PS. Io nu voiam să-ţi zic ce pockerist precoce eram. Voiam doar să spun că chestia cu găletuşa cu monede mă chinuia prin copilărie, când jucam pocker la 10 bani deschiderea, da’ vârsta nu era cu precocitatea ci cu nătăroşenia găleţii cu mărunţiş! 🙂 🙂
        Şi cu logica cu Ploieştiu’ şi Piteştiu, io o ştiam p-aia cu iedu’! 🙂 🙂 😯

  5. Eu mi-am facut pusculite peste pusculite si acum strang maruntul sistematic. Din cand in cand rastorn pusculitele (am trei: una pentru 10 bani, una pentru 50 si una pentru maruntisul maruntisurilor) in pat si ma apuc sa-mi numar agoniseala, apoi o pun la loc. Dupa ce se vor strange multi rau (nu m-am gandit care-i suma aia mare si rea) vad eu ce voi face cu ei si ce rol vor capata in viata mea.

    • Ce bine de tine cand e vremea urata si ploua! Ai bani de numarat, nu te plictisesti… 🙂 Oricum, iti dai seama ca deja esti mai pricopsita decat cocosul care avea punguta cu (doar) doi bani? Si el a ajuns departe… 🙂

  6. Eu iau maruntisul care mi se da rest si il folosesc la randul meu ca sa platesc diverse. Folosesc monedele exact cum folosesc bancnotele.
    Lidl e singurul magazin de care imi amintesc sigur ca mi-a dat rest 1 ban la preturi d-lea cu …, 99. In acest moment am o moneda de 1 ban in portofel.

  7. Eu am puşculiţă. O dată la două zile îmi eliberez portmoneul de mărunţiş şi îl pun în cutie. să tot fie către 50 de lei până acum. Nu o am de mult timp şi am făcut-o pentru că îmi zornăia geanta şi mă enervam. Când se umple… văd eu.. 😀

  8. Eu am o pușculiță (un purcel gras și roz) de care uit tot timpul când am nevoie de mărunțiș 🙂 . Am în mașină tot timpul două-trei monede de 25 cenți, dacă tre’ să le bag pe undeva 🙂
    În altă ordine de idei sper că nu te-am supărat în vreun fel 😦 eu mă declar fun # 1 blogului tău Zeamă de cuvinte și umorului pe care-l cultivi. O zi minunată îți doresc!

  9. la noi in familie e simplu: sotu pune maruntisul intr-un bol, sa nu-l care in buzunare. cand simt ca s a adunat cam mult in bol am grija sa-l golesc. adica sa-l cheltui, desigur.
    acum ne batem capul sa-i facem educatie financiara copilului. dar nu se prinde de el neam. abia strange si el un ban acolo si se grabeste sa ii cheltuie sa nu cumva sa le duca grija. ba l-am mai prins si fiind generos si vrand sa imparta cu copiii in parc gologanii lui…. am sarit ca arsa. generozitate maica dar cu limita.

Lasă un răspuns

