Fisa postului

Standard

Cand sunt de serviciu in tura de zi plec cu pachetel de mancare de acasa; ca nu pot sa mananc din mancarea bolnavilor si nici firma de caterinca nu avem. Din punctul meu de vedere as putea trai foarte bine cu o cafea si un corn dar nu pot sa nu pun si eu mancare pe masa, ca doar mancam la comun, masa tovaraseasca. Nu suntem simandicoase , mancam care ce avem, rar mai facem comanda de vreo pizza sau mai cumparam niste covrigi.

Cel mai tare ma enerveaza zilele de post. Odata ca n-am tinut post niciodata, nu-i inteleg logica, si in al doilea rand ca nu stiu ce naiba sa-mi iau de acasa si sa fie fara proteine animale. Mai cumpar cate un pateu de post, o caserola cu fasole batuta, niste biscuiti de post sau fructe. Dar asta-i mancare? Nu-mi impune nimeni sa tin post, as putea sa-mi mananc linistita snitelul sau iaurtul, dar nu mi se pare fair play si nici nu vreau sa duc pe cineva in ispita. Asa ca eu ma ridic intotdeauna prima de la masa (si flamanda!) fiindca nu ma atrage meniul.

Acum e postul Craciunului. Off, Doamne, mai am o luna de mancat covrigi si cartofi fierti!(Asta la serviciu, ca acasa…tocmai am lichidat restul de gratar cu mici si fleicute de ieri.) Si nu cred ca asta imi garanteaza o rezervare in Rai…

Asa ca vreau sa va intreb: voi tineti post? Si de ce, din motive religioase sau medicale? Ca, daca e din motive religioase, eu sunt adepta ideii ca „e pacat ce scoti din gura, nu ce bagi in gura”si nu cred ca indopandu-te cu fasole ti se iarta gandul rau, egoismul si aroganta. Si cred ca nici tigara nu ar acceptata, chiar daca tutunul e o buruiana. Iar daca e din motive de sanatate ma uit numai la cat cresc glicemiile in aceasta perioada (dar cica scade colesterolul!) , cat „infloresc” anemiile si cati batrani nu-si mai continua tratamentul fiindca tin post negru si nu pot sa-si ia medicamente  pe stomacul gol.Ca sa nu mai vorbesc de efortul digestiv cand incepe dezmatul culinar de Craciun…

Si inca o intrebare: daca postul are conotatie religioasa de ce e atat de diferit de la o religie la alta? Organismul musulmanului functioneaza altfel, pe baza de repaus digestiv ziua si de indopare seara?Unii trebuie sa rumege numai ierburi si altii pot sa roada oscioare?

Oare cati oameni „postitori” respecta si celelalte reguli are religiei lor si cate fapte bune face fiecare in post?Nu e postul doar o ipocrizie pentru unii, un fel de a-l pacali pe Dumnezeu?… Noroc ca Dumnezeu e bun si iarta!Chiar si pe mine.

adevaratul-post-milostenia

37 responses »

  1. mancare de post: ciuperci, orez, salate de cruditati, naut/hummus (se face usor), linte/fasolica, paste cu ceva-uri, cartofi copti in coaja, si o iei de la capat.

    In rest, am multe de zis, ca eu tin posturile, si Mohamed e la biroul din fata mea, si el tine Ramanamul lui. Iti dai seama ca am filozofat si discutat si in sus si in jos, si medical, si neurostiintsa, si de slabit etc. Mai pe larg am scris aici: http://teavasilescu.ro/guest-post-dieta-in-post/

    In rest, Ramadam-ul are un concept f. fain: importanta zilelor fara mancare. S-au apucat sa studieze si americanii si rusii practica in spitale de vreo 80 ani, nemtii de la al2 lea razboi mondial. Rusii spun ca au cateva mii de cazuri de astm astfel vindecate.

      • Pai cam asta e Ramadamul: repaus digestiv, zilnic, timp de 40 zile. In loc de 3 mese (bine, colegul mananca continuu!! ssst), el consuma doar 1 masa. In final a slabit cateva kile, pe care le-a recuperat (evident) in perioada bairamului (s-au cum s-o numi in coltul ala de pamant). Si la ei si la ortodocsi pt cine nu poate tine, li se recomanda sa hraneasca pe altii. Cica la musulmani e clar: de hranit alti 5 oameni ce nu au de manca!!! si nu de dat biscuiti la seful :)))

        In rest, citii Biblia cu atentie si nu, nu gasii recomandari clare despre post, ci tot despre caire si penitenta. Dar uite ca dupa studiile lui Longo (un mare si frumos cercetator american) dar si cele rusesti, chiar e posibil ca sa traim postul ca Iisus: cateva zile in desert cu apa si Dumnezeu alaturi – doar sa vrem.

  2. „Nu-mi impune nimeni sa tin post, as putea sa-mi mananc linistita snitelul sau iaurtul, dar nu mi se pare fair play si nici nu vreau sa duc pe cineva in ispita.”
    Găsesc că e a naibii de ciudat să-mi fie mie ruşine de opţiunile mele şi să fie mult mai importante (pentru mine) cele ale altora. De parcă ale mele ar fi cu defect. Dacă nu trăiţi cu deviza muschetarilor, nu văd unde e problema.
    Cît despre ispită, priveşte altfel problema: cu cît e mai mare şi rezistă în faţa ei, cu atît persoana aceea e mai vrednică într-ale religiei.

    • Adica sa le pun eu credinta la incercare si sa le tentez cu niste fripturici si niste prajituri cu frisca?🙂 No, nu-s asa de sadica. Si nici nu ma plateste cineva sa le duc in ispita.🙂 As putea sa mananc singura „cu capu-n cheson” cum se zice, dar nu mi-e felul sa fac opinie separata, daca muncim impreuna trebuie sa si mancam impreuna, de-asta vrem sa fim o echipa.

      • Pai da, mi se pare o rautate gratuita sa faci un om sa inghita in sec, oricata credinta ar avea. La fel de sadic mi se pare sa mananci o shaorma in fata unui maidanez flamand.

      • Zău dacă înţeleg de ce priviţi mîncatul ca pe o formă de „sadism”. La urma urmei fiecare mănîncă ce doreşte. De ce dacă cineva vrea să se sacrifice dpv alimentar în numele credinţei (deşi în multe cazuri e discutabil şi ţine doar de modă) apăi toţi cei din jur trebuie să se sacrifice automat şi ei, că altfel e de porc? De ce ei trebuie să fie trecuţi pe plus şi eu pe minus doar pentru că au decis să ţină post?
        Ce chestie şi cu religia asta! Cum reuşeşte ea să despartă oameni, în loc să-i unească…

      • decizia mea a fost doar sa nu il pun in ispita. Si au am avut colegi in facultate care imi faceau in ciuda cu vreo friptura (nu stiau ca pot trai ani de zile fara carne) – probabil de acolo incoace am decis sa menajez pe cei din jur.
        Apropos de facultate, intr-un post m-au chemat baietii in vizita sa le fac clatite. Eu tineam post, nu am zis nimic, am facut 2 ore clatite pe resou, si am mancat 2 lingure de gem. Nu mi-a fost pofta, a fost asa, o experienta pe tacutele, am zambit si ras in seara aia.

  3. eu am o cu totul alta parerea despre postul biblic. In primul rind postul se tine pentru ca simti si pentru ca vrei, nu pt ca iti este impus de biserica. Postul trebuie tinut intr-o atitudine de umilinta. Nu e nevoie ca cei din jur sa stie ca noi postim; postul este indreptat spre Dumnezeu. “Ci tu, cand postesti, unge-ti capul si spala-ti fata, ca sa te arati ca postesti nu oamenilor, ci Tatalui tau, care este in ascuns; si Tatal tau, care vede în ascuns, iti va rasplati” (Matei 6:17-18).
    Postul poate dura o zi, trei zile, sapte zile sau chiar mai mult. Ar trebui sa cautam in rugaciune calauzirea lui Dumnezeu cu privire la perioada de post. Postul trebuie sa aiba un scop stabilit: ar trebui sa avem o idea clara cu privire la scopul si nevoia pentru care postim.
    In isaia , mai zice asa: “Iata postul placut Mie: dezleaga lanturile rautatii, deznoada legaturile robiei, da drumul celor asupriti si rupe orice fel de jug; imparte-ti painea cu cel flamand si adu in casa ta pe nenorocitii fara adapost; daca vezi pe un om gol, acopera-l, si nu intoarce spatele semenului tau.” (Isaia 58:6-7).
    Ideea postului este sa refacem sau sa stringem legatura noastra spirituala cu Dumnezeu. Asa cum corpul are nevoie de hrana ca sa traiasca, sufletul are nevoie si trebuie sa fie indreptat catre dumnezeu, ca el sa fie hrana noastra spirituala pe perioada cit postim.
    Si ca ultima idee, ca sa nu ma lungesc prea tare, vedem ca in biblie, dupa ce Isus s-a inaltat, aceasta idee de a posti, le-a fost de mare ajutor apostolilor din timpul bisericii primare. Deciziile lor au fost luate dupa perioade de post si rugaciune.Pe cand slujeau Domnului si posteau, Duhul Sfant a zis: . Atunci, dupa ce au postit si s-au rugat, si-au pus mainele peste ei si i-au lasat sa plece” (Faptele apostolilor 13:2-3).
    ceea ce faci tu “Nu-mi impune nimeni sa tin post, as putea sa-mi mananc linistita snitelul sau iaurtul, dar nu mi se pare fair play si nici nu vreau sa duc pe cineva in ispita.” este chiar foarte biblic. Pentru ca ni se spune in biblie ca e pacat sa fii piedica in calea cuiva sau sa ispitesti pe cineva.🙂 Bravo tie!

    • Poate nu-s eu demna sa am o relatie mai stransa cu Dumnezeu sau nu inteleg de ce ceea ce mananc ar influienta relatia aceasta. Si-mi aduc aminte ca si Isus a fost criticat de contemporanii sai ca nu postete si asta nu l-a impiedicat sa puna bazele crestinismului.
      Chiar daca eu nu ma cramponez de ritualuri si dogme respect credinta si ritualul celorlalti. Cred ca e de preferat ca omul sa creada in ceva, orice, chiar si gresit (sau neinteles pentru mine) decat sa nu creada in nimic.Deci fiecare cu postul lui!

  4. Eu mănînc ca să trăiesc, nu trăiesc ca să mănînc. Iar sărăcia nu-mi oferă prea multe alternative, aşa că iau lucrurile aşa cum sînt şi îmi ascult organismul. Atît.

      • Citîndu-l pe domnul profesor Mînzatu am să spun că eu cu Dumnezeu am o relaţie voltairiană: ne cunoaştem dar nu ne salutăm.🙂 Prefer să nu fiu ipocrit sub nici un motiv.😉

  5. Am lucrat cândva într-un loc unde șefa, în paralel directoare în M.S., era ioghină convinsă, credea în reîncarnareși ținea toate posturile creștin-ortodoxe, la nivel de firmă. În postul crăciunului făcea o masă mare, la firmă, unde fiecare sclav venea de-acasă cu o găteală personală. Eu, care abia dacă simulez o găteală pentru două persoane, acasă, duceam un carton de prăjituri. Cucoana stătea la ușă, ne primea, ne pupa creștinește și ne întreba: ce-ai adus? Prăjituri, ziceam. Pune-le dincolo, în depozit, pe raftul cu spurcăciuni.
    Am, acceptat să-mi dea un salariu de mizerie doi ani, fiindcă n-aveam alternativă.

    • Daca pe crestinii care postesc i-as mai putea intelge, pe astia vegetarieni convisi sau care mananca doar cruditati (asa-i acu la moda!) chiar nu-i pot intelege. Inainte de a ne ocupa de agricultura si de a cultiva cereale am mancat ce vanam, deci carne si am supravietuit. Si-apoi eu zic ca daca Dumnezeu voia sa mananc numai buruieni ma facea capra, nu om.🙂

    • La o adică eu îi înțeleg și pe vegetarieni/vegani/raw-vegani, etc. Dar îi înțeleg și nici n-am vreun chef să fac vreun efort să înțeleg pe ăia care-și impun altora convingerile lor.

  6. Viaţa-i prea scurtă, dar, mai ales, imprevizibilă, ca să nu mănânc ce vreau, cât vreau şi când vreau. Aşa că nu, nu ţin post. Cum a zis cineva într-un comentariu anterior, „eu mănânc ca să trăiesc, nu trăiesc ca să mănânc”.

      • În Iaşi, monopolul e deţinut de Petru şi Fornetti. Sunt deschise non-stop, mai ales cele din zona unde stau eu. Nicio şansă să dea faliment la cât de înfometaţi sunt studenţii! :)))

  7. „Nu-i păcat de ce bagi pe gură, ci de ceea ce scoți pe ea”. Postul a ajuns un motiv de bârfă și de laudă, dar s-ar impune doar celor care nu știu să se controleze altfel, la fel ca dietele. Dacă n-ai exagerat cu consumul de carne peste an, nu-i văd utilitatea.

    • Pai daca tii post si nu pui si un afis mare cu asta, n-are nici un farmec, nu? Nu-s nici carnivora, mananc moderat, singurul lucru in care exagerez e consumul de dulciuri. Dar nici macar n-am glicemia mare, deci imi permit. Inca!🙂

  8. Nu tinem post. Pe simplul motiv ca nu am nervi sa ma gandesc in fiecare zi ce sa mai gatesc de post. Facem ce ne inspira, si ce mananca momentan copiii, ca sa nu gatesc x-spe feluri pe zi. Mancam legume, suntem atenti sa nu consumam prea mult dulce sau grasimi – pe motiv de sanatate, nu de post. Iar la serviciu, fiecare isi comanda in avans ce i se pare atractiv de pe meniu, sau isi aduce caserola de acasa, nu se pune problema cine tine post/dieta/ Ramadan, fiecare e liber sa managerieze problema dupa dorinte.

    • Ai dreptate, e mai greu sa gatesti de post, trebuie sa pierzi mai mult timp. Pai pana fierbi o oala de fasole mai bine faci un ostropel si-o ciorba de perisoare.🙂 Voi puteti alege sa mancati dupa meniu, va asigura institutia masa? super!!

  9. Pr. Prof. Constantin Coman explica rostul postului :”Conform tradiţiei Bisericii Ortodoxe, postul
    este un demers complex care are în centru înfrânarea. Persoana umană este atrasă de cele lumeşti şi materiale şi riscă să fie capacitată în totalitate de aceste realităţi, uitând că existenţa
    ei nu se epuizează la acest nivel, ci are şi un nivel duhovnicesc, sufletesc. Acest nivel duhovnicesc al existenţei îl deschide pe om realităţii cereşti, dumnezeieşti. Deci, trebuie să ne înfrânăm de la lucrurile materiale şi lumeşti care ne fac plăcere pentru a descoperi realităţi care ne procură bucurii superioare. Trebuie să ne înfrânăm de la hrana materială pentru a descoperi că este o hrană superioară, cea duhovnicească, pe care o ignorăm de cele mai multe ori, deşi ne este
    mult mai necesară decât cea materială. Postim pentru a ne subţia simţurile,îngroşate de mâncărurile
    grase şi de plăcerile grosiere şi pentru a accesa un nivel de existenţă superior,cel duhovnicesc, singurul în care este posibilă comunicarea şi întâlnirea cu Dumnezeu şi cu semenii noştri, singurul în care este posibilă bucuria existenţei adevărate, neamăgitoare. De altfel, raţiunea pentru
    care a fost rânduită o perioadă de post înainte de marile sărbători, a fost tocmai aceea de a ne pregăti pentru aceste sărbători, care sunt evenimente prin excelenţă duhovniceşti. Sărbătorile Bisericii ne invită la împreună petrecerea cu Dumnezeu, cu sfinţii şi cu semenii noştri. Or, pentru a fi capabili să conştientizăm aceste întâlniri, trebuie să ne eliberăm de captivitatea asfixiantă a plăcerilor lumii materiale. Postul este întâi de toate un demers duhovnicesc. Pentru a posti trebuie voinţă. Voinţa trebuie articulată cu fermitate. Actul de voinţă trebuie motivat, iar motivarea trebuie să fie foarte bine elaborată. De ce postesc? Nu pentru a-mi face datoria. Nu pentru a fi un bun creştin, şi eventual,pentru a primi în consecinţă laude de la semenii mei. Ci mă hotărăsc să postesc pentru a mă sălta la un alt nivel de existenţă, la o vieţuire duhovnicească, sufletească. Postesc pentru a mă ridica din cădere, dintr-o cădere perpetuă, care a devenit mod de viaţă. Postesc pentru a activa componenta duhovnicească a existenţei mele, unde se întrupează cele mai frumoase şi adevărate lucruri: iubirea, iertarea, îngăduinţa, bucuria, pacea, înfrânarea, curăţia. Postul nu poate fi în niciun caz, un motiv de mândrie pur şi simplu pentru că este o acţiune de vindecare, este o terapie. Cine se mândreşte cu faptul că ia medicamente!? Postul ne descoperă starea noastră căzută. Avem nevoie de post pentru că vieţuim în amăgiri, vieţuim la un nivel inferior chemării noastre.”

  10. Eu am doar cateva intrebari:
    1. Cand a inceput postul Craciunului ? (ca sa stiu daca e relevanta intrebarea nr 2)
    2. Daca acum o saptamana era totusi post, carnea de balena e de post ? (Balena fiind totusi asa oarecum pe departe similara cu un peste, desi stiu ca e mamifer, nu peste, dar asa pt ca locuieste in ocean si se deplaseaza prin inot).
    Ca am mancat niste carne de balena acum o saptamana si nu stiu daca a fost pacat si dpdv crestin in plus de ca e un fel de carne oarecum probabil restrictionata in UE, (desi eu nu eram in UE cand am consumat-o si am cumparat-o legal de la supermarket, nu de pe piata neagra de carne de balene).
    3. Daca acea carne de balena a avut gust de carne de vaca, desi nu era totusi vaca ci fiinta oceanica, totusi se pune cum ca ar fi fost o incalcare de post crestin ortodox ?
    4. Exista derogari speciale, de ex daca ma saturasem de ansoa de peste, diverse conserve de peste, plus si de somon congelat si afumat si pregatit in n-spe mii de feluri, si nici fasole nu am vazut pe nicaieri, doar in conserva, este voie totusi carne de balena ?

    • Nu m-ai nimerit sa-ti vorbesc despre post, nu prea ma pricep decat ca un profan. Dar stiu sigur ca e interzisa orice proteina animala (mamifer sau nu!) si exista zile de „dezlegare” la peste, in special sambata si duminica. Asa ca nu stiu daca ai pacatuit sau nu. Dar asta sa fie singurul tau pacat!🙂

    • Carnea de balena nu e de post din 2 motive: are sange si e mamifer. De fapt Biblia mentioneaza sa nu fie varsare de sange. In zilele de dezlegare la peste se mananca pesti. Nu balena, dar rechinul insa este peste🙂 si unul gustos.
      In plus, dezlegarile la peste sunt numai in anumite zile si astea legate de sarbatori crestine: duminica nu stiu cui, azi e Sfantul Andrei, astfel ca putem sarbautori si facand varsare de sange de peste🙂

      Biblia e vaga, nu clarifica si nu scrie pasii postului, ci se asociaza perioadelor dificile ale sfintilor, pt a da ocazia oamenilor sa isia duca aminte de suferinta lui Iisus. Parerea mea dogmatica (din citit si discutat cu preoti) este ca postul este in primul rand mintal: vorbim mai putin, donam mai mult, mancam mai putin, etc. Da, poti sa postesti si cu slanina si ceapa daca asta e singura ta mancare din casa, si daca din asta dai jumatate unui flamand si sarac (si nu ca mine si colegul meu Mohamed care am dat biscuiti si ce mai aveam cand seful se plangea de foame, ca doar era Ramadamul si’ dadea’ bine sa fim generosi), dai jumatate din haine, etc. Conceptul religios insa nu forteaza donatul ci il recomanda; donatul sa fie din suflet si fara indoieli altfel e degeaba ca nici eu nu ma bucur de donatie nici primitorul nu se bucura de primit; donat prin intermediar e ideal sa nu jenez nici pe cel ce primeste nici sa nu sadeasca sentimente si orgolii nedorite in mine.
      Unele zile am tinut post negru. Nu aveam de mancare la mine, am zis ca pot sta si cu apa.
      Eu in post evit restaurantul si banii ii donez la altii nevoiasi. Cu cat dau eu pe niste chestii scumpe si pretentioase pot sustine un copil la scoala, in Ro.
      Un post nu il tin ca trebuie, ci ca vreau si cand pot; in post mananc simplu si mai putin, la final slabesc; nu intru pe site-uri de mancare, si nici daca poftesc rau stau si indur ci renunt la post si mananc. 3 zile de post sincere sunt mai de calitate decat 3 saptamani de sarmale de post, branza de post, etc.

      Alte idei de mancat: fructe, legume, paste, orez. Simplu am zis. Am zile cand am luat o bucata de piine facuta de mine si cu apa.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s