Painea noastra cea de toate zilele…

Standard

images (1)Nu cumparam paine de la supermarket. Nu-mi place painea feliata, prefer caloriile vrac. Asa ca luam paine de la brutaria din sat. Da’ ce paine! De-aia copata in cuptor pe lemne, cu miez aromat si crusta crocanta. Care nici nu ingrasa si nici nu prosteste, evident! 🙂

Brutaria e foarte aranjata si are si un magazin propriu, unde se vand diverse alimente si se aduc si produse de patiserie. Mai exact se aduc prajituri de la Campina, nu multe cat sa se invecheasca in frigider, suficient de bune si de ieftine cat sa tentze cumparatorii.

Oprim masina in fata brutariei si intra Sotu’ sa cumpere paine. Eu astept in masina, casc gura la trecatori si la cei ce intra sau ies pe usa magazinului. Ies doi barbati  cu o paine si doua sticle de bere la doi litri. Pai da, ca mancarea-i fudulie, bautura-i temelie! Si berea e aliment, are multe calorii. E clar, clasa muncitoare s-a deshidratat si trebuie sa consume lichide… Apoi iese un nene imbracat ponosit, in haine de santier, plin de var; are cateva paini in sacosa si un carton de prajituri dus cu mare grija intr-o mana, ca un trofeu. Uite un om care a trudit din greu pentru painea familiei! Si poate ca a fost zi de leafa si s-a gandit sa-si rasfete copiii sau sa-si indulceasca sotia. Bravo lui, un familist model!…

Iese si Sotu’. Numai cu paine. Silueta mea freamata de bucurie ca nu s-a alterat nici cu bere, nici cu eclere. Si mai pune si painea in portbagaj, cat sa nu ciugulesc si eu un colt.Inghit o gura mare de saliva si oftez. Of, barbatii astia!Ca n-au si ei toti aceeasi logica sau macar sa repete modelul celui dinainte!…

41 de răspunsuri »

  1. eu mai fac piine (mai ales in serile de iarna…). O mancam asa, fierbinte, mirosul ne ridica pofta de mancare, rupem bucati de piine aburinda si punem cate o felie groasa de unt peste, care se topeste si prelinge ….

    • Buna Arakelian,
      Si mie imi place painea calda..
      Eu o mancam cu sunca afumata si ceapa de apa..cand locuiam in Ro.
      Sau cu telemea proaspata de vaca si ceapa verde..
      Aici, in Belgia nu am” regasit ” niciodata acel gust al painii din Ro, facuta in casa.
      In schimb am mancat diferite tipuri de paine ff interesante..in paine erau puse diferite seminte..chiar cu ceapa am mancat, cu alge..cu stafide..aveau un gust f bun..poti incerca si tu..iti cumperi diferitevseminte(dovleac, in etc) si le pui in coca..
      Intra pe net si sunt mii de retete..eu am mancatvsi mi s-au parut excelente…

      • piine cu ceapa nu am mancat si nici nu as manca, nu e pe gustul meu. Dar cu masline am incercat si e f. faina. Cu alge si/sau stafide….

        Eu imi mai pun seminte, in interior/deasupra, functie de ce am, sau tarate, faina de secara (tot din Ro le cumpar, sunt f. ieftine), asa ca piinile mele sunt una mai diferita de alta, evident nemaipomenite.
        Despre piinea din Belgia: am gasit brutarii traditionale, care fac paine cu maia, nu cu drojdie (in franceza: pain au levain) iar gustul este nemaipomenit – traditia franceza de piine a contaminat si Belgia. Doar ca e scumpa (2-3 euro) pe cand eu ies la o piine sub 50 centi…plus placerea de a o face. Si mirosul. Ma credeti pe cuvant ca ridic apetitul membrilor de familie cu mirosul ala, nici nu ii mai pasa copilului ca o dor dintii care se misca :)))

        Asta asa, ca sa o innebunim si mai mult pe adelina.

  2. Lasă poftele, Adelină, că te faci cît o pîine de-aia ardelenească! 😛 😆 Ştie el Soţu’ ce ştie… 😉

    Eu mănînc numai pîine neagră, care de fapt nu mai e de mult neagră. Nu am nici o brutărie cu vînzare pe aproape şi nici nu ştiu cîte brutării din oraş mai fabrică pîine neagră cu vînzare vrac, aşa că iau de-aia feliată. În ultima vreme nu mai e neagră ci integrală, din nu’ş ce motive. Dacă aveam condiţii mai acătării rămîneam pe mămăligă ca vara, da’ cînd e rece nici naiba nu stă în bucătărie o oră să învîrtă-n ea. O să am nevoie de pantaloni mai largi în primăvară. 😀

    • Buna,
      In mare parte ai dreptate..f greu sa gasesti paine integrala in Ro.
      In general pun caramel pt.a-i schimba culoarea..nu stiu unde locuiesti, dar, daca ajungi in Buc la „chezPaul”..acolo au paine adevarata..baghete frantuzesti adevarate si croisante cu unt!!

    • Ehe, unde-i painea neagra de altadata!… 🙂 Aia integrala e un fel de „cioara vopsita”, doar ca e vopsita mai spre negru, nu mai spre alb. Cica unii o coloreaza cu caramel… si mie tot mamaliga imi place mai mult, doar ca, fiind singura mamaligara din casa, fac portie mica la microunde, ceea ce nu-i chiar cea mai buna mamaliga.
      Si daca ma fac cat o paine ardeleneasca, ce? De-abia o sa stea sufletul meu mai neinghesuit. 🙂

      • Ei da, pîinea aia rotundă şi grea, de patru lei… ce bucurie pe mine, copil fiind, cînd îmi dădeau ai mei bani să-mi iau cîte una! Eh, acum primim „indicaţii” de la alţii cum să ne hrănim, reţetele autohtone brusc nu mai sînt bune… Pîinea neagră e neagră de la caramel, cenuşă, cacao… da, inventivii au găsit variante să facă oricum numai corect nu.

        N-am încercat niciodată să fac mămăliga la microunde; sună a scheci umoristic! 😆 Povesteşte-mi şi mie, te rog, procesul de fabricaţie, timpul de fierbere…

        Ai perfectă dreptate cu sufletul, ar fi păcat să stea înghesuit şi timorat. Că e mare, numai un orb n-ar vedea. Şi sînt, din păcate, şi orbi pe lume…

      • Fii atent la reteta de mamaliga microunduita: pui intr-un castronel o ceasca de malai, doua si jumatate de apa, sare,mesteci putin, reglezi cuptorul 7-8 minute (dupa cat de grisat e malaiul), mai mesteci putin, mai reglezi 7-8 minute si…gata! E precum nechezolul in loc de cafea, dar e ceva. 🙂

      • Săru’ mîna, o să încerc cu prima ocazie! 🙂 Principala problemă e cu castronu’, că am avut unul din sticlă la set, care zicea că rezistă la microunde şi după ce-am fiert cîteva supe în el a crăpat de-a curmezişul pe trei sferturi. Să văd dacă găsesc vreunul din porţelan, mai mărişor. 😉

    • eu am cautat retete de brutari pentru piine neagra. mai toate retetele recomanda sa se amestece… 10% faina neagra si restul faina alba… Eu am reusit sa o fac si la 50% faina neagra, 50% faina alba. Problema la faina neagra este glutenul care nu se leaga si modeleaza atat de fain, apoi se usuca repede; mie nu imi pasa ca piinea mea nu e aspectuoasa, pt ca oricum o mancam imediat:)))

      • Io cer de la domn president, indiferent cum se va numi el, un program special gen „prima bere moca”sau „berea şi lămâia”. Dacă nu vrea, protestez. În română ştiu să înjur şi „şaise” ştiu doar să ţip, de scris nu trebuie că pancartele e scumpe oricum

    • Cum adica sa nu se faca???? Piinea se face usor, cu rabdare, dar nu repede…
      Eu ma duc acusi acasa si mai fac niste baghete, ca se coc mai repede, cu drojdie ca si cu aia creste mai repede. Si mananc la cina o cana de bors acru proaspat ca am pus aseara la umplut si dimineata parea ca s-a acrit oleaca dar nu suficient, totul cu o bucata de piine din aia fierbinte si bine mirositoare. Dar pana atunci mai prashesc aici pe ogor inca 30minute, de ochii sefului, ca nu mai am rabdare, dar am foame.

      • 😦 eu am spus că nu se face să le spui oamenilor flămânzi despre pâine făcută în casă şi unt topit pe ea şi chestii că iar salivez. Nu că nu se face pâinea… 😦

  3. Dupa o seara” trop arrosé” cu de toate, la un restaurant ” gastronomique”, deschid hotmail-ul si peste ce articol dau!!!
    Initial mi-am zis sa nu citesc postarea imediat..
    Dar, n-am reusit sa rezist tentatiei..
    Sa incep cu inceputul..
    Sunteti f hotarata!!! Ff decisa!!”eu nu cumpar paine din supermarket”!
    Suna cam asa : „noi nu ne vindem tara”!!!
    Va spun in cunostinta de cauza( am avut brutarie industriala in Ro), ca si in painea asa zisa ” naturala” de brutarie, se pun multi conservanti pt.ca painea sa arate bine si sa nu va imbolnaviti d-voastra.. in faina folosita in procesul de fabricatie, sunt pusi aditivi, deja de la sursa!!
    Sunt de acord cu d-voastra ca painea coapta in cuptor cu lemne are alta aroma! Si eu o prefer!!
    Miezul este aromat de la aditivi, nu de la focul de lemne!!!
    Afirmatia d-voastra ca painea de vatra nu ingrasa este total gresita!! Painea contine un anumit nr de calorii!! Ca orice aliment!! Nu voi dezvolta subiectul….
    Nu painea prosteste!!!
    Ce inseamna pt.d-voastra” brutarie aranjata”? Expresia de aranjata nu se potriveste in cazul brutariilor..
    O brutarie trebuie sa fie din punctvde vedere igienic cat mai clean..intr-o brutarie normele de igiena trebuiesc respectate la sange..in Ro f rar am vazut asa ceva..de aici si toxiinfectiile alimentare..care sunt curente din cauza lipsei de igiena..mai ales la tara..am locuit la tara si stiu cum ” se fabrica” paine..si mai ales cei care o manipuleaza..care in general au mari probleme cu igiena!!
    Ce inseamna pt.d- voastra prajituri ” suficient de bune si de ieftine”??
    Ieftin in general implica folosirea de materii prime de proasta calitate..ieftine pt.a rezulta un cost de productie f mic..
    In Ro e f greu sa gasesti o prajitura adevarata in comert..numai anumite gospodine, acasa fabrica prajituri adevarate, cu ingrediente cat de cat naturale..
    N-am inteles niciodata de ce barbatul trebuie sa coboare din masina si sa cumpere paine..pare pedepsit..
    Da, berea este un aliment, este demonstrat stiintific( am facut colegiul de 3 ani in oenologie).berea bauta cu masura este excelenta pt.sanatate..exact ca orice bautura alcoolica!
    Nu-mi place cum ” creionati” portretul barbatului” cu haine ponosite, de santier..
    Aveti atata ura impotriva unui muncitor in constructii..nu aveti nici un respect fata de alti oameni, cu alte profesii..lumea nu este alcatuita numai din intelectuali..sunt profesii f diferite..intr-o zi avem nevoie unii de altii..
    Nu stiu cum puteti gandi asa, in anul 2014!
    Sa-nteleg c-ati fost f dezamagita ca sotul nu v-a cumparat prajituri si nu v-a adus painea..daca coborati d-voastra din masina, va puteati satisface dorinta de ceva dulce..poate ca sotul d-voastra ” tine” la silueta d-voastra!!
    Barbatii sunt uneori” un mister”..
    Parca e mai frumos asa..fiecare sa-l „descopere” misterele celuilalt..

    • Maica, ce masochisti sunt unii! Parca ziceati ca nu va place deloc cum scriu,de ce va mai chinuiti sa cititi? Asta face parte din stofa de martir a romanului. 🙂
      Vedeti ce persoana hotarata sunt? Nu habotnica si nu intransigenta, dar hotarata. Nu-mi place painea feliata si gata! De ce? Ete, de-aia! Fara argumente, chestie de gust.
      Si vad ca inca nu v-ati obisnuit cu scrisul meu, in special autoironic. Ca nimeni nu poate face misto de mine mai bine decat o fac eu. Evident ca painea ingrasa si contine aditivi! Oi fi eu de la tara dar nici chiar asa naiva nu-s! De-aia am si pus un zambet dupa afirmatie.
      Prajituri suficient de bune inseamna ca nu-s suficient de proaste precum le fac cele mai multe cofetarii, iar suficient de ieftine inseamna cam cu 10-15% mai putin decat pretul cofetariilor din oras. De igiena nu zic nimic, ca nu stiu unde s-a scarpinat patiserul inainte sa framante aluatul. 🙂 Eu vad doar modul de prezentare si depozitare si aici e ok! De unde stiti pe cine urasc eu?Ati vazut salahor pe santier in costum si cravata? poate prin minunata Belgie, ca la noi asa umbla oamenii, in haine mai ponosite la lucru. Si asta am spus-o special ca antiteza pentru a evidentia cartonul de prajituri.
      De ce n-am cobrat din masina? Pai asa facem noi, astia plini de ura impotriva muncitorilor, care nu ne vindem tara si care nu mancam paine feliata! 🙂

  4. what in the world??? mare ti-e gradina doamne, portile-s deschise iar unii sar gardul….
    In legatura cu postarea…mi-ai facut pofta de pita calda. Asa ca , ma duc sa scot masina de pita sa trag una pina vine sefu’ acasa. Sa miroase si la mine a pita calda, ce numa la altii? 😛
    si ia te rog prastia si arunca si aici din prajiturile alea ”suficient de ieftine”…hai ca io deschid geamul sa le prind!

  5. uite asa am citit si recitit de s a zapacit saraca paine si nu mai stie nici ea care e buna si care nu.
    pana la urma paine sa fie, ca de cautat in coarnele ei doar unii or avea timp.
    bine ca m am lamurit de unde a rasarit varianta Be ca nu aveam maine liniste in sectia de votare :)))

  6. Pingback: Noi ce mai mâncăm? - vavaly

Lasă un răspuns

