Fericiti cei care…

Standard

Sunt insomniaca de fel. Nu stiu daca am o gena defecta, un deficit de melatonina sau e de vina ritmul de lucru, cu multe ture de noapte. Da’ nu pot sa dorm si pace!

Zilele trecute m-a vizitat o verisoara. Si ne-am tot intins la un pahar de vorba si doua de bere cu lamaie. Am depanat amintiri si l-am pomenit si pe tatal ei, caruia tocmai ii facuse parastas, si ne-am amuzat de felul in care atipea brusc daca se lasau cateva clipe de liniste.Om energic, n-a avut stare toata viata lui, mereu avea ceva de facut, mereu facea planuri ce o sa faca in orele urmatoare, dar daca se aseza pe scaun intr-un colt si nu-l intrebai cinci minute de vorba el atipea; apoi se trezea odihnit si pleca iar la lucru.

Si verisoara imi spune razand ca a mostenit aceeasi meteahna: toata ziua munceste, sta in picioare, dar seara, cand ajunge acasa, daca se duce la baie si se aseaza, ca omu’, pe tron, adoarme acolo. Din reflex isi sprijina barbia pe palme, coatele pe genuchi si se trezeste cand a amortit si i s-au inrosit genuchii. Uneori baga de seama sotul ei ca intarzie cam mult in baie si o striga dandu-i desteptarea, alteori se trezeste singura cand ii intepeneste gatul. Si-am tot ras inchipuindu-ne scena si mirandu-ne ca isi poate mentine echilibrul, nu pica-n nas sau sa dea cu capul de pereti. Chestie de antrenament, nenica, nu treaba de amator!🙂

Apoi ne-a povestit ca si fiica ei e exact la fel: adoarme in orice conditii, cel mai adesea pe wc. Doar ca tanara generatie e mai emancipata, apeleaza la tehnologie:  fiindca isi cunoaste obiceiul, isi ia si telefonul in baie, astfel ca prietenul ei o suna din dormitor daca vede ca intarzie!

Chestia asta mi-a dat de gandit. O fi existand o gena a somnului? Am eu genele defecte? Ca si sprancenele mi-s cam rare… Cum au unii norocul sa mosteneasca lucruri bune: gene de longevitate, gene de somn,  conturi in banci, case si bijuterii!…

somnCare a fost cea mai ciudata imprejurare in care ati adormit? Mie mi s-a intamplat o singura data sa adorm, in picioare, la o coada la magazin.Dar aveam circumstante atenuante, eram sub efectul unui antihistaminic. Ba nu, mint, am mai adormit odata la o coferinta medicala, intr-o aula destul de goala, sub lumina reflectoarelor si cu castile de tranducere la urechi.M-am trezit cu capul dat pe spate, cu gura cascata si cu lueta rezonand intr-un tremolo sforait, in timp ce lectorul tocmai urca scarile, era aproape in dreptul meu, de am crezut ca vine sa ma ia la palme ca i-am sabotat spiciul; dar nu, tocmai se terminase expunerea si pleca, n-avea treaba cu mine. M-am simtit minunat!🙂 Si am mai descoperit de curand ceva care imi induce o oarecare somnolenta: discursurile liniare si fara inflexiuni ale lui Iohannis.🙂

44 responses »

  1. poate e si gena, dar e vorba si de puterea de relaxare. Si asta se invata in familie.

    In facultate dormeam cu muzica pe langa. Da, colegii faceau glume ca o sa ia patul cu mine si sa ma scoata pe hol si sigur nu o sa aud. In ultimii ani m-am stricat: griji, oboseli adunate, ganduri aiurea, dureri ba aici/ba colo, tusea ma fac sa adorm greu si sa ma trezesc usor.

    • Ma cam pricep la exercitii de relaxare, fac un fel de yoga pentru durerile decap care nu cedeaza la nimic. Dar relaxarea e una, somnul e alta, nu mi se leaga una de alta decat foarte rar si doar pentru cateva minute. Si cel mai bine dorm dimineata, dupa ce rasare soarele.

      • am colegi care sunt atat de relaxati si calmi ca pot sa adoarma si la cinema. Ei sunt de felul lor calmi, relaxati, senini.
        Cu yoga si exercitiile de relaxare calmeaza, dar nu… suficient.

  2. Oricât aş fi de obosită, când ajung la un eveniment la care trebuie să prestez, mă încarc instantaneu cu energie şi până dimineaţa muncesc cu zâmbetul pe buze. Dar în clipa în care totul s-a terminat şi mă urc în maşină ca să mergem spre casă, parcă mă scoate cineva din priză. Uneori adorm, alteori zac pur şi simplu fără niciun pic de vlagă.🙂

    • Si eu pot sa trag de mine pe termen lung, daca e nevoie inadesc 3 revelioane fara pauza de somn.Dar cand ies dimineata din tura nici nu-mi mai schimb hainele, plec acasa in uniforma de spital (ca oricum trebuie s-o iau la spalat), nu-s in stare nici sa-mi deschei fermoarele sau nasturii. Si acasa…aruncat hainele in cos, spalat, pijamale si la asternut! Ca ma trezesc tot ca un zombi, asta-i partea a doua.🙂

  3. În urmă cu vreo 4 ani, am adormit pe plajă de la ora 11 până pe la 4, când începea să vină lumea la plajă şi m-a trezit gălăgia. Desigur, nu am mai dormit ca omu’ vreo câteva nopţi după aceea pentru că doar în picioare puteam să mai stau! :))

    • In primul meu an de munca, daca tot aveamserviciul chiar pe malul marii, ieseam din garda si ma culcam direct pe plaja, abia pe la pranz ajungeam acasa. Noroc ca ultravioletele nu erau asa agresive atunci, ma mai ocrotea paturica de ozon, altfel demult mi-as fi lasat pieile pe nisip.🙂

  4. Să înțeleg că discutăm de o problemă legată de lipsa de somn ? Oare să-mi scriu memoriile? sau să le dau dracului pe toate…

  5. Adelină, eu o bănuiesc pe fosta mea (aia prima, cu acte) de vrăjitorie! 😈
    De ce? Păi hai să-ţi spun:

    Demult de tot, pe vremea cînd eram împreună – ceea ce n-a durat decît mai puţin de-un an – într-o zi a venit în vizită la noi un vechi prieten din copilărie. Şi n-am apucat să stăm de vorbă decît vreo cinci minute, că m-a plesnit subit un somn greu, inexplicabil. Mă simţeam de parcă atracţia gravitaţională – acel g (de obicei) mic, a nu se confunda cu Marele Punct!🙄 – crescuse dintr-o dată de zece ori!

    Am apucat să-mi cer scuze faţă de amicul şi am picat în pat ca tubu’ de oxigen. Habar nu am ce s-a întîmplat după aceea, am fost parcă plecat de pe faţa Pămîntului timp de vreo oră sau două. Cînd m-am trezit, amicul plecase deja, iar ea se uita la mine într-un fel ciudat. Nu reuşesc să-mi amintesc dacă înainte de-a mă lovi somnul a făcut vreun semn discret din mînă, ca în filmele acelea cu vrăjitoare sau extratereşti. Dar în minte îmi stăruie gîndul că are anumite puteri şi atunci, în acea zi, le-a folosit…

    • Si nu ti-ai pus problema daca in timpul acestui somn profund nu te-au rapit cumva extraterestrii si n-au facut ceva experimente pe tine? Ca eu la asta ma gandeam primul lucru si ma cautam de urme de intepaturi sau taieturi.🙂 In bratul stang am un „nodul” vechi si inca nu-s lamurita daca e in urma unui vaccin sau mi-au implantat un cip…

      • Sincer să fiu, mai mult m-am gîndit dacă nu cumva a experimentat fosta cu amicul, că tot îi plăcea ei să experimenteze en-gros şi en-detail.🙄 Dar hoţul neprins e negustor cinstit, nu?😐

        Cît despre nodulul ăla al tău… ia pune stetoscopul pe el şi şopteşte-i uşor „cirip-cirip”; dacă răspunde „cip-cip”, sigur e cip.😛😄

  6. Am adormit în şcoală la ora de română, profa dicta un comentariu la ceva. Am pus capul pe bancă şi… m-a trezit ea.
    Am adormit şi la muncă dar eram la început, nu eram obişnuită cu trezitul la ora 5 aşa că am o scuză. Atunci m-a trezit colega înainte să apară şefu. În rest nu am aventuri din astea, nu adorm deloc uşor. Dorm mult dacă nu sună ceasul dar adorm tare greu…

    • Cand plec spre serviciu dimineata, inainte de ora 7 si vad copiii mergand asa matinal spre scoala mereu ma intreb cum or rezista ei, micutii, la ore,daca s-au trezit cu noapea-n cap? Ca eu pana pe la opt sunt „inabordabila”, imi inghit galbenusul abia dupa a doua cafea…🙂

  7. Chiar să ațipesc așa brusc, în picioare sau mai știu eu cum, nu mi s-a-ntâmplat, altfel m-aș fi suspectat de cataplexie, dar totuși… Datorită programului meu, cu multe nopți pierdute, în timp, de vreo 2 ani sunt dată peste cap cu somnul. Ziua mi-e un somn de mor și abia după ora 4-5 după amiază încep să devin vie iar noaptea muncesc de rup, fără probleme, atunci am randament maxim și chef nemaipomenit. Însă, în ultima vreme, și mie îmi vine să moțăi și chiar o fac numa’ că, a naibii fatalitate, mi se întâmplă mereu taman atunci când nu vreau sau nu trebuie🙂
    Cred doar că s-au adunat de toate, în timp… stres, griji, gânduri și cum nu reușești să le faci să dispară, istoveala te-aruncă în ațipeli din astea succinte și la/pe obiect(e)

    • Asta e si problema mea, ca bietul organism nu mai stie cand e timp de veghe, cand de somn, e obligat sa lucreze cam haotic. Si daca pierzi cam 7 nopti pe luna, se cunoaste, iti cam piere somnul. Dar statul ne e recunoscator, ne da un spor de 10% la salariu…

      • Normal, îți dai seama că organismul e debusolat complet după atâtea intervale neregulate de somn, odihnă, muncă, etc, toate haotice, dar te caci pe el spor, iete așa, pe românește, că ăla nu-i praf de somn și sănătate ci doar un basm de adormit copii🙂

        Hai că mi-am amintit o situație în care cineva a adormit, fix ca naiba… o colegă de facultate. Eram în ultimul an și aveam 4 spectacole în care jucam, în paralel, spectacole care intrau de altfel și sub „incidența” licenței, ca examen final la actorie. Jucam „Vrăjitoarele din Salem” și în primul act, piesa începea cu una dintre noi, într-un pat, bolind, celelalte „vrăjitoare” pe lângă… și erau cam 20 de minute de replici, timp în care, cea din pat, nu avea nimis de zis,nimic de făcut. Și uite-o pe Raluca mea, cum adoarme în timpul spectacolului, stând confortabil în pat, cu pernă, pătură și toate cele. Și zic eu ultima replică, moment în care ea trebuia să se trezească și să-și dea replica. Și o zic și aștept. Ea nimic. Mai zic o dată, ceva mai tare și ușor reformulat, ca să nu se „simtă” în public… Raluca mea, nimic! Dormea dusă… m-am dus spre pat, improvizând și i-am ars un dos de palmă de-am trezit-o de-a binelea, de-a uitat și replica și tot eu i-am zis-o cât să aibe de unde să se agațe iar de text🙂 Am scos-o la capăt, dar sărăcuța era terminată de oboseală, făcea două facultăți, asta și literele și era în an terminal la amândouă… era în sesiune… noaptea învăța pentru litere, dimineața venea la noi la cursuri, la amiază la repetiții și seara la spectacol și o ținea așa de vreo lună. MI-a fost milă de ea că i-am ars palma aia dar după ce zici în van două-trei replici, repetate de altfel, așteptarea publicului era să devii nervos, ca o creștere a tensiunii narative și exact asta a trebuit să fac🙂

      • Mai bine improvizai si ziceai ca ai facut un numar de magie (daca tot era pe baza de vrajitoare) si ai hipnotizat-o. Tu mai primeai niste aplauze pentru prestatia magica, ea mai dormea cateva minute. Ca la aplauze tot se trezea.🙂

  8. Oricât îmi bat capul, nu-mi amintesc să fii adormit în vreun loc sau moment nepotrivit, respectiv haios. Așa că zic pas și trec ștafeta cuiva mai experimentat din acest punct de vedere.🙂

  9. nu stiu daca de teama sa nu adorm mi am luat si eu telefonul la baie si mi am zis sa vad ce mai face Adelina noastra, dar macar m am amuzat.
    si eu sunt cam insomniaca de fel dar sunt momente in care adorm in orice pozitie. am adormit si eu la o conferinta in ditamai sala de spemii de persoane leganata de vocea suava a speakeritei. cred ca vreo juma de ora am dormit, dupa cum am dedus la trezire ca decursese discursul dar si dupa spusele colegilor. m am simtit ca noua.
    mai adorm la tv duminica dupa amiaza, cand hotarasc sa fac o deconectare totala.
    dar sa stii ca e vb si de gene. am vazut un documentar in care spunea ca oamenii sunt bufnite sau ciocarlii si ca programul de lucru e bine sa tina cont de acest fel de a fi al omului.

    • Asa-i ca se doarme bine la conferinte? Si daca o asculti si biling, cat sa nu te poti concentra, vin visele si sforaielile gramada. Macar au colegii de ce se amuza, sa nu-i ia somnul si pe ei. Eu cand m-am trezit m-am uitat vinovata-n jur, dar erau multi cei care inca nu se trezisera, deci m-am consolat.🙂 Eu sunt bufnita sigur! Bufnita, nu cucuvea!🙂

  10. Daaaaa….vocea lui nenea presedintele nostru si pe mine ma relaxeaza si ma predispune la somn…
    Pe veceu inca nu am adormit…pentru mine ,actiunea desfasurata acolo , e rapida…dus->facut->spalat-> iesit….adicatelea si baia mea dureaza doar 10 minute maxim….probabil e claustrofobia de vina , nu stiu.
    Insa cel mai ciudatel loc in care eu am adormit si am dormit dusa , a fost , dupa cum am mai scris , in Biserica Neagra , la un concert de orga , pe muzica lui Bach ( taman pe astfel de muzica , care e mai buna la filmele horror , nu de cantec de leagan).Dusa am fost…..m-am trezit ca eram eu , prietena mea( si ea dormise tun) si biserica….

      • Tu sti ca m-am gandit la treaba asta? Dar au voie doar babele , de-si cumpara scaune pe margine , sa doarma…la alea nu se pune😛
        Nici macar sfantu’ duh nu ne mai vindeca….😛

      • Pai ce-ai vrea, fata, cand bate baba matanii si-i vine tot sangele-n cap, sa pice lata si sa ramana cu fruntea lipita de podea? Daca e si anchilozata si mai are si vreo suta de kile cine-o mai ridica de jos? Las-o acolo, pe scaunel, ca-i mai bine. Si nu mai zii de babe, n-ai vazut inaltii prelati sau presedintele tarii, daca merg la slujba, ce tron domnesc au? Ia du-te tu cu fotoliul de la Elvila, vezi, te primeste?

      • „Scaunele de pe margine” se numesc strane şi-n mod normal se află în proprietatea ctitorilor sau enoriaşilor de vază care contribuie la bunăstarea bisericii. Numele lor este sculptat în lemnul spătarelor.
        Lipsa băncilor din bisericile ortodoxe se datorează suprafeţei, de regulă mici, a lăcaşurilor şi nevoii de a încăpea cât mai multă lume. Or, în picioare încap mult mai mulţi enoriaşi decât stând aşezaţi, mobilierul ocupă mult spaţiu.
        În Bucureşti mulţi preoţi au cumpărat şi au dotat bisericile cu scaune pentru enoriaşi.

      • Deci nici in fata Domnului nu suntem egali: unii au bilet cu loc, altii numai in picioare.🙂
        La Sihastria Putnei, langa manastirea mica, s-a ridicat un monstru de biserica, incap trei de-ala mici in ea; si l-am intrebat pe un preot de acolo de ce a trebuit sa faca enormitatea aia de lacas, iar el mi-a raspuns ca vine foarte multa lume, n-aveau loc inauntru. Pai si artunci de ce n-ati facut-o mare in largime, nu in inaltime? Ca doar nu puneti scaune supraetajate! N-a stiut sa-mi raspunda… Eu cred ca de vina e gena de martir a poporului roman, ii place sa se chinuie stand in picioare.

  11. La mine e pe dos. Adică nu pot să dorm dacă nu e liniște perfectă. Iar dacă nu dorm cel puțin opt ore pe noapte (neapărat noaptea, că ziua nu pot) nu funcționez conform graficului și sunt nefuncționabilă. Sunt pe pilot automat și foarte agitat. Nu pot dormi pe nici un mijloc de transport (a se lua notă că zborul până-n Românica e de minim 12 ore plus escale). Iar uneori nu pot să adorm de frică că nu pot să adorm.
    Sunt un cosmar personificat. La hotel să nu fie parter, să nu fie pe partea cu strada circulată și sub nici o formă lângă mașina cu gheață. Așa că la câte probleme am să dorm, n-am cum să adorm pe nepusă masă că… mi-e frică oricum că nu pot să dorm, deci nu dorm. Ha, ha, ha… ai înțeles ceva? Dacă nu… îți concluzionez eu: se poate și mai rău😀

    • Si eu sunt mofturoasa rau cand e vorba de dormit. Ma enerveaza pana si ledurile de la intrerupatoare, aud si daca tropaie o furnica in pod, mor daca picura apa la un robinet. Sa nu mai zic ce stare de nervi am cand e luna plina! Noroc cu industria farmaceutica, pe care o injur copios dar care imi mai da o mana de ajutor. De-aia zic, fericiti cei ce pot sa doarma oriunde!

  12. aaacum te inteleg. Tu esti o sensibila cu dormitul. Eu fac urat la adormit, dar daca mi-e somn, dorm si intr-o covata, cu muzica si lumina, gasesc eu ceva sa imi pun pe ochi. Tot gandurile sunt inamicul cel mai mare al meu :))

  13. eu nu dorm ziua! ma rog, nici noaptea nu prea…
    ciudat? haios…veneam de la un drum lung si am atipit in tren, m-am trezit pe umarul unui nene in varsta de langa mine care nici nu respira sa nu ma trezeasca, eu fiind cu fica-mea de 2 ani in brate, care si ea dormea jumatate pe el :))

  14. Nici eu nu prea pot să dorm. De cum mă pun în pat .. dă-i cu ideile. La greu îmi tropăie ideile prin cap. Am dat cu de toate: valeriană, sunătoare, melatonină, relaxare. Nimic. E ceva cu „unitatea centrală” că altfel nu se explică.

Lasă un răspuns

